پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
راه اندازی 6 طرح بزرگ و راهبردی در سومین سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان و دهها طرح بزرگ و کوچک در حال اجرا ضمن ایجاد شور و نشاط در این استان محروم مسیر توسعه پایدار آن را نیز هموار کرد.
شعارسال: دیار نخل و آفتاب با 11.5 درصد از پهنه خاکی ایران اسلامی و هزار مزیت از جمله در اختیار داشتن تنها بندر اقیانوسی کشور، نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی با اهمیت ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی سال های زیادی به دلایل مختلف نادیده انگاشته و این گنج بزرگ زیر خاکستر نامهربانی ها مدفون شده بود که هم اینک با توجه ویژه رهبر معظم انقلاب و همت دولتمردان مسیر توسعه و پیشرفت را طی می کند.

اهمیت توسعه و پیشرفت این خطه از ایران اسلامی برای دولت آنقدر مهم است که ضمن اجرایی شدن 90 درصد وعده ها و تفاهم نامه های ( 23 وعده، 54 تفاهم نامه و 22طرح سرمایه گذاری) سفر سال 93 رئیس جمهوری، وی سه بار این استان را مقصد سفر های خود قرار داده است.

راه اندازی باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان به طول چهار هزار و 265 متر و عرض 60 متر با اعتبار 600 میلیارد ریال، شرکت هواپیمایی تفتان ایر به عنوان نخستین شرکت هواپیمایی سیستان وبلوچستان با 2 فروند هواپیما، 81 کیلومتر بزرگراه، معدن و کارخانه فرآوری مس چهل کوره نصرت آباد شهرستان زاهدان، 333 پروژه مخابراتی ، طرح بزرگ گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان و 6 طرح راهبردی افتتاح شده سیستان وبلوچستان در سومین سفر رئیس جمهوری را تشکیل می دهد.

دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به اتفاق شماری از معاونان رئیس جمهوری و وزیران روز سه شنبه دهم اسفند 95 به زاهدان سفر کرد.

*** محقق شدن آرزوهای دیرینه مردم سیستان وبلوچستان

محمد حسین میرشکاری یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دولت با مد نظر قرار دادن توسعه و رفاه مردم این استان گاز را که از آرزوهای دیرینه مردم این دیار بود به مرکز استان رساند تا بخش قابل توجه ای از مشکلات از جمله صف های طولانی سیلندر گاز در این منطقه مرتفع شود.

وی افزود: خوشبختانه در این دولت استان های محروم به ویژه سیستان و بلوچستان بسیار مورد توجه قرار گرفته است به گونه ای که طرح های بزرگی در حال انجام و بخشی نیز افتتاح شده است.

یکی دیگر از شهروندان سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: تا قبل از این دولت توجه جدی به توانمندی ها و ظرفیت های این استان نشده بود.

فاطمه شاهوزهی افزود: بسیار خرسندیم که رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید توجه ویژه به این استان کرده به گونه ای که حضور سه بار وی در استان دستاوردهای بزرگی به همراه داشت.

وی تصریح کرد: راه اندازی باند دوم فرودگاه زاهدان، گاز رسانی به مرکز استان، کارخانه مس و چندین طرح دیگر در سیستان و بلوچستان آینده ای متفاوت را برای منطقه رقم می زند به گونه ای که در زمینه زیربنایی تحولات عظیمی در حال انجام است.

شهریار حسین بر یکی دیگر از شهروندان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اقدامات دولت در ابعاد مختلف ستودنی است گفت: شروع به کار خط آهن چابهار زاهدان، بار انداز عظیم بندر شهید بهشتی چابهار، پتروشیمی چابهار، گاز رسانی استان، باند دوم فرودگاه زاهدان، معدن مس چهل کوره، آبیاری تحت فشار سیستان، مرز رسمی ریمدان، مرز رسمی پیشین، خط مسافربری دریایی چابهار - مسقط و هواپیمایی تفتان ایر و غیره تنها بخشی از پروژه های انجام شده یا در حال انجام استان در دولت یازدهم است.

وی ادامه داد: بماند طرح های اجتماعی و سیاسی و غیره که در مرحله آغاز عملیات و یا در حال مطالعه هستند.

وی بیان کرد: همچنین در کنار اقدامات بزرگ زیربنایی و عمرانی درسیستان و بلوچستان توسط دولت با تلاش های صورت گرفته در 2 سال اخیر اینک این استان به یکی ار امن ترین استان های کشور تبدیل شده است.

سلیمان سراوانی نیز گفت: نامگذاری سال آینده به عنوان «سیستان و بلوچستان مقصد ناشناخته گردشگری ایران» نشان دهنده توجه عمیق دولت به توانمندیها و ظرفیت های این استان است و می تواند در معرفی آن بسیار موثر باشد.

وی افزود: استانی که تا سه سال پیش مهمترین دغدغه مردم آن ناامنی بود اکنون به یکی از امن ترین استانها تبدیل شده که سفرهای رئیس جمهوری و وزرا و حضور سرمایه گذاران متعدد داخلی و خارجی این ادعا را به خوبی به اثبات رسانده است.

*** گاز؛ عیدانه دولت تدبیر و امید به مردم سیستان و بلوچستان

مردم سیستان و بلوچستان که سالیان متمادی از نبود گاز شهری و حمل سیلندرهای بزرگ و کوچک گاز مایع به ستوه آمده اند در آستانه سال نو شاهد افتتاح طرح بزرگ گازرسانی به زاهدان و کلنگ زنی این طرح برای انتقال به زابل و چابهار به دست رئیس جمهوری بودند.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول 262 کیلومتر با قطر 36 اینچ و اعتبار هفت هزار و 500 میلیارد ریال از شهریور 92 آغاز شد.

محمدحسن طهرانی اظهار داشت: روند مشترک پذیری انشعابات گاز در فرآیند چهار ساله در شهرستان زاهدان انجام می شود.

وی ادامه داد: پنج هزار اشتراک گاز در سال 95، 30 هزار اشتراک در سال 96، 30 هزار اشتراک در سال 97، 25 هزار اشتراک در سال 98 و 20 هزار اشتراک در سال 99 در سطح شهرستان زاهدان واگذار می شود.

وی بیان کرد: با تکمیل شدن خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان عملیات اجرای شبکه گازرسانی داخل این شهر با سرعت بیشتری در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: هزار و 300 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع در زاهدان مورد نیاز است که پیش بینی می شود در سه مرحله و تا سال 1400 تمام این شهرستان گازدار شود.

وی افزود: شهرستان زاهدان نیازمند 140 هزار مشترک گاز است که از سوی شرکت گاز سیستان و بلوچستان واگذار می شود.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای مرحله نخست گازرسانی در زاهدان افزود: 30 کیلومتر خط تغذیه و 129 کیلومتر شبکه توزیع از سال 90 تا کنون انجام شده که 21 درصد کار را شامل می شود.

طهرانی اظهار داشت: امکان نصب 10 هزار انشعاب و گازدار شدن 120 هزار مشترک با انجام این مقدار لوله گذاری گاز در زاهدان فراهم شده است.

وی ادامه داد: در مرحله دوم برای پیمان سپاری 2 پروژه به حجم کلی 350 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، پیمانکار اجرایی آن مشخص و در مرحله ابلاغ کار است.

وی اضافه کرد: مرحله سوم پیمان سپاری 700 کیلومتر شبکه توزیع و تغذیه در نیمه دوم سال 96 انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: با قوت گرفتن اجرای خط انتقال گاز ادامه شبکه در این شهرستان که حدود 200 کیلومتر است نیز اجرایی خواهد شد.

** راه اندازی باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان و شرکت هواپیمایی تفتان ایر با حضور رئیس جمهوری

مدیرکل فرودگاه های سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان به طول چهار هزار و 265 متر و عرض 60 متر با اعتبار 600 میلیارد ریال ساخته شده است.

حسن اعرابی مقدم گفت: عملیات ساخت باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان از شهریور سال 93 همزمان با هفته دولت با مشارکت استانداری سیستان و بلوچستان و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران آغاز شد.

وی افزود: اعتبار اولیه این طرح مهم 488 میلیارد ریال بود که به 600 میلیارد ریال افزایش یافت.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه فرودگاه بین المللی زاهدان دارای یک باند بود تنها یک هواپیما می توانست در هر زمان در آن نشست و برخواست کند که با افتتاح باند دوم و افزایش ظرفیت ترافیک، ضریب اطمینان ارتقا یافته و بر شمار پروازها نیز افزوده می شود.

وی خاطر نشان کرد: افزایش ایمنی پروازها و ظرفیت هواپیماهای پهن پیکر، کاهش تاخیرات پرواز و ارائه خدمات به پروازهای عبوری از مهمترین ویژگی های باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان است.

همچنین شرکت هواپیمایی تفتان ایر به عنوان نخستین شرکت هواپیمایی سیستان و بلوچستان با 2 فروند هواپیما نیز به صورت رسمی با حضور رئیس جمهوری آغاز به کار کرد.

** افتتاح 81 کیلومتر بزرگراه با حضور رئیس جمهوری در سیستان و بلوچستان

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 81 کیلومتر بزرگراه شامل قطعه یک بزرگراه زاهدان - زابل به طول 28 کیلومتر از سمت شهر زاهدان تا کوله سنگی با اعتبار 690 میلیارد ریال و قطعه هفت بزرگراه زابل - زاهدان به طول 21 کیلومتر از سمت شهر زابل تا منطقه لوتک با اعتبار 315 میلیارد ریال و قطعه یک بزرگراه زاهدان - بم به طول 32 کیلومتر از سمت شهر زاهدان تا منطقه تل سیاه با اعتبار 250 میلیارد ریال توسط رئیس جمهور در استان به بهره برداری رسید.

مسعود مالکی بیان کرد: از سال 92 تا کنون جمع اعتبارات ابلاغی ملی و استانی در بخش راه 9 هزار و 410 میلیارد ریال (941 میلیارد تومان) بوده که سه هزار و 260 میلیارد ریال آن تخصیص یافته در صورتی که اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با انجام 478 پروژه در حوزه راه با اعتبار چهار هزار و 820 میلیارد ریال ( 482 میلیارد تومان) حدود یک و نیم برابر مبلغ تخصیص یافته عملکرد داشته است.

وی افزود: در هفته دولت و دهه فجر امسال در حوزه راه 267 کیلومتر راه روستایی، 273 کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت راههای اصلی - فرعی و روستایی در قالب 105 پروژه و با اعتبار 2 هزار و 300 میلیارد ریال ( 230 میلیارد تومان ) به بهره برداری رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال 1394 طرح مطالعات باند دوم بزرگراه چابهار - زاهدان به اتمام رسیده و مراحل فنی و تصویب طرح در وزارتخانه انجام شده و برای اخذ کمیسیون ماده 215 به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.

*** بهره برداری از معدن و کارخانه فرآوری مس چهل کوره زاهدان با حضور رئیس جمهوری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: معدن و کارخانه فرآوری مس چهل کوره یکی از 35 طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی در سطح کشور است که بر اساس توانمندی های معدنی منطقه و با سرمایه گذاری بیش از یک هزار و 350 میلیارد ریال و 8،2 میلیون یورو توسط شرکت ملی صنایع مس ایران انجام شده است.

نادر میرشکار گفت: افتتاح معدن و کارخانه فرآوری مس چهل کوره زمینه اشتغال 225 نفر به صورت مستقیم و 400 نفر به صورت غیر مستقیم که همه از نیروهای بومی هستند را فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: ذخیره معدن مس چهل کوره بیش از 15 میلیون تن تخمین زده شده است.

وی خاطر نشان کرد: کارخانه فرآوری مس چهل کوره سالانه 16 هزار و 700 تن کنسانتره مس با عیار 20 درصد تولید می کند.

*** افتتاح 333پروژه مخابراتی در سیستان و بلوچستان توسط رئیس جمهور

مدیر عامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 333 پروژه مخابراتی با اعتبار هزار و 120 میلیارد ریال توسط رئیس جمهور در سراسر استان افتتاح شد.

محمود رضا رضایی اظهار داشت: بیشترین طرح های شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان مربوط به توسعه شبکه موبایل نسل سوم و چهار و نیم تلفن همراه اول است.

وی تصریح کرد: تمام شهرستان های سیستان و بلوچستان و بعضی از بخش های این استان به نسل سوم و چهار و نیم (4.5) تلفن همراه اول مجهز شدند.

وی بیان کرد: ایران بعد از کره جنوبی دومین کشور جهان است که از نسل چهار و نیم تلفن همراه استفاده می کند.

وی ادامه داد: شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان به تمام مشترکین همراه اول که گوشی موبایل آنها توانایی پشتیبانی نسل چهار و نیم اینترنت را داشته باشد سیم کارت آنها را به صورت رایگان تعویض می کند.

مدیر عامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اکنون پوشش آنتن دهی 100 درصدی شهرها وجود دارد اما متاسفانه به سبب سرقت امکانات کابلی و فیبری برخی نقاط جاده ای به نقطه کور تبدیل می شود که نصب و راه اندازی مجدد آنها هزینه های سنگینی را به مخابرات استان تحمیل کرده و امکان پوشش دهی کامل جاده ها را از بین برده است.

استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود.

این استان از 2 حوزه سیستان در شمال استان شامل شهرستان های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز و کنارک تشکیل شده است.

شهرستان های زاهدان و میرجاوه نیز در مرکز این استان واقع شده اند.

این استان دارای 19 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی است که 6 هزار و 500 روستای آن دارای سکنه هستند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1395، کدخبر: 82452555، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین