پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۸۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
این روزها در حالی طرح نرده کشی در پل ۴۰۰ ساله اصفهان در حال اجرا است که بسیاری از دوستداران و کارشناسان میراث به این اقدام اعتراض دارند.

شعار سال: سی و سه پل اصفهان، بنای 400 ساله در ماه‌های اخیر مجدد در صدر اخبار قرار گرفته، که این صدر بودن نه به دلیل تاریخی بودن آن، بلکه به دلیل حوادثی است که پیرامون این پل تاریخی رخ داده است.

از ماجرای پرت شدن دختر بچه از سی و سه پل و تا سقوط نوجوان 17 ساله‌ای که هنگام سلفی گرفتن در دهانه پل به پایین پل پرت شده و در یکی از بیمارستان اصفهان بستری شده است.

دلایل این سقوط بی‌توجهی به مناسبات محیطی سی‌وسه پل تخمین زده شده که این پل تاریخی بیش از 400 سال است که بدون حفاظ و نرده در دهانه‌های خود حیات دارد اما متولیان و میراث‌دوستان درباره این حوادث نظرات متعدد داشتند.

نرده‌گذاری سی و سه‌ پل طرحی بود که در ابتدای رسانه‌ای شدن سقوط دختر بچه از این پل تاریخی از سوی مسئولان مطرح شد که این طرح با موافقت و مخالف روبرو شد اما تصمیم نهایی مسئولان میراث فرهنگی اجرای این طرح در دهانه‌های پل با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی بود.

این در حالی است که مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان پیرامون اجرای این طرح گفت: نرده گذاری الزاماً باید انجام شود؛ ایمن‌سازی سی‌وسه‌پل با طرح قبلی متفاوت است.

فریدون اللهیاری در واکنش به انتقادات مطرح شده در زمینه نردهکشی پل 400 ساله اصفهان افزود: انتقاداتی که اکنون مطرح میشود، خیلی تکراری است و پاسخهای لازم قبلا داده شده است، ما وظیفه قانونی و اخلاقی داریم که از جان مردم حفاظت کنیم و طرح ایمنسازی سی و سه پل نظر شخص بنده نبوده است.

وی با بیان اینکه این طرح نظر جمع کثیری از کارشناسان فن استان اصفهان است، گفت: طرح نردهکشی سه و سه پل هیچگونه تضادی با بنا و محیط ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان تصریح کرد: در گذشته نیز به دلیل مسئله سقوط افراد و به واسطه مسائل حفاظتی، حفاظهایی در محل سی و سه پل قرار گرفته بود که انسجام زیادی نداشت و اکنون در طرح در حال اجرا وسواس و دقت لازم صورت میپذیرد.

وی افزود: کلیت طرح نردهکشی سیوسه پل به تصویب رسده است و همکاران به با دقت و بررسیهای لازم در حال اجرای طرح هستند.


اما کارشناسان امر درباره این حصار نظر دیگری دارند و با واکنشهای متفاوت در شبکههای اجتماعی از میراث فرهنگی خواستار پاسخ روشن در این باره شدند و منتقدان به این طرح بر این باور هستند که این اقدام به هویت بصری و منظر این پل تاریخی که نماد شهر اصفهان است آسیب می زند.

مهدی جعفری نقرانی در واکنش به اجرای این طرح میگوید: نردهگذاری سی و سه پل جهت انحراف فکری از روند نادرست مدریت سازمان میراث فرهنگی اصفهان است.

این منتقد با مورد خطاب قرار دادن میراث فرهنگی اصفهان میگوید: اگر نردهگزاری و تخریب سی و سه پل با همه مخالفتها متوقف نشد، این سازمان مجبور خواهد شد به زودی توضیحاتی درباره برخی رفتارهای خود بدهد.

همچنین از سوی دیگر علیرضا جعفری زند کارشناس میراث فرهنگی در این مورد می‌گوید: پل محل عبور و مرور است هر کسی رد می‌شود و ممکن است اتفاقی بیفتد، باید احتیاط کرد به نظر من تغییر فرم هویت آن را تغییر می‌دهد.

وی گفت: می‌توان به جای نرده مسیر عبور مرور را تغییر داد اما نباید خود پل را تغییر داد، برای مثال برای جلوگیری از اتفاقات نمی‌توان تمام حاشیه خیابان را نرده و یا فنس کشید بکشیم ؛ لازمه آن احتیاط است وقتی یک نفر می‌افتد در بوق و کرنا می‌کنند اما سوال من این است در همین شهر اصفهان آحوادث دیگری رخ نمی‌دهد؟ پس باید افراد در این موارد احتیاط به خرج دهند.

جعفری زند بیان کرد: فنس و نرده گذاشتن سبب تغییر هویت بنای تاریخی است و موافق آن نیستم نباید تغییر فرم ایجاد شود، عالی قاپو نرده‌های چوبی از قدیم داشته حالا یک نفر تکیه بدهد و بیفتد. می‌شود نرده را استحکام بخشید اما تغییر در آن صحیح نیست.

اما نکته قابل توجه فرهنگ حفاظت از میراث فرهنگی یک موضوع همگانی بوده و حال باید دید با طرحی که در این پل تاریخی در حال اجرا است، علارقم تغییر هویت این پل، آیا میراث فرهنگی اصفهان پاسخ شفاف و روشنی برای قانع کردند منتقدان خود میدهد یا خیر؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 30 مرداد 97، کد مطلب: 1808385:www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
0
0
ا.ف75
میراث فرهنگی واقعا نتونسته اونطور که باید دل منتقدان رو هیچ وقت به خودش نرم تر کنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
وقتی به حرف کارشناسان میراث فرهنگی گوش نمیدن دیگه به حرف کی میخوان گوش بدن؟؟
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین