پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۱۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
در حالی اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری از سوی بیگانگان تهدید می‌شود و غول بیکاری به جوانان تحصیل کرده نیز رسیده که حمایت از تولید ملی و کالاهای داخلی می‌تواند راه نجات کشور از این چالش باشد.

شعار سال: اشتغال همیشه به عنوان یکی از مهم‌ترین آرزوهای دوران کودکی و اصلی ترین خواسته در دوران جوانی بوده و هرکس برای رسیدن به آن از راه‌های متفاوتی وارد شده و به نوعی تلاش کرده تاقدمی مثبت برای کشورش بردارد و بتواند آینده خود و خانواده‌اش را تامین کند. اما آمار و ارقامی که از سوی مراجع رسمی کشور منتشر می‌شود نشان دهنده حال خراب اشتغال به عنوان مهم‌ترین مطالبه و دغدغه جوانان است.

با توجه به اینکه در یک دهه گذشته اقتصاد کشور در بخشهای مختلف با چالش‌های زیادی روبرو بوده و بیکاری در بین جوانان تحصیل کرده به مقطع دکتری هم کشیده شده است باید به موضوع عدم حمایت از تولید ملی و کاهش روز افزون تقاضا برای کالاهای داخلی، توجه ویژه ای شود، چرا که در جامعه ای که محصولات داخلی مصرف نشده و یا خیلی کم مورد استفاده قرار می‌گیرد، واحدهای تجاری به حالت نیمه تعطیل و یا تعطیلی کامل در می آیند و موجب رشد بیکاری می‌شود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی، مهم‌ترین دلیل عدم موفقیت تولید کنندگان ایرانی در فروش اجناس داخلی در تجمل گرایی و مدگرایی کاذب و دلخوشی به برندهای خارجی است که علاوه بر آثار سوء بر اقتصاد، موجب کند شدن چرخه‌ تولید داخلی و از رونق افتادن بازار کسب و کار می‌شود.

از سوی دیگر بسیاری از کالاهای وارداتی بر مبنای نیاز جامعه‌ ایران طراحی و تولید نشده بلکه هدف از تولید چنین کالاهایی، ایجاد نیازهای کاذب در مصرف‌ کننده و نفوذ به فرهنگ ایرانی است و علاوه بر اینکه اقتصاد کشور را هدف قرار می‌دهد موجب رشد چشم‌گیر تجمل گرایی نفوذ فرهنگ غربی در خانواده های ایرانی هم می‌شود.

خرید کالاهای ایرانی نسخه نجات‌بخش اقتصادی است

در همین رابطه یکی از بانوان کارآفرین سیستانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، بیان داشت: پس از چند سال تلاش و زحمت برای برپایی یک کارگاه تولیدی در منطقه سیستان، سال گذشته مجبور به تعطیل کردن کارگاه شدیم چون واردات بی رویه نمونه های مشابه موجب کاهش چشمگیر فروشمان شده بود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه البسه تولیدی ما هم از نظر کیفیت هم از نظر قیمت بسیار بهتر از نمونه های پاکستانی و افغانی بود اما به دلیل اینکه بازار پر شده بود از نمونه های خارجی نتوانستیم به کار خود ادامه دهیم.

عرب با گلایه از واردات بی رویه کالاهای که مشابه داخلی دارند، گفت: تا وقتی مردم از تولیدات داخلی حمایت نکنند و کالاهای ایرانی را به نمونه خارجی آن ترجیح دهند نمی توانیم به کاهش بیکاری امیدوار باشیم، از سوی دیگر نیز دولت با واردات نمونه های خارجی تنها به تولید ملی ضربه وارد کرده و توان رقابت را از تولید کننده داخلی گرفته است.

وی افزود: بسیاری از تولید کنندگان داخلی مثل من و همکارانم با امید ایجاد اشتغال برای جوانان و کمک به اقتصاد کشور کار خود را آغاز کرده اند اما بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی یا مجبور به تعدیل نیرو شده اند یا واحد تولیدی خود را کاملا تعطیل کرده اند.

این کارآفرین سیستانی با اشاره به اینکه خرید کالاهای ایرانی نسخه نجات بخش اقتصادی است، خاطرنشان کرد: مردم باید به این نکته توجه کنند که تنها با خرید تولیدات داخلی می‌توان به رونق اقتصادی رسید و بیکاری را در کشور ریشه کن کرد، به همین دلیل همه مردم ایران در کنار مسئولین برای تحقق این آرزو باید تلاش کنند.

وی تصریح کرد: دولت با حمایت از تولیدکنندگان داخلی موجب رشد واحد های کسب و کار آنان می‌شود و با وارد نکردن کالاهای که مشابه ایرانی آن با کیفیتی بهتر موجود است جلوی نابودی کسب و کارهای داخلی را سد می‌کند تا در آینده نزدیک شاهد رشد چشم‌گیر اقتصادی و کاهش بیکاری باشیم.

نه به فرهنگ غربی با خرید کالای ایرانی

سرحدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تاکید بر اینکه حمایت از کالای ایرانی راه نجات اقتصاد کشور است، اظهار داشت: بی شک تا زمانی که مردم از تولیدات داخلی حمایت نکرده و کالای ایرانی را به جنس خارجی ترجیح ندهند نمی‌توانیم شاهد تغییر در اقتصاد کشور باشیم.

این کارشناس ارشد اقتصاد افزود: خرید کالای ایرانی به معنای رشد اقتصادی آن واحد تولیدی است و این رشد موجب افزایش تولید و ایجاد اشتغال در کشور می‌شود که این امر خود زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی و تحول اقتصادی است.

وی بیان کرد: اگر به بیانات مقام معظم رهبری در یک دهه گذشته توجه کنیم و حتی نیم نگاهی به نامگذاری این سال‌ها بی اندازیم به روشنی خواهیم فهمید که رهبر انقلاب سال‌هاست که بر لزوم توجه به تولید ملی و حمایت از کسب و کارهای داخلی تاکید داشته و ما را دعوت به خرید کالاهای ایرانی کرده اند.

وی با گلایه از برخی افراد که کالاهای ایرانی را بی کیفیت می‌دانند، اظهار کرد: نمی‌دانم این شایعه بی کیفیت بودن کالای ایرانی اولین بار از کجا به وجود آمده اما اگر مقایسه ای ساده بین اجناسی که در داخل کشور تولید می شوند و کالاهای وارداتی انجام دهیم متوجه خواهیم شد که بیش از 90درصد کالاهای داخلی نه تنها از نظر کیفیت با نمونه های خارجی برابری می‌کنند بلکه در بسیاری از موارد این کالای ایرانی است که کیفیتی فراتر از اجناس وارداتی دارد.

سرحدی ادامه داد: از نظر اقتصادی کالاهای ایرانی به دلایل مختلف، از مشابه خارجی ارزانتر و برای خانواده های ایرانی مناسب تر است.

وی با تاکید بر اینکه هر جنسی که ارزان باشد بی کیفیت نیست، خاطرنشان کرد: برخی افراد با این باور غلط که کالاهای خارجی گرانتر بوده پس از کیفیت بیشتری برخوردار است، از زیر بار خرید کالای داخلی شانه خالی می‌کنند اما در واقع با ان کار نه تنها جنسی باکیفیت نسیب آنها نمی‌شود بلکه موجب بیکاری کارگران ایرانی و رشد اقتصادی کشورهایی می شوند که دشمن ما و انقلابمان هستند.

حمایت از کالای ایرانی همان حمایت از جوان بیکار است

یکی از شهروندان زاهدانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: هیچ خانواده ای نیست که با مشکل بیکاری یک یا چند تن از افراد خانواده خود روبه رو نباشد که این تنها به دلیل عدم اعتماد به کالای ایرانی و استفاده از اجناس مشابه خارجی است حمایت از کالای ایرانی به معنای حمایت از جوان بیکار ایرانی و اقتصاد مقاومتی است.

زرگر با اشاره به اینکه نمی‌توان تنها با شعار دادن اقتصاد کشور را درست کرد، گفت: در درجه اول مردم باید شعار را کنار گذاشته و به معنای واقعی استفاده از کالاهای خارجی را تحریم کنند و مسئولین هم به جای واردات بی رویه نمونه های خارجی به دنبال حمایت از تولیدکننده داخلی باشند.

وی ادامه داد: مشکل اساسی دیگری که موجب شده تا مردم کمتر اجناس داخلی را خریداری کنند بحث رقابت های فامیلی و چشم و هم چشمی های است که سال هاست خانواده های ایرانی را به هم ریخته و موجب شده تا همه به دنبال اجناس لوکس اما بی کیفیت خارجی و تجمل گرایی باشند و حتی به این نکته توجه نکنند که علاوه بر ضربه وارد کردن به اقتصاد کشور و نابودی کسب و کار ایرانی، خودشان را نیز از داشتن کالای با کیفیت داخلی محروم می کنند.

این بانوی خانه دار با بیان این مطلب که تمامی جهیزیه دخترم از کالاهای داخلی است، خاطرنشان کرد: من به عنوان یک الگو برای فرزندانم تلاش کرده ام که به آنها یاد بدهم تا هیچ وقت به دنبال تجمل گرایی نباشند.

زرگر تصریح کرد: کاش به جای این همه کمپین های بی ارزشی که برپا می شود یک کمپین نیز برای خرید کالای داخلی برپا می شد تا حداقل آنهایی که می خواهند در چالش و کمپین برای یکدیگر کلاس بگذارند با انجام اقدامی سودمند برای اقتصاد کشور آن را انجام دهند.

مردم تنها به دنبال کالای ایرانی هستند

یک کفش فروش هم در گفت و گو با خبرنگار تسنیم،با اشاره به اینکه همیشه کیفیت تولیدات داخلی با نمونه های خارجی برابری می‌کند، اظهار داشت: خوشبختانه استقبال مردم از کالاهای تولید داخل بسیار بیشتر از گذشته شده است چون جنس های ایرانی از کیفیت بالاتری نسبت به کالاهای خارجی برخوردار است.

پودینه ادامه داد: در گذشته کمتر کسی به دنبال جنس ایرانی بود اما حالا بسیاری از افرادی که به کفش فروشی ها مراجعه می کنند خواهان کالاهای ایرانی هستند اما باید به سمت تولیداجناسی با تنوع بیشتر برویم.

وی بیان کرد: با وجود اینکه در گذشته نیز در بسیاری از موارد تولیدات داخلی کیفیتی بهتر از نمونه خارجی داشتند اما به دلایل برخی اعتقادات غلط و حتی تبلیغ اجناس خارجی در شبکه ملی، مردم کمتر به خرید کالای ایرانی روی می آوردند اما حالا این موضوع کاملا برعکس شده و دیگر کمتر کسی است که کالای وارداتی را به نمونه داخلی ترجیح دهد.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دلیل تغییر نگرش مردم در خرید کالای ایرانی، حمایت مکرر رهبر معظم انقلاب از تولید ملی است که اگردیگر مسئولین نیز همچون مقام معظم رهبری از تولیدات داخلی حمایت می‌کردند حالا شاهد شکوفایی اقتصادی در اندازه جهانی بودیم و این همه جوان بیکار در کشور نداشتیم.

این فروشنده اشاره به اینکه سود فروش جنس خارجی بیش از ایرانی است، گفت: با اینکه می توانم سود بیشتری از فروش اجناس وارداتی ببرم اما هیچ وقت حاضر به این کار نیستم و همیشه برای مشتری و اقوام از نکات مثبت کالاهای تولید داخل گفته ام تا بتوانم سهمی هرچند کوچک در تحقق این تحول اقتصادی داشته باشم.

ایجاد مشکلات اقتصادی در ایران مهم‌ترین اولویت دشمنان است

مولوی الله‌داد رئیسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: حمایت مستمر مقام معظم رهبری از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی موجب شد تا شاهد تغییرات زیادی در اقتصاد کشور باشیم که نشان دهنده بینش عمیق رهبر انقلاب در شناسایی نقاط ضعف و آسیب پذیر کشور است.

وی با اشاره به اینکه دشمنان هیچ گاه از فشارهای اقتصادی علیه ایران دست بر نخواهند داشت، تاکید کرد: عدم پایبندی شیطان بزرگ بر برجام و توافقات بین المللی و افزایش تحریم‌‌ها علیه ایران نشان می‌دهد که ایجاد مشکلات اقتصادی در ایران به عنوان مهم‌ترین اولویت دشمنان انقلاب محسوب می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه اهل سنت بیان کرد: تنها راه غلبه بر مشکلات اقتصادی، افزایش رشد اشتغال و حمایت از تولید ملی است که این امر مسجل نمی شود مگر با مصرف کالای ایرانی، که این مهم نشان دهنده مسئولیت مهم هر ایرانی در قبال فشار اقتصادی دشمنان است.

وی با اشاره نام‌گذاری امسال به نام حمایت از کالای ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سال‌هاست که با تاکید بر لزوم توجه ویژه به موضوع اقتصاد و حل مشکلات آن، خطر عدم حمایت از تولید داخلی را گوش زد کرده اند و شعار سال را هم بر همین اساس در حوزه اقتصاد نام‌گذاری کرده اند.

رئیسی افزود: در حال حاضر این وظیفه مسئولان است که با برنامه‌ریزی مناسب از تولید ملی حمایت کنندهمچنین فعالان تولیدی باید با سرمایه‌گذاری و نهادینه کردن فرهنگ مصرف کالای تولید داخل، آنان را یاری کنند تا در آینده شاهد شکوفایی اقتصادی در کشور باشیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در ایران هیچ وقت مشکل غیرقابل حلی وجود نداشته است، تصریح کرد: مردم و مسئولان نباید چشم به بیگانگان بدوزند چرا که تاریخ ثابت کرده هیچ ملتی بدون تکیه بر توان داخلی و تولید ملی نمی تواند به موفقیت جهانی دست پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: بیگانگان هیچ‌گاه نمی‌خواهند رشد اقتصادی کشور ما را ببینند و برای ضربه زدن به کشورمان هرکاری می‌کنند که ما می توانیم با رشد تولیدات داخلی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی دشمن را در رسیدن به خواسته هایش ناکام بگذاریم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 7 خرداد 97، کدمطلب: 1736261 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین