پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۲۹۶
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
در حالی که مدت 20 روزه شهرداری اصفهان برای ارائه طرح ساماندهی گذر آقا نجفی، پایان یافته اما این طرح برای بررسی به اداره کل راه و شهرسازی استان ارائه نشده است.

شعارسال: فعالیت شهرداری منطقه 3 اصفهان در محدوده بافت تاریخی واجد ارزش پشت مسجد شیخ لطف‌الله در چند ماه گذشته سبب شد تا دوباره موضوع ساخت گذر آقا نجفی در این منطقه پس از چند سال سکوت در صدر اخبار میراث فرهنگی قرار بگیرد.

موضوع تا جایی پیش رفت که محمدسعید ایزدی، معاون سابق معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی پس از بازدید میدانی از گذر آقا نجفی با این عنوان که «اجرا طرح مغایرت اساسی با مفاد کمیسیون ماده پنج مصوب 24/3/94 دارد»، دستور دوباره به توقف پروژه بدهد؛ تا پس از بررسی و تائید طرح ارسالی شهرداری اصفهان از سوی سازمان میراث فرهنگی استان طرح برای بررسی و تصمیم‌گیری نهایی درباره چگونگی ادامه فعالیت در این بخش از بافت تاریخی شهر اصفهان به شورای عالی معماری و شهرسازی به‌عنوان تنها مرجع قانونی تصمیم‌گیری درباره ساخت گذر در این بخش از بافت تاریخی شهر ارجاع داده شود.

ازاین‌رو موضوع گذر آقا نجفی برای بار دوم در تاریخ 30/10/ 97 در کمیسیون ماده پنج استان اصفهان مطرح و مقرر شد « تا شهرداری اصفهان ظرف مدت 20 روز طرح ساماندهی در قالب طراحی شهری و با تاکید بر رویکرد مداخله حداقلی در بافت و انطباق با گذرهای موجود را تهیه و پس از تائید اداره کل میراث فرهنگی جهت طی مراحل قانونی به شورای عالی ارسال تا امکان ادامه کار فراهم آید».

محمد بنائیان‌مفرد، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با اسکان نيوز با اشاره به پایان یافتن مدت 20 روزه شهرداری برای ارائه طرح ساماندهی گذر آقا نجفی، می‌گوید: با اتمام مهلت مقرر هنوز طرح ساماندهی گذر آقا نجفی برای بررسی ارائه نشده است.

بنائیان با بیان این‌که اداره کل راه و شهرسازی به‌عنوان دبیر کمیسیون ماده پنج موظف به پیگیری موضوع گذر آقا نجفی است، ادامه داد: پیرو مکاتبات وزارت راه و شهرسازی با استان و با تاکید دوباره بر مفاد ده‌گانه مصوبه سال 94 برای ساخت گذر نجفی موضوع دوباره در کمیسیون ماده پنج مطرح شد.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در توضیح مفاد 10 گانه مصوبه کمیسیون ماده پنج مصوب 24/3/94 می‌گوید: سال 94 مصوب شد تا طرح گذر آقا نجفی حدفاصل خیابان حافظ تا نشاط به‌منظور حذف سواره از عرصه میدان امام و احیا و باززنده‌سازی بافت فرسوده در محدوده شرق میدان امام با عرض حداکثر 14 متر با تاکید بر توضیحات نماینده میراث فرهنگی ساخته شود.

تاکیدات 10 گانه مصوبه سال 94 شامل موارد ذیل است:

- رویکرد مداخله حداقلی دربافت و انطباق حداکثری با گذرهای موجود

- حفظ یکپارچگی و ارگانیک بودن بافت

- حفظ ارزش‌های فرهنگی و پرهیز از تخریب بناهای واجد ارزش تاریخی موجود در محدوده

- تامین دسترسی محلی با توجه به مسدود نمودن حرکت سواره به میدان امام از سمت خیابان حافظ

- ایجاد حداقل سطح راه و پرهیز از عبوری شدن مقیاس عملکردی گذر

- تسهیل عبور و مرور و پشتیبانی از عملکرد اصلی در نظر گرفته‌شده برای خیابان حافظ به‌عنوان یک محور پیاده شهری

- توزیع متعادل در بافت به لحاظ توازن در محدودیت‌های قسمت سرویس دسترسی

- توجه به سلسله‌مراتب فضایی دسترسی

- کاربری پلاک‌های واقع در بدنه گذر مذکور صرفا مسکونی و کاربری‌های موجود تثبیت گردد

- رعایت ضوابط و مقررات حریم محور تاریخی فرهنگی و مجموعه ثبت جهانی میدان امام در جریان اجرا طرح.

مفاد ده‌گانه‌ای که امکان بررسی میزان تخلف احتمالی شهرداری در اجرا طرح گذرآقانجفی تا زمانی که شهرداری اصفهان طرح ساماندهی گذر را ارائه نکند؛ از سوی مراجع تصمیم‌گیری برای بررسی و اظهار نظر وجود ندارد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان نیوز ،تاریخ انتشار : 4اسفند 97، کد خبر:17733 ،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین