پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۸۰
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
یک مدرس فلسفه عالی و عرفان حوزه علمیه قم گفت: مردم در فرهنگ از صاحبان قدرتشان بهره می‌برند، بنابراین رفتار مردم در گرو رفتار صاحبان قدرت سیاسی است.

شعار سال: حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر با بیان این‌که «از مجلس آینده با توجه به مشارکت فعالانه مردم در این دوره از انتخابات انتظار می‌رود که در عرصه مسائل فرهنگی گام‌های ارزشمندی بردارد» اظهار کرد: در حوزه فرهنگ چه بخواهیم چه نخواهیم با گره‌ها، هنجارها و ناهنجارهایی روبرو هستیم. صاحبان قدرت و به‌خصوص نمایندگان باید توجه به اخلاق را در مرحله اول کار خود قرار بدهند.

این مدرس خارج فقه و اصول تاکید کرد: برخی صاحبان قدرت و نمایندگان مجلس قبل از اینکه از قانون حرف بزنند باید رفتار و فرهنگ خود را تغییر بدهند. در احادیث دینی بارها شنیده‌ایم که «الناس علی دین ملوکهم» یعنی مردمان در فرهنگ از صاحبان قدرتشان بهره می‌برند و رفتار مردم در گرو رفتار صاحبان قدرت سیاسی است و هرچه آنها زیباتر و بهتر رفتار کنند خواه ناخواه ملت هم به سمت آنها کشیده می‌شوند.

وی گفت: گاهی در بحث‌ها و نزاع‌های سیاسی، چوب حراج به فرهنگ زده می‌شود. اینگونه رفتارها عقلانی نیست. فرهنگ در گرو عقلانیت و خردمندی است که اگر آن را از دست بدهیم دیگر نباید از مردم هیچ انتظاری داشته باشیم.

این کارشناس اخلاق و عرفان ادامه داد: برای اخلاق و فرهنگ باید فکری شود تا تمدن ایرانی و فرهنگ اسلامی در جامعه نهادینه و قانونی شود. یکی از راه‌های نهادینه کردن فرهنگ، پاسخگو بودن صاحبان قدرت است.

دلیر افزود: فرهنگ را باید به صاحبان فرهنگ و کارشناسان امور سپرد و از کمیسیون‌ فرهنگی مجلس انتظار می‌رود که از کارشناسان بزرگ جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و دین‌شناسان بزرگ دعوت کنند تا از نظرات آنها نهایت استفاده را ببرند. در بحث‌های قانونی نیز باید از حقوقدانان بزرگ دعوت کنند تا قوانینی پخته استخراج شود.

وی تاکید کرد: در بحث‌های پژوهشی و تحقیقی در حوزه فرهنگ باید کارهای ارزشمندی صورت بگیرد. ما شاید به پروژه‌های عمرانی اهمیت بدهیم ولی باید بدانیم که بحث‌های پژوهشی فوندانسیون فرهنگ ماست. اما در مصوبات چندان نمودی ندارند و در تخصیص بودجه به حوزه فرهنگ باید فکر اساسی صورت بگیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار 9 فروردین 1395، کد مطلب: 95010901664: آدرس سایت: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین