پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۲۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در واکنش به تصاویر منتشر شده از ترک‌های ایجاد شده در برخی دهانه‌های پل خواجو گفت: در حال حاضر هیچ مشکل خاصی در پل خواجو وجود ندارد.
شعار سال: مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در واکنش به تصاویر منتشر شده از ترک‌های ایجاد شده در برخی دهانه‌های پل خواجو گفت: در حال حاضر هیچ مشکل خاصی در پل خواجو وجود ندارد.

فریدون اللهیاری در واکنش به تصاویر منتشر شده از ترک‌های ایجاد شده در برخی دهانه‌های پل خواجو اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر هیچ مشکل خاصی در پل خواجو وجود ندارد.

با توجه به اینکه سال گذشته خبرگزاری تسنیم با انتشار مصاحبه‌ای از مدیر کل میراث فرهنگی استان با عنوان "کنترل پل‌های تاریخی اصفهان توسط کارشناسان میراث‌فرهنگی/ خطری پل خواجو را تهدید نمی‌کند" همچنان اللهیاری معتقد است که این ترک‌ها در حال حاضر هیچ خطری پل‌های تاریخی اصفهان را تهدید نمی‌کند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

معاون میراث فرهنگی استان نیز چندی پیش درباره این گونه ترک‌ها در سطح بدنه پل‌های تاریخی اصفهان به خبرنگار تسنیم گفته بود در حال حاضر "تَرَک فعالی" روی پل‌های تاریخی ما مانند پل چوبی، پل خواجو و سی‌و‌سه‌پل اصفهان وجود ندارد و تَرَک فعال هم برای خود تعاریف مختلفی دارد. اگرچه تَرَک‌های مختلفی روی پل‌ها و دیوار پشتی مسجد و گنبد آن وجود دارد اما باید گفت که این تَرَک‌ها هیچ یک فعال نیستند زیرا اگر آنها فعال باشند، باید به‌سرعت درباره آنها اقدامات مقتضی صورت گیرد.

اما در بدنه پل خواجو به گواه تصاویر ارسالی در شبکه‌های مختلف رسانه‌ای شاهد ترک‌ هستیم که ناصر طاهری، درباره مرمت این گونه ترک‌ها می‌گوید: نیازی به ترمیم این تَرَک‌ها وجود ندارد اما اگر مشاهده شد که تَرَک یک بنای تاریخی یا پل  در حال فعال شدن است، باید به‌دنبال منشأ آن بگردیم زیرا پیدا کردن منشأ آن بسیار بهتر از ترمیم جزئی آن به شمار می‌رود. ما می‌توانیم که برای بندکشی و عوض کردن آجرهای آن اقدام کنیم اما این کار، یک کار ظاهری است و پیدا کردن منشأ تَرَک‌های فعال بناهای تاریخی سبب می‌شود که در این زمینه یک اقدام ماندگار انجام شود.

این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقد هستند که خشکی رودخانه زاینده‌رود خطری است که دائما حیات پل‌های تاریخی را تهدید می‌کند.

محمد میری کارشناس معماری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: ترک‌های پل خواجو می‌تواند به دلیل خشکی زاینده رود باشد، نوع  مصالح این بنای تاریخی به گونه‌ای است که نیازمند رطوبت است از این رو خشکی زاینده رود برای ان آسیب زاست.

وی افزود: زنده شدن زاینده رود حیات پل خواجو را نیز احیا می‌کند و مانع تخریب و ترک‌های بیشتر آن می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اصفهان نیز در این باره می‌گوید: شرایط خشکسالی اصفهان بسیار نگران‌کننده است چراکه ما شرایط آب و هوایی شهر اصفهان را به‌دلیل دخالت‌های انسانی دچار تغییر کرده‌ایم و اکنون بعداز چندصد سال تغییرات بسیاری در این زمینه ایجاد شده است.

وی بیان کرد: پایه‌های پل‌های تاریخی اصفهان در طول قرون و اعصار در آب و رطوبت قرار داشته و امروز این شرایط دچار تغییراتی شده است. به هر حال، این پایه‌ها هنوز در خاک و رطوبت قرار دارند و اگر اتفاقی رخ نداده شاید به این دلیل است که پایه‌های آن بسیار عمیق و حتی بیش از 40 متر قرار دارد و به همین دلیل هنوز آسیبی جدی در این زمینه ایجاد نشده است.

طاهری شاید بتوان گفت دلیل اصلی اینکه هنوز اتفاقی برای پل‌های تاریخی اصفهان صورت نگرفته، این است که رطوبت در خاک آنها هنوز وجود دارد اما اگر خشکسالی بستر رودخانه زاینده‌رود، بیش از گذشته به‌طول انجامد، ممکن است که آسیب‌هایی به آثار تاریخی اصفهان وارد شود.

وی بیان کرد: این موضوع از نظر کارشناسی یک مسئله کاملاً طبیعی است چراکه شرایط این بناهای تاریخی با خشکسالی‌های پیاپی از وضعیت تعادل خارج می‌شود و باید درباره آن اقدامی جدی صورت گیرد.

حال باید دید که آیا به گفته کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی این ترک‌های جزئی آسیبی به کل بدنه پل خواجو می‌زند یا خیر و آیا متولیان امر پایش هر روز بنا را به صورت جدی دنبال می‌کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 13 خرداد 1397، کدخبر: 1741653 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
قطعا صبر کنیم تا ایشون نظر بدن باید وقتی پل خراب شد بریم پیششون و بگن متاسفانه دیگه کاری از ما بر نمیاد
س.د76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
0
0
خوب پس کوش حمایت همه جانبه میراث فرهنگی؟این ترک ها یک ایراد است یا جزئی از نقشه ساخت پل است؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین