پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۳۰۰۲۴
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
تراز تجاری ایران که پس از 37 سال در سال 1394 مثبت شد، با رشد واردات دوباره به شرایط قبل خود بازگشت. سال گذشته نیز 54 میلیارد دلار واردات در برابر 47 میلیارد دلار صادرات تراز تجاری منفی 7 میلیارد دلاری را برای کشور به همراه داشت.

شعار سال: تراز تجاری ایران که پس از 37 سال در سال 1394 مثبت شد، با رشد واردات دوباره به شرایط قبل خود بازگشت. سال گذشته نیز 54 میلیارد دلار واردات در برابر 47 میلیارد دلار صادرات تراز تجاری منفی 7 میلیارد دلاری را برای کشور به همراه داشت.

اما بررسی آمار دو ماهه نخست امسال حاکی از بازگشت دوباره تراز مثبت بازرگانی به تجارت خارجی کشوراست. بر اساس اعلام گمرک ایران در فروردین ماه امسال مازاد تراز تجاری کشورمان به مثبت ۶۰۴ میلیون دلار رسیده و صادرات غیر نفتی ۱۵ درصد افزایش یافته است.

صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به 3 میلیارد و 133 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 15 و 9 صدم درصد افزایش داشت. در یک ماهه نخست سال‌جاری به میزان 2 میلیارد و 529 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7 و 70 صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد. در دومین ماه سال‌جاری نیز آمارهای اولیه نشان می‌دهد که صادرات از واردات پیشی گرفته است به طوری که براساس گفته‌های رئیس کل گمرک ایران دراین ماه تراز مثبت یک میلیارد دلاری برای کشور به ارمغان آورده است. آن‌گونه که معاون وزیر اقتصاد توضیح داده است، سیاست‌های ارزی جدید دولت و بخصوص راه‌اندازی سامانه نیما یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث رشد صادرات دراردیبهشت ماه شده است.

افزایش ۲۵ درصدی صادرات تا ۲۹ اردیبهشت

درهمین زمینه رئیس کل گمرک ایران از افزایش 25 درصدی صادرات غیرنفتی کشورمان تا 29 اردیبهشت ماه سال‌جاری خبر داد. به گزارش گمرک، فرود عسگری با اعلام رقم 7 میلیارد دلاری صادرات تا 29 اردیبهشت 97 گفت: با توجه به تصمیمات جدید دولت و راه‌اندازی سامانه نیما، صادرات کالا نسبت به سال‌ گذشته افزایش 25 درصدی و واردات کاهش یک و نیم درصدی داشته است که نشان از موفقیت‌ سیاست‌های ارزی دولت دارد.

وی گفت: دراین مدت واردات به رقم 6 میلیارد دلار رسیده است و درحال حاضر واردات کالاهای اساسی و دیگر اقلام عمده وارداتی شامل نهاده‌های دامی، کنجاله سویا، ذرت و قطعات منفصله خودرو در گمرکات در حال انجام تشریفات گمرکی و ترخیص است و اختصاص ارز به کالاهای وارداتی طبق مصوبه ساماندهی ارزی از سوی بانک مرکزی درحال انجام است. رئیس کل گمرک ایران تأکید کرد: درحال حاضر نظارت و کنترل تمامی کالاهای ورودی به گمرکات کشور به صورت مکانیزه و سیستمی انجام می‌شود. عسگری درباره میزان قاچاق از مبادی رسمی گمرکی گفت: ما مدعی هستیم با کنترل‌هایی که از طریق سیستم‌ها انجام می‌دهیم نظارت و کنترل کالاهای ورودی به گمرکات کشور به صورت سیستمی و مکانیزه انجام می‌شود. رئیس کل گمرک ایران افزود: در راستای مکانیزه کردن گمرک ایران و سیستم‌های کنترلی در سال گذشته و امسال، دستگاه‌های ایکس‌ری فوق پیشرفته‌ و پرسرعت خریداری و در گمرکات مستقر شدند که صددرصد کالاهای ترانزیتی از این ایکس‌ری‌ها عبور می‌کنند و همه کالاهای وارداتی که در سطح سه قرار دارند به وسیله ایکس‌ری‌ها (دستگاه‌های تصویربرداری) کنترل می‌شوند. وی

15 میلیارد دلار آمار رسمی قاچاق ورودی به کشور را برآورد دستگاه‌های دیگر عنوان کرد و گفت: گمرک وفق قانون متولی برآورد میزان ورود کالای قاچاق به کشور نیست و برآورد حجم قاچاق برعهده سازمان‌های دیگر است، ضمن اینکه مسئولیت گمرک در زمینه مبارزه با قاچاق کالا صرفاً در حوزه مبادی رسمی گمرکی است. رئیس کل گمرک با بیان اینکه در حال حاضر نقش گمرک در مناطق آزاد پررنگ‌تر شده است و همکاری‌های خیلی خوبی را فی مابین گمرک و مناطق آزاد شاهد هستیم، افزود: بر اساس مصوبات مقرر شد که گمرک هم در ورودی و هم در خروجی مناطق آزاد حضور داشته باشد و این کار به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی صورت می‌گیرد.

تعدیل نرخ ارز، بهای کالاهای صادراتی را 43 درصد رشد داد

تأثیر دیگر سیاست‌های ارزی جدید دولت بر قیمت کالاهای صادراتی ایران بوده است به‌طوری که بهای کالاهای صادراتی ایران در فروردین ماه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال

42.9 درصد افزایش یافت که این رشد بیشتر ناشی از تعدیل قیمت ارزهای عمده بوده است. پس از آنکه در فروردین ماه امسال دولت نرخ دلار را از محدوده 3700 تومان به 4200 تومان رساند، بهای کالاهای صادراتی ایران و درنتیجه درآمد صادراتی کشور نیز افزایش یافته است. جدول‌های بانک مرکزی درباره شاخص بهای 16 گروه کالای صادراتی ایران نشان می‌دهد این شاخص در فروردین ماه امسال به عدد 344.3 رسید و نسبت به اسفند ماه 96 معادل 8.4 درصد افزایش یافت.این شاخص در اسفند ماه 96 به میزان 1.7 درصد نسبت به ماه گذشته آن (بهمن) کاهش داشت. شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران در 12 ماه منتهی به فروردین امسال نسبت به 12 ماه منتهی به فروردین 96 معادل 23.1 درصد افزایش داشته است. بخشی از این افزایش بهای کالاهای صادراتی ایران ناشی از رشد قیمت دلار و یورو در بازار آزاد بود زیرا شاخص بهای کالاهای صادراتی در بانک مرکزی بر اساس ریال و برابری آنها با نرخ ارز آزاد محاسبه می‌شود که در فروردین ماه نرخ دلار و یورو به ترتیب معادل 7.6 درصد و 6.9 درصد نسبت به ماه پیش افزایش داشتند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب: 468185 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین