پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۳۰۰۳۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵
سیدکمال سیدعلی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران معتقد است التهاب‌ها و هیجان‌های بعد از خروج ترامپ از برجام مدیریت شد و حتی شاهد بودیم که بعد از این اتفاق، نرخ ارز کاهش هم پیدا کرد.

شعارسال: پس از خروج آمریکا از برجام، در حال حاضر سوالات بسیاری پیش روی اقتصاد ایران است، اما شاید مهم‌ترین سوالی که مطرح باشد، این است که دولت چه سیاست‌گذاری ای در دوران پساخروج آمریکا از برجام برای به حداقل رساندن اثر آن روی اقتصاد ایران خواهد داشت؟ البته مقامات اقتصادی کشور معتقدند با توجه به تدابیری که صورت گرفته، تصمیم ترامپ، اقتصاد کشور را لرزان نمی‌کند. ولی‌الله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی می‌گوید: با ترتیبات اتخاذ شده، تصمیم آمریکا هر چه باشد، در اقتصاد ما که در مسیر برنامه‌ریزی شده در حال حرکت است، خللی ایجاد نمی کند.

به گفته وی، دولت مصمم است مسیر درست خود را ادامه دهد و در این زمینه گزینه‌های مختلفی را در اختیار دارد که بر حسب نوع تصمیمات و اقداماتی که آمریکایی‌ها خواهند گرفت، به آنها عکس‌العمل نشان می‌دهیم.

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز تاکید می‌کند: صاحبان کسب و کار و تجار نباید نگرانی درباره شرایط پیش‌روی کشور داشته باشند. خوشبختانه با اقدامات دولت و پیش بینی‌های انجام شده، فضایی رقم خورده که مولفه‌های بیرونی مانند تصمیم دولت آمریکا نمی‌تواند پایه‌های ثبات اقتصادی کشور را لرزان کند.

التهاب‌های بعد از خروج ترامپ از برجام مدیریت شد

در همین خصوص، سید کمال سیدعلی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات عنوان می‌کند: خوشبختانه التهاب‌ها و هیجان‌های بعد از خروج ترامپ از برجام مدیریت شد.

وی با بیان این‌که حتی ما شاهد بودیم که بعد از این اتفاق، نرخ ارز کاهش هم پیدا کرد، می‌افزاید: حالا همراهی اروپایی‌ها با ایران اگر صورت گیرد، فشارها کاملا محو می‌شود،

معاون سابق ارزی بانک مرکزی تصریح می‌کند: کاری که باید صورت گیرد، این است که اروپا برای موقعیت خود باید از برجام دفاع کند، زیرا در خصوص مسایل دیگری نیز با آمریکا مشکل دارد؛ مثل محیط‌زیست، تجارت خارجی و تعرفه‌های مختلف.

سیدعلی متذکر می‌شود: در حال حاضر ما وسیله‌ای شدیم که آمریکایی‌ها از مواضع خود برای مسایل آتی دفاع کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که نکته این‌جانست که آمریکا در حال حاضر شرکت‌های اروپایی را تهدید به همکاری با ایران کرده است، عنوان می‌کند: حالا ممکن است شرکت‌های بزرگ نیایند کار کنند و شرکت‌های کوچک وارد شوند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات یادآور می‌شود: ما تکنولوژی را می‌خواهیم شرکت‌های اروپایی بیاورند. بالاخره مسایل اقتصادی راه‌حل‌های خود را پیدا می‌کند.

سیدعلی در خصوص بازار ارز نیز می‌گوید: دولت چند سیاست را در این زمینه باید به‌کار ببرد؛ به طوری که واردات به صورت قاچاق مدیریت شود تا ارزبری کاهش یابد. انتظارات سفته‌بازی را کاهش دهد که سفته‌بازان از بازار خارج شوند و همچنین فروش ارز در ثبت‌سفارش را زیاد کند که کالاها با قیمت مناسب وارد کشور شوند.

وی تاکید می‌کند: مدیریت مصارف نیز باید صورت گیرد؛ یعنی مصارف کاهش یابد. البته در حال حاضر منابع‌مان از مصارف‌مان در سال حدود 15 تا 20 میلیارد دلار اضافه‌تر است که به ذخایرمان اضافه می‌شود.

پیش از این، سیدعلی با تاکید بر اینکه باید خروج ترامپ از برجام را تنها خروج یک کشور از توافقی هفت‌جانبه دانست، تصریح کرده بود: واقعیت این است که وضعیت امروز ما بدتر از سال 1390 و 1391 نیست. آن روزها دنیا در برابر ما صف کشیده بود و پرونده ما در شورای امنیت بود، اما امروز دنیا مقابل ترامپ است و آمریکا موقعیت پیشینش را در جهان از دست داده است.

سیدعلی با اشاره به اینکه باید اولویت‌بندی دقیقی برای عبور از شرایط کنونی اندیشیده شود، متذکر شده بود: حمایت از کالای ایرانی از یک سو و همچنین برنامه ریزی برای افزایش صادرات از سوی دیگر، مهمترین اقداماتی است که لازم است در دستور کار قرار گیرد.

واقعیت‌ها را به مردم بگوییم

محسن جلال‌پور، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران نیز می‌گوید: در شرایط کنونی باید به مردم گفت چه مشکلاتی وجود دارد. مردم هم اگر واقع‌بین باشند، شرایط را درک می‌کنند و توقع بی‌جا ندارند و هیچ تنشی در بازار ایجاد نمی‌شود.

وی می‌افزاید: ما نباید به مردم یک چیز بگوییم و در عمل اتفاق دیگری بیافتد. این‌گونه مردم بی‌اعتماد می‌شوند و همه به بازار ارز و طلا هجوم می‌آورند. من فکر می‌کنم مهم‌ترین سیاست، گفتن واقعیت‌ها به مردم است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 3 خرداد 1397، کدخبر: 779139، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
شما مدیریتش کردین با فشار مضاعف به مردم دیگه راس میگین
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
چه مدیریتی ؟روز به روز فشار های وارده به مردم درحال افزایشه
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
خیلی خوبه ؛ تنش های بسیار زیادی پس از خروج آمریکا از برجام در کشور درست شده بود
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
چه هیجانی
اوضاع اقتصاد کشور برهم ریخته است و هیچ تعریفی نداره
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین