پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۷۷
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳
در حالی که برخی منابع از نشست محرمانه مقامات اروپایی برای اخراج مهاجرین افغان خبر می‌دهند، اکنون ترکیه و یونان دست به کار شده و شرایط سختی را برای عبور و مرور مهاجرین افغان رقم زده‌اند.

شعار سال: چند روز پیش خبری منتشر شد از برگزاری یک نشست محرمانه میان مقامات اروپایی پیرامون اخراج اجباری 80 هزار مهاجر افغانستانی از خاک کشورهای حوزه یورو.

روزنامه «دیلی‌میل» با فاش کردن نشست پنهانی سران اتحادیه اروپا در مورد تصمیم این اتحادیه نوشت، قرار است در آینده نزدیک بیش از 80 هزار مهاجر افغان که به‌دنبال پناهندگی در کشورهای اروپایی هستند، به افغانستان بازگردانده شوند.

روزنامه انگلیسی افزود: براساس تصمیم جدید اتحادیه اروپا مبنی بر اخراج پناهجویان افغانستانی، در صورتی که دولت افغانستان پناهجویان اخراج شده را نپذیرد، کشورهای اروپایی کمکهایشان به افغانستان را قطع خواهند کرد.

براساس گزارش دیلی‌میل، اتحادیه اروپا قصد دارد با اجرای طرح جدید خود برای اخراج پناهجویان افغانستانی، از افزایش بحران مهاجرت در کشورهای اروپایی جلوگیری کند.

آمارهای نهادهای معتبر جهانی که در زمینه مهاجرت کار می‌کنند، نشان می‌دهد که سال گذشته حدود 176 هزار مهاجر افغان کشورشان را به‌مقصد اروپا ترک کرده‌اند.

وزارت امور خارجه و وزارت امور مهاجرین افغانستان هم اعلام کردند که بازگشت اجباری مهاجران این کشور بدون توافق دولت افغانستان پذیرفته نخواهد شد.

کشورهای اروپایی از جمله آلمان بارها اعلام کردند که مهاجران افغانستانی را که به‌دلایل اقتصادی به اروپا مهاجرت کرده‌اند اخراج می‌کنند.

این خبر در حالی منتشر می‌شد که چند روز قبل از آن نیز تعدادی از کشتیهای گشتزنی ناتو نیز برای جلوگیری از ورود پناهجویان افغان به اروپا در آب‌های ترکیه و یونان فعالیت‌شان را آغاز کرده‌ بودند.

این هفته اما به نظر می‌رسد نشست سران اروپا در رابطه با مهاجرین افغان دارد نتایج خود را نمودار می‌کند، در این هفته ترکیه بیش از 30 مهاجر افغان را به‌اجبار از خاک خود رانده است.

سازمان عفو بین‌الملل از اخراج اجباری این پناهجویان از سوی ترکیه ابراز نگرانی کرده است.

«حوریه مصدق» مسئول این سازمان در افغانستان به رادیو آزادی گفته است که از ترکیه خواسته‌اند تا به تمامی توافق‌های بین‌المللی در مورد پناهجویان پایبند بماند.

مصدق افزود: سازمان عفو بین‌الملل از مقامات ترک جداً خواسته است تا اخراج اجباری تمام پناهندگان را متوقف کند.

مصدق می‌گوید: براساس توافقی که میان دو طرف امضا شده، ترکیه نباید افغان‌ها را دوباره به کشورشان بفرستد.
در همین حال در برخی اخبار آمده است اتحادیه اروپا با ترکیه توافق کرده است که همکاری‌های اقتصادی‌اش را با این کشور افزایش خواهد داد، به‌شرط آنکه ترکیه به‌عوض آن مانع ورود پناهجویان به اروپا شود.

از یونان نیز خبر می‌رسد که این کشور نیز برخورد جدی با مهاجرین به‌ویژه مهاجرین افغان را در دستور کار خود قرار داده است. هم‌اکنون تعدادی از مهاجرین افغان که پیش از این بحث پذیرش آنها حل شده بود از سوی یونان به کشورشان بازگردانده شدند.

اتفاقات این چند روز اخیر و برخورد نامناسب ترکیه و کشورهای اروپایی با مهاجرین افغان صدای وزیر امور مهاجرین افغانستان را هم امروز در آورد و وی در نشست سران جی7 از کشورهای اروپایی خواست در زمینه مباحث مهاجرین همکاری کنند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 5 فروردین 1395، کد مطلب: 1033475:www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین