پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
طرح بین‌المللی «منارید» با دارا بودن مزیت‌های فراوان در سیستان و بلوچستان به دلیل برخی بی‌مهری‌ها تاکنون موفقیت چندانی نداشته است.

شعارسال: این طرح در چارچوب برنامه توسعه پایدار و یکپارچه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در 7کشور اردن، الجزایر، ایران، تونس، مراکش، مصر و یمن اجرا می‌شود. طرح مذکور در کشورمان با مشارکت تسهیلات جهانی محیط زیست، برنامه توسعه ملل متحد و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از سال 90 آغاز شده است.

* اهداف اجرای طرح

توسعه مدیریت یکپارچه منابع طبیعی تجدید شونده با توجه به سازگاری با شرایط اقلیمی و منافع محیط زیست جهانی و حفاظت از ظرفیت زیست ‌بوم‌ها در راستای تأمین معاش مردم محلی هدف اصلی این طرح است. رفع خلأها و موانع قانونی موجود در راستای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی از طریق توسعه و تقویت هماهنگی، ظرفیت سازمانی و اشتراک دانش و نیز به نمایش گذاردن شیوه‌های موفق و پایدار مدیریت آب و زمین‌ها و تعمیم آنها به سطوح بالاتر از دیگر اهداف این طرح است. در این طرح برای دستیابی به اهداف مورد نظر سه مؤلفه شامل ارتقای سطح درک و دانش عمومی، ایجاد شرایط مناسب برای توانمند‌سازی ذینفعان و ارائه رویکردهای مبتنی بر جوامع محلی تعیین شده است.

منارید از طرح‌های بزرگ مقیاس در ایران و در 4 حوضه آبخیز مختلف شامل زیست بوم مرتع، جنگل، زمین‌های آبی و دیم در مناطق خشک، نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب در 3 استان سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و یزد و همچنین 2 استان سمنان و تهران است. این طرح با سیاست‌های تسهیلات محیط زیست جهانی در 4محور شامل جلوگیری ازتخریب سرزمین، آب‌های بین‌المللی، حفاظت از تنوع زیستی وتغییر اقلیم، فعالیت خود را آغاز کرده است.

* مزیت های طرح

طرح منارید باوجود همه مزیت‌های مطلوب در سیستان و بلوچستان مورد بی‌مهری قرار گرفته، به طوری که «علیرضا سروری نژاد» مدیر اجرایی این طرح در استان گفت: طرح منارید در این استان متأسفانه به دلیل همکاری نکردن دستگاه‌های دست اندرکار پیشرفت چندانی نداشته در حالی که می‌توان از این طرح برای توسعه استان بیشترین بهره‌برداری را کرد.

سروری‌نژاد افزود: مرحله آزمایشی این طرح دراستان کرمانشاه از محدوده مشخص شده به مراتب فراتر رفته، اما در سیستان و بلوچستان متأسفانه این طرح حتی در محدوده در نظر گرفته شده انجام نشده است.

وی با تأکید بر فراهم بودن شرایط لازم برای استفاده از ظرفیت‌های طرح منارید در توسعه سیستان و بلوچستان، گفت: باید از این ظرفیت برای رشد و توسعه استان بهره گرفت.

مدیراجرایی طرح بین‌المللی منارید در سیستان و بلوچستان بیان کرد: صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی با همکاری دفتر توسعه سازمان ملل از سال 2011 اجرای طرح منارید «تقویت و انسجام سازمانی برای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی» را در استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد و کرمانشاه آغاز کرد.

وی با بیان اینکه طرح منارید با هدف توسعه روستاها اجرا می‌شود، گفت: شناسایی و رفع خلأها و موانع قانونی و ساختاری موجود در مدیریت یکپارچه منابع طبیعی هم‌راستا با سیاست‌ها و اولویت‌های صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی در 4 زمینه جلوگیری از تخریب سرزمین، حفاظت از تنوع زیستی، تعدیل اثرات تغییر اقلیم و مدیریت آب‌های بین‌المللی از طریق توسعه و تقویت سطح دانش و آگاهی کارشناسان و بهره برداران محلی، ظرفیت‌سازی و توانمندسازی برای تحقق انسجام سازمانی از مهمترین اهداف اجرای این طرح است. این طرح در استان طی سال‌های 2013-2012 در سایت شهرستان هامون با گستره 20 هزار هکتار شامل یک شهر و 20 روستا به عنوان یکی از سایت‌های سه گانه کشور آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون در یک شهر و 3روستای هامون این طرح اجرا شده، گفت: تشکیل و راه‌اندازی صندوق برنامه‌ریزی و توسعه روستاهای مرکز آزمایشی در قالب گروه‌های مردمی برای برنامه‌ریزی و مشارکت در تمامی فعالیت‌ها، برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی و پیشرفته بافندگی با ماشین بافندگی برای اشتغال خانگی 25 نفر از بانوان روستای «سنچولی»، راه‌اندازی کارگاه معیشتی قالی و گلیم بافی در روستاهای «ده بلند» و «کیخا» با مشارکت بخش خصوصی و اشتغال حدود 60 نفر از جمله اقدام‌های انجام شده است.

* تسهیلات اجرای طرح

مدیر اجرایی طرح بین‌المللی منارید در سیستان و بلوچستان گفت: صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی 6 میلیون دلار برای اجرای این طرح به کشور اختصاص داده و مقرر بود ایران نیز 14 میلیون دلار به این طرح اختصاص دهد. تاکنون برای اجرای طرح منارید در شهرستان هامون 8 میلیارد ریال در قالب پرداخت تسهیلات هزینه شده است. طرح منارید به‌دنبال ایجاد کارهای بزرگ نیست بلکه رویکرد آن در دراز مدت همراه کردن مردم در اجرای طرح‌های خرد با اعتبار کم و نتیجه مطلوب است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه طرح منارید تا سال 2017 تمدید شده، از مسئولان دستگاه‌های مختلف استان خواست با استفاده از این فرصت به دست آمده برای توسعه و پیشرفت روستاهای استان استفاده و از مهاجرت روستاییان جلوگیری کنند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6050 ، دوشنبه 20 مهر 1394، صفحه14

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین