پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۴۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۹
میگوئل کانتیه، کمیسیونر تغییرات اقیلم و انرژی اتحادیه اروپا، برای بار دوم به ایران آمد؛ درست در روزهایی که رابطه ایران و اروپا سر برجام، وارد روزهای حساسی شده است، مسئولان محیط زیست اجازه ندادند تا خبرنگاری در دیدارهای رسمی کانتیه با مسئولان محیط زیست حضور داشته باشد. آیا موضوع محرمانه‌ای در کار است؟

شعارسال: دیروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه و تقریبا یکسال پس از "کنفرانس بلند پایه تغییرات اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا" میگوئل کانتیه کمیسیونر تغییرات اقلیم و انرژی اتحادیه اروپا، بار دیگر در سفر به ایران با مقامات سازمان حفاظت محیط زیست دیدار کرد. دیداری که البته به واسطه تغییر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دوم حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سکوت کامل خبری برگزار شد؛ درست بر خلاف دیدار سال گذشته کانتینه با ابتکار!

آمریکا از برجام خارج شده است؛ از کنفرانس پاریس هم پیش از این خارج شده بود، حالا همه نگران تبعات این تصمیم آمریکا، بر آینده محیط زیستی کشور هستند. ایران هم قرار است برجام را با اروپا ادامه دهد، اروپایی که در تمام این سال‌ها رفتاری سینوسی داشته و گاهی به نعل زده و گاهی به میخ. یکسال پیش هم که آقای کانتیه، کمیسیونر تغییرات اقلیم و انرژی اتحادیه اروپا، کلی وعده و وعید محیط زیستی به ایران داده بود. اما امسال که آمد اجازه ندادند تا خبرنگاران وی را ملاقات کنند. ترسیدند که شاید وعده‌هایش را از او سوال کنند.

کانتیه سال گذشته در جمع خبرنگاران گفته بود که «تمامی ۲۸ عضو اتحادیه اروپا به کمیسیون تغییرات اقلیم و انرژی اتحادیه اروپا این وظیفه را داده‌اند تا یک یادداشت تفاهم بین ایران و اتحادیه اروپا تهیه و بر اساس آن حمایت‌های مالی و فنی به ایران ارائه شود. ظرفیت‌سازی برای مقابله با تغییر اقلیم و انطابق با این پدیده به ویژه در زمینه کاهش آلاینده‌ها از اولویت‌های همکاری با دولت ایران است. شرکت‌های اروپایی حاضرند حمایت‌هایی از دولت ایران در این زمینه‌ها داشته باشند. ایران نیز یکی از شرکای مهم ما در این زمینه است. بعد از مشخص شدن دقیق نیازهای ایران، جزئیات برنامه‌ها و همکاری‌های اتحادیه اروپا با ایران نیز مشخص خواهد شد

حالا یکسال از حرف‌های کانیتیه گذشته و زمان آن بود که وعده وی و اتحادیه اروپا راستی آزمایی شود و برنامه همکاری اتحادیه اروپا با محیط زیست ایران رونمایی شود اما در کمال ناباوری،خبرنگاران از این دیدار مهم حذف شدند تا معاون رئیس‌جمهوری دوازدهم بار دیگر ثابت کند که همه چیز در سازمان حفاظت محیط زیست «محرمانه» است و اهالی رسانه سرآمد نامحرمان این حوزه هستند.

این «محرمانه»‌های سازمان محیط زیست با خبرنگاران در حالی است که سال گذشته، معاون اصلی این سازمان در اتهام جاسوسی قرار گرفت و در نهایت هم از کشور گریخت! مدیرکل روابط عمومی سازمان محیط زیست هم که مورد حمایت «معاونِ فراری» بود، همچنان برجای خودش نشسته است و خبری از کمک به بهبود اوضاع رسانه‌ای این سازمان نمی‌کند.

حذف خبرنگاران البته در دولت دوازدهم به رویه عادی سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل شده است تا جایی که به راحتی می‌توان تعداد جلسات، نشست‌ها و برنامه‌های این سازمان با حضور خبرنگاران را مورد شمارش قرار داد. مثلا آخرین نشست خبری این سازمان که از قضا دومین نشست خبری ریاست آن و در فاصله‌ای حدودا شش ماهه با نشست اول بود، 26 اسفندماه سال 1396 با حضور تعداد محدودی از خبرنگاران برگزار شد. یا آخرین برنامه خبری این سازمان که اسفندماه سال گذشته برگزار شد، همایشی مرتبط با خیابان ولیعصر(عج) بود.

اتفاقی که در وضعیت شکننده محیط زیست ایران به فاجعه می‌ماند چرا که رسما منجر به قطع ارتباط جامعه با سازمان متولی حفاظت از محیط زیست شده است. بگذریم که چه اتفاق‌های مهمی در این حوزه بدون هرگونه پاسخگویی یا ارتباطی موثر با رسانه‌ها به بایگانی تاریخ پیوست.

حالا اما تنها توقع برای توقف این روند نابهنجار و مخرب در سازمان حفاظت محیط زیست این است که آقای رئیس‌جمهور به معاون خود هم یادآوری کند که «محرمانه نداریم

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 31ارديبهشت 1397 ، کدخبر:  390927،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
0
خوب این ها نشون دهنده وجود نفوذ در زمینه محیط زیستی نیست؟
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
چرا چند وقتیه که تو زمینه محیط زیستی داریم به راز داری ها بر میخوریم؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین