پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۳۱۹۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
با آغاز مرحله دوم آزمون دکتری سال ۹۷ دانشگاه‌ها از داوطلبان خود مدارک زبان انگلیسی خواسته‌اند.

شعار سال: اسفند سال گذشته بود که داوطلبان خواهان تحصیل در مقطع دکتری در تاریخ‌های مشخص اعلامی از سوی سازمان سنجش کشور گرد هم جمع شده و به رقابت پرداختند تا بتوانند با کسب نمره قبولی از سد آزمون دکتری عبور کنند؛ آزمونی که به‌عنوان مرحله اول برای رسیدن به صندلی‌های این مقطع محسوب می‌شود و تازه بعد از آن داوطلبان باید خود را برای مصاحبه علمی که شاید سخت‌ترین بخش مقطع دکتری باشد، آماده می‌کردند، هرچند تنها 59 هزار و 386 نفر توانستند از این مرحله بگذرند، ولی دیگر زمانی برای آماده‌سازی خود از لحاظ سطح علمی ندارند؛ چراکه از روزهای اول خردادماه دانشگاه‌های مختلف اقدام به برگزاری مصاحبه علمی کرده‌اند و این روند تا پایان ماه آینده ادامه دارد، اما نکته قابل‌تامل درباره مصاحبه علمی این است که داوطلب باید علاوه‌بر آمادگی علمی و اطلاعاتی خود، مدارکی از جمله مدارک احراز هویت، ریز نمرات مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد و کارنامه زبان انگلیسی را به همراه داشته باشد.

قطعا داوطلبانی که سال‌های زیادی از عمر خود را در کلاس‌های درس گذرانده‌اند، به خوبی می‌دانند که دانشگاه‌ها هر مدرکی را در حوزه زبان انگلیسی قبول نمی‌کنند و تنها آزمون‌های زبان تافل (TOEFL)، تولیمو (TOLIMO)، آیلتس (IELTS)، MSRT، MHLE، UTEPT و EPT جزء آزمون‌های معتبر از نگاه دانشگاه‌ها به شمار می‌رود و داوطلبان باید کارنامه خود را در هر یک از این آزمون‌ها هنگام مصاحبه علمی ارائه دهند؛ با این حال ذکر این نکته ضروری است که آزمون EPT ویژه داوطلبانی است که خواهان تحصیل در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی هستند، از این رو در ذیل نگاهی داریم به آزمون‌های مختلف زبان انگلیسی.

MSRT آزمونی با بالاترین سطح اعتبار

اگر بخواهیم آزمون‌های زبان انگلیسی را براساس درجه اعتبار آنها معرفی کنیم، باید بگوییم MSRT در رده اول آزمون‌های زبان انگلیسی از لحاظ معتبر بودن قرار دارد. این آزمون که پیش‌تر با نام MCHE شناخته می‌شد، در چهار بخش شنیداری، درک مطلب، ساختار و لغت است و آزمون آن نیز به صورت ماهانه برگزار می‌شود و دانشجویی که می‌خواهد در آن آزمون نمره قبولی را کسب کند، باید نمره بیشتر از 50 بگیرد، با این حال نمره قبولی در این آزمون در برخی دانشگاه‌ها 45 و در برخی دیگر 75 است. نکته قابل‌توجه درباره این آزمون آن است که اگر دانشجویی نتواند نمره قبولی را در آن کسب کند، نمی‌تواند بلافاصله و در آزمون ماه بعد شرکت کند و باید مدتی را منتظر بماند.

تولیمو؛ آزمونی که بیشترین داوطلبان دکتری را دارد

تولیمو (TOLIMO) از دیگر آزمون‌هایی است که مدرک آن مورد تایید دانشگاه‌ها است؛ آزمونی که از سوی سازمان سنجش کشور برگزار می‌شود و در حقیقت بیشترین متقاضیان آن نیز همان داوطلبان دکتری هستند، آزمونی که دامنه نمرات آن از 310 تا 677 است، ولی اگر داوطلبی نمره کمتر از 479 را در آن کسب کند، جزء داوطلبان ضعیف به شمار می‌رود.

داوطلبان تحصیل در خارج از کشور آزمون‌های تافل و آیلتس را دریابند

اگر بخواهیم دایره آزمون‌های زبان انگلیسی را به خارج از مرزهای کشور ببریم، باید بگوییم آزمون تافل و آیلتس (IELTS) جزء معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی محسوب می‌شوند؛ آزمون‌هایی که تنها تفاوت‌شان در لهجه لغات است. در حقیقت داوطلبانی که قرار است در آزمون تافل شرکت کنند، باید به لهجه آمریکایی در زبان انگلیسی تسلط داشته باشند، اما در آیلتس این‌گونه نیست، هرچند آزمونی مانند تافل در بیش از 9 هزار دانشگاه و موسسه علمی در دنیا اعتبار دارد، اما شرکت در این آزمون‌ها به آن دسته از داوطلبانی توصیه می‌شود که خواهان تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور هستند و کارنامه منتشرشده برای داوطلبان شرکت‌کننده در این دو آزمون تا دو سال در همه دانشگاه‌ها مورد تایید است.

MHLE مختص داوطلبان رشته‌های پزشکی مقطع دکتری

MHLE هم یکی دیگر از آزمون‌های زبان انگلیسی مقطع دکتری به شمار می‌رود؛ آزمونی که مختص وزارت بهداشت و درمان کشور است و به همین دلیل بیشتر دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی که خواهان تحصیل در شاخه‌های ذیل این گروه یا زیست‌شناسی هستند، باید در آن شرکت کرده و بتوانند نمره قبولی آن را کسب کنند. این آزمون 100 سوالی از لحاظ اعتبار در سطح آزمون تافل قرار دارد و در چهار بخش شنیداری، لغات، ساختار و درک مطلب برگزار می‌شود.

UTEPT؛ آزمون زبان دانشگاه تهران

UTEPT که دیگر همه آن را به نام آزمون تافل زبان دانشگاه تهران می‌شناسند هم از سوی مرکز آزمون زبان عمومی این دانشگاه برگزار می‌شود؛ آزمونی که داوطلب برای موفقیت در آن باید 60 نمره از 100 نمره در نظر گرفته‌شده برای آن را کسب کند، با این حال برای دانشجویانی که در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عرب، فقه و مبانی حقوق اسلامی، علوم قرآن و حدیث، مدرسی معارف اسلامی و فقه شافعی تحصیل می‌کنند، کسب نمره 50 در این آزمون نیز به مثابه قبولی در آن به شمار می‌رود.

EPT؛ آزمونی برای داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی

در کنار همه آزمون‌ها، اما دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی باید بتوانند نمره قبولی را در آزمون EPT که ویژه داوطلبان گروه‌های پزشکی و غیرپزشکی این دانشگاه است، کسب کنند؛ آزمونی که در آن گرامر و خواندن زبان داوطلبان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و حداقل نمره قبولی در آن نیز 50 است و داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی برای رسیدن به صندلی‌های دکتری حتما باید مدرک قبولی در این آزمون را ارائه دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 9خرداد 97، کدمطلب:۶۵۴۹۶۱۹، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
گرفتن بعضی از این ها از فرستادن شاتل به فضا سخت تر است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین