پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۶۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
ساختمان تاریخی مجلس که اکنون کاربری موزه دارد بنایی قدیمی و میراثی از دوره قاجار است که نخستین دوره مجلس شورای ملی نیز در آن برگزار شده و از همین منظر دارای ارزش تاریخی قابل توجهی است.

شعارسال : با توجه به این‌که یکی از وظایف دولت و آحاد مردم حفظ آثار تاریخی و فرهنگی است، قوانین متعددی در همین زمینه تعیین شده است. با این وجود تخلفات متعدد اعم از تخریب و یا تعرض به حریم بناها صورت می‌گیرد که خبر از نبود قوانین جامع و عدم آگهی سازمان‌ها می‌دهد.

با وجود این‌که تعرض به میراث فرهنگی در حکم تعرض به امنیت عمومی جامعه تلقی می‌شود اما به تازگی اتفاقاتی چون ساخت بناهایی در حریم سردرباغ ملی در خیابان امام خمینی(ره)، تخریب خانه‌ تاریخی خیابان شهید دیالمه و در آخر هم بالا رفتن دیواری در حریم ساختمان قدیمی مجلس هستیم که مغایر با قوانین مربوط به صیانت از بناهای تاریخی است.

تعرض به حریم بناهای تاریخی که شامل ساخت‌ و ساز با ارتفاع‌های بیش از حد مجاز و یا استتار کردن نمای خارجی ساختمان‌‌های قدیمی می‌شود، یکی از مواردی است که بارها از سوی کارشناسان میراث فرهنگی گوشزد شده است، با این حال در گوشه و کنار کشور شاهد اتفاقاتی از این دست هستیم که یا از سوی مالکان بناها و یا نهادهای مختلف نقض شده‌اند. اگرچه سازمان میراث فرهنگی تاکنون سعی کرده با بسیج کردن نیروهای خود، کمک از یگان حفاظت و همچنین پیگیری‌های حقوقی تحقق این معضل را کمتر کند اما همچنان تعرض به بناهای تاریخی به عنوان یک مسئله بزرگ میراث فرهنگ کشور را تهدید می‌کند.

اهمیت صیانت و حفظ ابنیه قدیمی تا حدی است که مسئولان حتی در برنامه ششم نیز بندی مبنی بر اینکه دستگاه‌ها و نهادهایی که ساختمان‌های میراثی در اختیار دارند موظف شوند بودجه سنواتی برای حفظ ساختمان در نظر بگیرند، اضافه شده است.

با این حال مجلس شورای اسلامی که تاکنون بازوی پرتوان برای صیانت از میراث فرهنگی محسوب می‌شد و مسئولان را به سمتی سوق می داد تا برای حفظ ابنیه و میراث گذشتگان از طریق قانون و قانون‌گذاری وارد عمل شوند. این‌بار به بهانه راهکاری برای تضمین امنیت بیشتر در مقابل حملات تروریستی، اقدام به دیوار کشی در حریم ساختمان تاریخی مجلس کرده که ارزش تاریخی این بنا را با قرار گرفتن یک حایل پنهان می‌کند مجلس شورای اسلامی با اجرای این طرح مرتکب تخلفی بزرگ شده که هم‌راستا و هم‌جهت با سیاست‌ها و منافع عمومی نیست.

در این میان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نیز برای جلوگیری از ادامه این طرح نامه‌ای درباره دیوارکشی در حریم آثار تاریخی مجلس به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده‌ که مبنی بر متوقف شدن اجرای این طرح و همکاری با سازمان میراث فرهنگی است.

رجبعلی خسرو آبادی ضمن اشاره به این‌که سازمان میراث‌فرهنگی موظف به مرمت و حفاظت این بناهای تحت مالکیت این دستگاه‌ها نیست بلکه ناظر و رصدکننده حفاظت و مرمت بناها است، متذکر شده که از لحاظ قانونی حتی دیواری که مانع دید باشد ایراد دارد مگر اینکه دیوار قبل از آن به همان فرم و سبک وجود داشته باشد.

اگرچه مسئول میراث فرهنگی استان با ارسال این ناکه نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده است اما آنچه در این میان سوال برانگیز است تعیین نشدن حریم بناهای بهارستان است که باید هم سو با زنده نگاه داشتن تاریخ بهارستان از مدتها پیش توسط مسئولان میراث فرهنگی مورد توجه قرار می‌گرفت.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ انتشار24مهر96،کدخبر: 295393،www.ana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین