پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
سال گذشته ایوبی به بهانه عدم تخصیص بودجه ازحمایت جشنواره عمار خودداری کردووقت و هزینه خود را برای جشنواره‌های کم اثردراحیاء گفتمان انقلاب صرف کرد،حال باید دید در سال جاری رئیس سازمان سینمایی توانایی انجام فرمایشات رهبرانقلاب درحوزه سینما راخواهدداشت؟

شعارسال: حرکت خودجوش فرهنگی یکی از نکات رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی حرم مطهر رضوی بود که همچون گذشته بر لزوم توجه مسئولان به حرکت های مردم‌نهاد در حوزه فرهنگ و هنر انقلابی تاکید داشتند.

در حوزه فرهنگ و هنر در دهه 60حرکات خودجوش زیادی صورت گرفت که در ادامه راه جریان ساز شده‌اند.گاهی این حرکت‌ها اقدامات محلی بودند و حوزه اثرگذاری آنها به منطقه و محله خود محدود می‌شد و گاهی نیز بزرگتر فکر می‌شد و با حمایت خیرین فرهنگی و مسئولان، اثرگذاری آنها استانی و کشوری رقم زده می‌شد.

حرکت فرهنگی و خودجوشی که در مسجد جواد الائمه سالهاست ادامه دارد و تاکنون محصولات بسیاری به انقلاب ارائه نموده است، هرچه از دهه 60 فاصله گرفتیم حرکات خودجوش در مساجد و نهادهای فرهنگی محلی کمتر شد و جای خودشان را در دهه 70 به فرهنگسراها دادند که متاسفانه این مراکز آنچنان که باید بر اساس نقشه‌راه انقلاب در زمینه فرهنگ عمل نکردند و دور از حقیقت نیست اگر بگوئیم در ترویج گفتمان انقلاب کم‌اثر یا بی‌اثر بوده‌اند.

اما در سال 88 سینما شاهد تولد یک حرکت خودجوش و مردمی بود که هاله جریان روشنفکری بر سینما را از بین برد، روشنفکران که خود را حاکم بر سینما می دیدند و آنرا زمین بازی خود می‌دانستند ابتدا این اتفاق را جدی نگرفتند اما هرچه گذشت این جشنواره قوت و قدرت بیشتری گرفت تا جائیکه هرساله از روستاهایی که اسمشان را به سختی می توان در نقشه کشور جستجو کرد آثاری به جشنواره می فرستند که اگر چه در فرم هنوز مشکل دارند اما دارای ایده‌های بکری هستند که به ندرت در سینمای رنگ و لعاب‌دار پایتخت‌نشینان یافت می‌شود.

جشنواره عمار به پشتوانه هزاران اثری که در سال برای شرکت در مسابقه فرستاده می‌شود و با اتکاء به اکران‌های مساجد، مدارس و محافل مردمی و حتی‌ها عروسی‌های مردم در نقاط مختلف کشور پیش خواهد رفت، اما سهم مدیران سینما از این حرکت خودجوش فرهنگی چیست؟

اجازه دهید یکبار دیگر بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اول فروردین سال 1395 در لزوم توجه به حرکت‌های انقلابی در فرهنگ را مرور کنیم، ایشان فرمودند:

«میدانید که مسائل فرهنگی به نظر من بسیار مهم است؛ بنده به مسائل فرهنگی اهمّیت بسیار زیادی میدهم و آنچه امروز میخواهم عرض بکنم، همان مطلبی است که به نظرم سال گذشته بود یا سال قبلش بود که در همین جلسه‌ی اوّل سال عرض کردم که این مجموعه‌های خودجوش مردمی که کار فرهنگی میکنند -که الان در سرتاسر کشور هزاران مجموعه‌ی خودجوش مردمی هست که دارند خودشان کار میکنند، خودشان فکر میکنند، خودشان تلاش میکنند و کار فرهنگی میکنند- روزبه‌روز باید توسعه پیدا کنند؛ دستگاه‌های دولتی باید به اینها کمک کنند. دستگاه‌های دولتی، آنهایی که مربوط به فرهنگند، به جای اینکه آغوش خود را به روی کسانی که نه اسلام را قبول دارند، نه انقلاب را، نه نام اسلامی را، نه ارزشهای اسلامی را [باز کنند]، آغوش خود را به روی بچّه‌مسلمانها، به روی جوانهای مؤمن، به روی بچّه‌های انقلابی، به روی بچّه‌های حزب‌اللّهی باز کنند؛ اینها میتوانند کار کنند و دارند کار میکنند؛ کارهای فرهنگی باارزشی دارد انجام میگیرد. در همه‌ی زمینه‌ها جوانان انقلابی ما میتوانند تلاش کنند، کار کنند. جوانان عزیز! کشور مال شما است، فردا مال شما است، امروز هم مال شما است؛ بدانید شما اگر در میدان باشید، شما اگر با ایمان به خدا و توکل به خدا حرکت کنید، شما اگر باور به خود داشته باشید، آمریکا و بزرگ‌تر از آمریکا هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.»

صراحت کلام مقام معظم رهبری در حمایت از جوانانی که برای انقلاب کار فرهنگی می‌کنند به حدی است که در سال جاری و سال‌های آینده هیچ عذری در عدم حمایت و کم‌کاری در این زمینه را برای مسئولان فرهنگی و هنری کشور باقی نمی‌گذارد و رسانه‌ها باید فرمایشات ایشان را در صدر خواسته‌های خود از ارشاد و معاونت‌های ذیل آن و همینطور تمام دستگاه‌های فرهنگی کشور مطالبه کنند.

سال گذشته ایوبی به بهانه عدم تخصیص بودجه از هرگونه حمایت از تنها جشنواره مردمی فعال در سینما خودداری کرد و بیشتر وقت و هزینه خود را برای جشنواره‌های تازه تاسیس کم‌اثر در احیاء گفتمان انقلاب صرف کرد که جشنواره جهانی فجر یکی از آنهاست.

حال باید دید در سال جاری رئیس سازمان سینمایی توانایی انجام فرمایشات رهبر انقلاب در حوزه سینما را خواهد داشت؟ آیا ایوبی در سینما آغوش خود را به روی جوانان مومن و انقلابی که دغدغه ارزشهای انقلاب دارند باز خواهد کرد و یا ...

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 4فروردین1395، کدخبر: 1032928: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین