پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۱۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر یزد، تصویب کرد در صورت موافقت اداره کل میراث فرهنگی، خانه تاریخی "فرخی یزدی" به شهرداری یزد واگذار شود تا تبدیل خانه به موزه و دیگر کاربری‌های آن سرعت داده شود.

شعار سال: دهم اردیبهشت امسال حسین مسرت - محقق و پژوهشگر فرهنگی یزد در یادداشتی اعتراضی از وضعیت خانه «فرخی یزدی» شاعر در کوچه "آروک" روبه‌روی حسینیه شاهزاده فاضل یزد انتقاد کرد، خانه‌ای که مالک آن با رضایت تمام خانه را حدود نه سال پیش در اختیار میراث‌فرهنگی قرار داد، تا در سالروز شهادت وی در مهرماه، موزه "فرخی یزدی" افتتاح شوداما چندین سال است بعد از مرمت خانه قول افتتاح این موزه و مرکز فرهنگی دربافت تاریخی یزد هر سال به مهر سال بعد موکول می‌شود.

بعد از اعتراض "مسرت" نسبت به وضعیت این خانه؛ شورای شهر یزد با برگزاری جلسه‌ای طرح‌هایی برای این خانه در نظر گرفت.

مسرت، عضو هیات امنای خانه فرخی یزدی اظهار می‌کند: خانه فرخی یزدی، اهدایی "رضا سخندان" یکی از وابستگان دور فرخی یزدی به میراث فرهنگی استکه در سال ۱۳۸۸ این خانه به تملک میراث فرهنگی درآمد و از آن زمان تا امروز همه کارهای مرمت و بازسازی بنا انجام شدند و حتی خانه آماده بهره‌برداری است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر این بنا به مبلمان و تجهیزات نیاز دارد تا کاربری آن عملیاتی شود، ادامه می‌دهد: بعد از انتشار آن یادداشت در مورد وضعیت خانه، نامه‌ای را به نمایندگی از هیات امنای خانه فرخی یزدی به شورای شهر یزد نوشتم، آن‌ها نیز با برگزاری جلسه‌ای و در شورای شهر یزد موارد جدیدی را برای به سامان رساندن وضعیت این خانه تاریخی مطرح کرده و در دستور کار قرار دادند.

این محقق و پژوهشگر فرهنگی یزد، با بیان این‌که مدیریت جدید میراث فرهنگی یزد، نیز عضو هیات امنای خانه "فرخی یزدی" است، ادامه می‌دهد: وی قول مساعد داده که هر گونه همکاری با شورای شهر و شهرداری انجام شود تا این خانه به سروسامان برسد.

به گفته مسرت؛ براساس تعریفی که هیات امنای خانه تاریخی فرخی یزدی انجام داده‌اند؛ قرار است این بنای تاریخی، کاربری‌هایی مانند سرای اهل قلم، چند انجمن فرهنگی، موزه فرخی با نمایش اشیای به جای مانده از وی که نزد آقای سخندان باقی مانده، کتاب‌ها، دیوان و هر چه که مربوط به فرخی است، داشته باشد.

ونوس عامری، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شورای شهر یزد، در مورد نتایج جلسه برگزار شده در شورای شهر یزد برای این خانه تاریخی می‌گوید: خانه فرخی یزدی توسط مالک، به میراث فرهنگی واگذار شده است، میراث نیز تعمیراتی روی آن انجام داده استاما در حال حاضر کار در این خانه تاریخی متوقف شده است.

او با بیان این‌که براساس جلسه برگزار شده در شورای شهر یزد؛ درخواست شده تا شهرداری خانه "فرخی یزدی"را تملک و فضای آن را به موزه و فرهنگسرای فرخی یزدی تبدیل کند، اظهار می‌کند: در کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد با اتفاق آرا مصوب شد تا شهرداری برای تملک این خانه و ادامه روند کار با هدف تجهیز کامل موزه اقدام کند.

وی ادامه می‌دهد: اکنون در حال مذاکره با میراث فرهنگی هستیم تا خانه به شهرداری واگذار شود و بتوان این فضا را به موزه و فرهنگسرایی در خور نام او در بافت تاریخی یزد ایجاد کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شورای شهر یزد در مورد علت تملک کامل خانه از میراث فرهنگی به شهرداری براساس نظر شورای شهر یزد، می‌گوید: باید علاوه بر پروسه‌ای که میراث فرهنگی برای خانه فرخی یزدی انجام داده، قدری اقدامات زیرساختی دیگر نیز در این زمینه انجام شود. اما این که شهرداری بخواهد این مکان را فرهنگسرا کند، باید آن در اختیار یک نهاد قرارگیرد تا اقدامات و نگهداری از آن بهتر انجام شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 22 اردیبهشت 97، کد مطلب: 97022212038: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین