پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۰۱۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۳
حفظ کالبد، سیما و منظر پل‌های تاریخی زاینده‌رود دغدغه اساسی میراث فرهنگی است.

شعار سال: در کمتر از چند روز بعد از سقوط یک دختر بچه از روی سی وسه پل، یک دهنه از پل با نرده‌های چوبی بسته شد و جنجال خبری دیگری راه افتاد. نگرانی دوستداران میراث فرهنگی از نصب نرده با مته و دریل روی پل تاریخی سی‌وسه‌پل با انتشار عکس و فیلم از مراحل نصب به یک موج خبری بزرگ تبدیل شد که برنامه‌های تلویزیونی داخلی نیز به آن پرداختند. از سوی دیگر، مدیرکل و تنی چند از کارشناسان میراث فرهنگی این اتفاق را دور از ذهن و غیرقابل‌ باور تلقی نمی‌کنند چرا که درگذر زمان همه ما شاهد تغییرات ملموسی بر آثار تاریخی بوده و هستیم.

«شاهین سپنتا» کارشناس میراث فرهنگی دراین‌ باره می‌گوید: درگذر زمان شاهد تغییراتی در آثار تاریخی بویژه پل‌های تاریخی مانند پل جویی، خواجو و پل شهرستان شهر بوده‌ایم که نصب روشنایی یکی از تغییرات است. در حال حاضر نصب نرده در سی‌ و سه‌ پل با توجه به حادثه‌ای که رخ‌داده راهکاری است برای پیشگیری از تکرار این اتفاق و حفظ جان مردم و گردشگران.

پیشنهاد‌های زیادی برای ایمن‌سازی سی‌ و سه‌ پل مطرح شد که نصب نرده چوبی بالاترین پیشنهاد مطرح‌شده بود و به‌دلیل اینکه خطر جانی مردم را در بازدید از این پل تاریخی تهدید نکند مورد قبول واقع شد تا به‌ صورت آزمایشی و تنها در یک یا دودهنه پل نصب شود.

سپنتا می‌افزاید: با توجه به اینکه روی پل تاریخی خواجو نرده به‌عنوان حفاظ‌ داریم، نصب نرده روی سی‌وسه‌ پل در تضاد با ساختار تاریخی پل نیست. به همین خاطر قرار شد مشابه آن نرده‌ها برای سی‌ وسه‌ پل طراحی و به‌ صورت آزمایشی در یک دهنه نصب شود. این نصب باید به شکلی باشد که حداقل تخریب در بنا و منظر پل را داشته باشد و چنانچه مورد تأیید کارشناسان میراث فرهنگی و کارشناسان مرتبط قرار بگیرد روی تمام دهنه‌های سی‌وسه‌ پل اجرایی خواهد شد.

این کارشناس میراث فرهنگی و عضو انجمن دوستداران اصفهان اضافه می‌کند: قرار شد نرده‌ها به‌صورت آزمایشی نصب شود و اگر اکثر کارشناسان و صاحبنظران با این نصب آزمایشی نرده چوبی به این نتیجه برسند که منظر و کالبد تاریخی پل را مخدوش نمی‌کند، روی بقیه دهنه‌ها نیز نرده چوبی نصب شود. در غیر این صورت اگر نظر بیشتر کارشناسان و صاحبنظران منفی بود این کار ادامه نخواهد داشت. الان مخالفت ما زود است، چراکه هنوز نظرسنجی انجام‌نشده است. بااین‌حال با توجه به اینکه نصب نرده‌های چوبی روی پل‌های تاریخی مسبوق به سابقه است، نظر شخصی من این است که نصب نرده چوبی روی سی‌وسه‌پل ایرادی ندارد. البته تأکید می‌کنم این نظر شخصی من است.

حفظ کالبد پل‌های تاریخی

«فریدون‌الله یاری» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در واکنش به حجم وسیع نگرانی‌ها از نحوه نصب نرده‌های چوبی روی سی‌ وسه‌ پل، می‌گوید: حفظ کالبد، سیما و منظر پل‌های تاریخی زاینده‌رود دغدغه اساسی میراث فرهنگی استان است و با توجه به وجود 11 پل تاریخی روی زاینده‌ رود در مسیر استان، این اداره کل با ثبت ملی تمامی پل‌های تاریخی مسیر زاینده‌ رود اقدام به پایش و مراقبت دائمی از آن ها کرده است.

الله یاری به معضلات پیش روی عابران پیاده جهت عبور از روی پل‌های تاریخی اصفهان اشاره‌ و اضافه کرد: در طی سالیان اخیر گزارش‌هایی مبنی بر سقوط برخی گردشگران و حتی مردم از لبه‌های طبقه دوم دو پل تاریخی سی‌ وسه‌ پل و پل خواجو بویژه در راهروهای سرپوشیده آن ها ارائه‌شده است، لذا جهت ساماندهی وضعیت تردد و حفظ امنیت مردم و گردشگران، از یک سال گذشته کارگروهی در اداره کل میراث فرهنگی استان با مشارکت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تشکیل و جهت ساماندهی امنیت عبور گردشگران حداقل پنج طرح ارائه و قرارشد این طرح‌ها صرفاً در یک دهنه از پل سی‌ وسه‌ پل به‌ صورت آزمایشی اجرا و پس از برآوردهای کارشناسی تلاش می‌کنیم به طرحی واحد دست یابیم.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه دغدغه اساسی و اولویت اداره کل میراث فرهنگی استان حفظ کالبد، سیما و منظر پل‌های تاریخی زاینده‌رود است، نرده‌های نصب‌شده به بدنه سی‌ وسه‌ پل صرفاً در یک دهنه و به‌ صورت آزمایشی بوده و پس از بررسی‌های کارشناسی و اخذ نظرات کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی و جمع‌بندی آن ها، تصمیم نهایی را جهت امور حفاظتی در پل‌های تاریخی اتخاذ خواهیم کرد.

نگرانی از ایمن نبودن پل

در سال‌های قبل بویژه بعد از تبدیل رودخانه زاینده‌رود به یک رودخانه فصلی، خیلی‌ها نگران ایمن نبودن پل‌های تاریخی برای تردد و گردشگری بودند. هرچند زمانی هم که آب جاری بود این نگرانی به قوت خود باقی بود که مبادا کسی از بالای سی‌وسه‌پل به پایین سقوط کند و آب او را با خود ببرد. بعد از فصلی شدن زاینده‌رود این نگرانی شدت بیشتری گرفت، چراکه گمان می‌رفت اگر کسی از بالای پل به سمت پایین سقوط کند، بر اثر برخورد با زمین دچار آسیب‌های جدی می‌شود. اما این اضطراب‌های درونی هیچگاه موجب نشد مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی برای ایمن‌سازی پل وارد عمل شوند تا اینکه خبر سقوط یک دختربچه از سی‌ وسه‌ پل همه‌جا را فراگرفت.هفدهم مهرماه امسال بود که خبر سقوط یک دختر بچه از روی سی‌‌وسه‌ پل اصفهان منتشر شد. اتفاق نادری که پیش‌ازاین رخ نداده بود، اما احتمال آن بعید نبود و پیش‌تر موضوع ایمن‌سازی پل برای ممانعت از خطرهای احتمالی ازجمله سقوط بازدیدکنندگان از روی این پل تاریخی مطرح‌ شده بود. حدود ساعت 21 شب شانزدهم مهرماه امسال پس از سقوط این دختربچه‌ از روی سی‌وسه‌پل به پایین، اورژانس اصفهان اقدامات اولیه را در مورد او انجام داد واو به بیمارستان الزهرا(س) اصفهان منتقل شد و تا رسیدن به بیمارستان هوشیار بود. «غفور راستین» مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان در این خصوص اعلام کرد که چنین حادثه‌ای پیش از این در سی و سه پل رخ نداده بود.

ایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 26 مهر 96، کد مطلب: 204234 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین