پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۳۰۷۸۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۴
بانک مرکزی ایران تحت فشار سیاسی فوق‌العاده‌ای از سوی کابینه دوازدهم و همچنین منتقدان دولت قرار داشت. نرخ ارز به ویژه دلار با سرعت به سوی بالا می‌رفت و ترس و بیم تولیدکنندگان را در پیله‌ای از احتیاط برده بود، صادرکنندگان خرسند از افزایش قیمت نرخ ارز بودند و واردکنندگان نیز معترض.
شعارسال: از 4 بازیگر اصلی سامانه نیما یعنی بانک مرکزی، صادرکنندگان، واردکنندگان و واسطه‌ها تنها صادرکنندگان بودند که به طور مستقیم از صعود دلار رضایت داشتند. ناگهان و بر اساس یک تصمیم سیاسی که گفته می‌شود شخص رییس‌جمهور آن را به کابینه آورده و تصویب کرده است، نرخ هر دلار به عنوان ارز شاخص 42 هزار ریال تعیین شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور به هر دلیل ماموریت پیدا کرد داستان ارز را به نقطه امن برساند و شهروندان را از بیم و ترس دور کند. یکی از کارهایی که در این مدت انجام شد تاسیس و راه‌اندازی سامانه نیما است. در این سامانه بانک مرکزی به عنوان نهادی که باید درباره مصارف و منابع ارزی ایران پیش‌بینی کارشناسانه داشته باشد تا بر اساس گمانه‌زنی‌ها راه برای نرخ تعادل تبدیل دلار به پول ایران را سامان دهد باز شود. بانک مرکزی باید دامنه نرخ ارز و آزادی عمل این نرخ را نیز تعیین کند و اولویت‌ها و سقف مصارف ارزی را تشخیص دهد.

صادرکنندگان به مثابه یکی دیگر از بازیگران سامانه نیما شامل دو عنصر دولت صادرکنندگان غیردولتی هستند که باید ارز خود را در این سامانه عرضه کنند. واردکنندگان نیز از این سامانه نیاز ارزی خود را برای مصارفی مثل کالاهای اساسی، کالای سرمایه‌ای و مواد واسطه‌ای و نیازهای کوچک و مسافرتی از این سامانه طلب می‌کنند. در روزهای تازه سپری شده پس از تاسیس «نیما» معلوم شده است دست‌کم صادرکنندگان حال و روز خوشی ندارند و شماری از افراد نامدار و اصناف و رشته‌های گوناگون خواستار خروج از شمول این سامانه شده و می‌خواهند بازار ثانویه ارز تاسیس شود. باتوجه به اینکه این بازیگران سهم بالایی در منافع حاصل از افزایش نرخ ارز دارند، به نظر می‌رسد حفره‌هایی در سامانه نیما ایجاد شده و یا خواهد شد. تاسیس بازار ثانویه ارز از خواست این بازیگران است که با پشتیبانی برخی رسانه‌ها و نهادهای پژوهشی در دستور کار جدی مطالعاتی است. واسطه‌ها شامل صرافی‌ها و بانک‌ها سرنوشت ناهمسازی دارند. صرافی‌ها از بازار رسمی خرید و فروش دور شده و بسته به عرضه و تقاضای غیررسمی فعالیت دارند. بانک‌ها اما محل رجوع شماری از مصرف‌کنندگان ارز شده است که بیشتر واردکنندگان بزرگ و یا مسافران و بیماران و... است. به نظر می‌رسد حالا و پس از سپری شدن نزدیک به 40 روز از تاسیس و راه‌اندازی «نیما» باید پرسید «نیما» حالش چطور است؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 6 خرداد 1397 ، کدخبر: 357387 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
تمامی طرح های موجود ارزی دولت محترمخیلی وقته که شکست خورده محسوب میشن
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
من نگران اینم که سر همین سامانه هم یه اختلاص بزرگ صورت بگیره
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
این سامانه ها الان در حال حاضر یک مرهم جزیی به حساب میاد..راه درمان چیز دیگه ایه قطعا
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
تیم اقتصادی قبلی دولت روحانی مگر چش بوده است که آن را عوض کردند , باز خیلی خوب شد که دلار کنترل شد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین