پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۷۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
یکی از کنشگران حوزه میراث فرهنگی شهر اصفهان بر این باور است که بی‌توجهی به میراث فرهنگی این شهر با هدف بوده؛ در حقیقت چندین سال است که تغییر هویت تاریخی اصفهان به هویت مذهبی در دستور کار مدیریت شهری بوده و از سوی دیگر مشکلات داخلی سازمان میراث فرهنگی از جمله سیاست‌زدگی و حضور مسئولان غیرمتخصص در این سازمان به تخریب آثار تاریخی اصفهان سرعت داده است.

شعار سال: شهر اصفهان به عنوان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران دارای اهمیت بسیار زیادی بوده اما در دو دهه اخیر سیاست نادرست مدیران استانی و شهری آسیب فراوانی به تاریخ و میراث فرهنگی این شهر زده است. بخصوص مدیریت شهری به اسم توسعه شهری در طی سال‌های اخیر لطمات زیادی به تاریخ اصفهان که در حقیقت میراث و سرمایه ملی بوده، وارد کرده است.



عبور خط مترو از محور چهارباغ عباسی، ساخت برج جهان‌نما، شاه‌دژ، اجرا اشتباه طرح پیاده‌راه‌ساز در محور چهارباغ عباسی، تخریب گذر آقانجفی و ... همگی خبر از بی‌توجهی مدیریت شهری به میراث فرهنگی شهر و البته ضعف عملکرد سازمان میراث فرهنگی استان دارد.

مهدی جعفری، کنشگر میراث فرهنگی و رئیس هیات مدیره بنیاد آریا با اعتقاد به این‌که استان اصفهان را سیاست‌زدگی نابود کرده است، گفت: تغییر هویت شهر اصفهان در دستور کار مدیریت کلانشهر اصفهان قرار دارد و همه اسناد هم به صورت کاملا شفاف این مورد را تائید می‌کند.

جعفری ضمن تاکید بر این‌که مدیران به دنبال تغییر هویت تاریخی شهر اصفهان به هویت مذهبی هستند، تصریح کرد: توسعه حرم زینبیه یکی از شواهد این قضیه است. تصویب دو هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه حرم زینبیه جز برنامه‌های مدیریت شهری بوده و تا کنون هم این حرم از یک مجموعه حدود 500 متری به 16 هکتار توسعه پیدا کرده است.

به گفته این کنشگر میراث فرهنگی، شهرداری اصفهان متعهد بازسازی حرم زینبیه شده و حدود 40 درصد کار هم پیش رفته است. میدان زینبیه به عنوان سومین میدان بزرگ شهر تعریف شده؛ میدان نقش جهان اولی، امام علی یا میدان کهنه دومی و زینبیه سومین میدان بزرگ اصفهان خواهد بود.


زینبیه اصفهان


رئیس هیات مدیره بنیاد آریا می‌گوید: مدیران طرح توسعه زینبیه معتقدند که اصفهان سالانه 90 هزار گردشگری مذهبی دارد و گردشگری مذهبی هیچ‌گاه حتی در زمان تحریم‌ با شکست مواجه نمی‌شود، پس باید بنیه اصلی درآمد گردشگری، مذهبی باشد.


میدان امام علی یا میدان کهنه اصفهان


شکست پروژه میدان امام علی

جعفری با انتقاد از این‌که درکنار میراث فرهنگی سازه‌های بزرگ می‌سازند، تاکید کرد: میدان کهنه اصفهان یا میدان امام علی در یکی از بافت‌های تاریخی اصفهان ساخته شد، اما پس از سال‌ها هنوز هم رونقی ندارد و در حقیقت اجرا پروژه میدان امام علی یک شکست بزرگ برای مدیریت شهری و شهر اصفهان بود که هیچکس هم پاسخگو این شکست نیست.


برج جهان نما


وی برج جهان نما را اولین شکست مدیرت شهری دانست و اظهار کرد: برج جهان نما پس از سال‌ها هنوز رونق نگرفته و در حال حاضر حدود 70 درصد مغازه‌های آن خالی و متروکه است و شهرداری نمی‌داند با این پروژه چه کند. برج جهانم نما در زمان احداث یک تهدید بزرگ برای میدان نقش جهان و چهارباغ بود.


مصلی اصفهان


تخت فولاد اصفهان

کنشگر میراث فرهنگی می‌گوید: ساخت مصلی در حاشیه تخت فولاد، ساخت سازه بزرگ سالن همایش‌ها در نزدیکی تخت فولاد و گلزار شهدا علاوه بر آن‌که موقعیت میراث فرهنگی شهر را به خطر می‌اندازد، چون در یکی از مناطق پرترافیک اصفهان ساخته، مشکلات ترافیکی منطقه را افزایش می‌دهد. در حقیقت این پروژه‌ها هیچ توجیهی برای شهر ندارد.

جعفری براین باور است که مدیریت شهری اصفهان یک‌به‌یک آثار تاریخی این شهر را هدف گرفته، چهارباغ عباسی، نرده‌گذاری سی‌وسه پل که کاری بدتر از آن نبود، شاه‌دژ، میدان نقش جهان، گذر آقانجفی و هزاران اتفاق دیگری که به چشم نمی‌آید، همگی در مسیر تخریب میراث فرهنگی گام برداشته‌اند.


برند شهری اصفهان


ساخت لوگو و برند برای شهر تاریخی اصفهان

رئیس هیات مدیره بنیاد آریا در ادامه یادآور شد: در اتاق بازرگانی، اتاقی با عنوان برندسازی شهر تاریخی اصفهان تشکیل شد و اعضا این اتاق لوگویی را برای شهر طراحی کردند که اعتراض بسیاری از فعلان مدنی را درپی داشت؛ چرا که شهر اصفهان برندهایی همچوین میدان نقش جهان، چهلستون و ... را دارد. میراث فرهنگی هر شهر لوگو و برند آن شهر است به عنوان مثال، برج ایفیل یعنی فرانسه پاریس. حالا مدیران اصفهان یک طاووس دم‌دار را که میگویند برگرفته از زیرگنبد شیخ لطف‌الله است، به عنوان لوگو شهر اصفهان معرفی می‌کنند.

فعالان مدنی و میراث فرهنگی با طرح برندسازی و تعیین لوگو اصفهان مخالفت‌های زیادای کردند اما ظاهرا اتاق بازرگانی همچنان پیگیر این موضوع است.

میراث فرهنگی استان سازمانی تحت سلطه سیاسیون

جعفری حضور مدیران سیاسی از سال 92 در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان را بزرگترین ضعف این سازمان دانست و گفت: هرکجا افراد سیاسی حضور داشته باشند، وجود لابی امری طبیعی خواهد بود. به عنوان مثال معاونت اداری مالی و مدیرکل حراست میراث فرهنگی اصفهان بالا 22 سال است که تغییر نکرده. معاونت میراث فرهنگی هم 12 سال در اختیار یک نفر بوده است.

این کنشگر میراث فرهنگی با انتقاد از این‌که حضور افراد غیرحرفه‌ای و غیرمتخصص از دیگر سازمان‌های استان همچون آموزش و پرورش و استانداری یکی از بزرگترین نقاط ضعف مدیریت این دوره سازمان بشمار می‌رود، تاکید کرد: مدیران سازمان میراث فرهنگی هیچ برنامه‌ای برای میراث غنی این شهر نداشته و حضورشان در سازمان صرفا سهم‌خواهی سیاسی بوده است. رانت، مافیا و اتفاقات اخیر باعث شده که میراث اصفهان یک سازمان در آستانه فروپاشیدگی مطلق باشد. در اصفهان استانداری تصمیم‌گیرنده نیست، نهادهای مذهبی تصمیم می‌گیرد. هیچ مدیر میراثی کشوری در امور میراث فرهنگی استان اصفهان مداخله نمی‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 13 بهمن 97، کد مطلب: 17348:www.eskannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین