پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۷۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
درحالی‌که اکران زنده «شهر موش‌ها» و جولان این جوندگان در خیابان‌های شهر، سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، اما همچنان مسئولان برای رفع این معضل چاره‌اندیشی نکرده‌اند.

شعار سال: معضل موش‌ها در شهرهای مختلف کشورمان از دغدغه‌های مدیریت شهری است، هر شهری بنا بر اقتضای خود راهی برای حل معضل جستجو می‌کند، اما همچنان این مشکل سریالی ادامه دارد.

گهگاه هم این معضل با حاشیه‌ها و شایعاتی پیوند می‌خورد و نگرانی‌های عمومی را مضاعف می‌کند، مثل همان شایعه موش‌های آدم‌خوار پایتخت که در بحبوحه زلزله تهرانی‌ها را نگران کرد.

گفته می‌شود که برای کنترل جمعیت موش‌ها در دنیا استفاده از سموم بیولوژیک، تله‌های چسبی و خوراک‌های عقیم کننده و حتی استفاده از تفنگ بادی رایج است؛ بااین‌حال هنوز گویا رفع این مشکل ریشه‌ای در محاق قرار دارد.

حیواناتی که در صورت تغذیه کامل می‌توانند از چند ده تا چند هزار برابر افزایش یابند

یک دامپزشک می‌گوید: در حالت عادی، در عرض چند سال تعداد حیوانات یک منطقه در صورت تغذیه کامل می‌تواند از چند ده تا چند هزار برابر افزایش یابد به همین دلیل بهترین روش برای کنترل جمعیت حیوانات، طرح‌های عقیم‌سازی منطقه‌ای است.

با این تفاسیر از واجبات کار شهرداری‌های مختلف مطالعه رفتار موش‌ها و انواع بیماری‌های منتقل‌شونده از سوی این جاندار به انسان‌ها است.

یک استاد دانشگاه معتقد است که فرآیند مبارزه با موش به ثمر نمی‌رسد، مگر از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی به شهروندان؛ چراکه شهروندان نقش به سزایی در ایجاد بستر مناسب برای ازدیاد موش‌های شهری ایفا می‌کنند.

اکران زنده «شهر موش‌ها» در مناطق «کیو» و «شریعتی»

اما این روزها با افزایش دمای هوا و نزدیک شدن به فصل تابستان شاهد اکران زنده «شهر موش‌ها» در خرم‌آباد هستیم تا هرروز بر جمعیت موش‌های شهر اضافه شود و عرصه را بر زندگی سالم و بدون دغدغه مردم تنگ کنند.

پارک‌های شهر به‌ویژه پارک کیو و اطراف دریاچه کیو محل جولان موش‌های بزرگی شده که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند؛ این در حالی است که پارک‌های محلات خرم‌آباد نیز شرایط بهتری ندارند و احتمالاً هرکسی که شبی را به همراه خانواده در این پارک‌ها گذرانده باشد با این موش‌ها مواجه شده است.

اکران «شهر موش‌ها» به منطقه شریعتی و پارک‌های آن نیز رسیده است تا مردم ندانند برای استفاده از یک پارک سالم با محیط تمیز و عاری از آلودگی به کجا بروند.

درعین‌حال جولان این جوندگان در خیابان‌ها و پارک‌های شهر، شرایط را برای زندگی، تکثیر و افزایش دیگر حشرات موذی مثل سوسک‌ها مستعد کرده و به‌تدریج با افزایش جمعیت این حشرات در پارک‌ها و محلات خرم‌آباد نیز روبه‌رو هستیم.

طرح جامعی که به تابستان موکول شد

فرشید خدامرادی معاون شهردار خرم‌آباد در این رابطه اظهار داشت: با مرکز بهداشت محیط خرم‌آباد هماهنگی‌هایی داشته‌ایم تا طرح جامعی را در خصوص از بین بردن حیوانات و حشرات موذی به‌خصوص در فصل تابستان اجرا کنیم.

وی بابیان اینکه سازمان پسماند شهرداری خرم‌آباد نیز به همراه کارشناسان در این رابطه ورود پیداکرده است، گفت: مقررشده که در این رابطه سم گذاری صورت گیرد.

معاون شهردار خرم‌آباد با تأکید بر اینکه باید به‌گونه‌ای کار سم گذاری صورت گیرد که برای شهروندان مشکلی پیش نیاید، تصریح کرد: گاهی در کانال و جوی‌های محلات بچه‌ها بازی می‌کنند و به همین دلیل باید با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مرکز بهداشت خرم‌آباد و همچنین سازمان پسماند شهرداری خرم‌آباد باید کاری انجام دهیم تا در تابستان به نتیجه مطلوب برسیم و درعین‌حال سلامت شهروندان حفظ شود.

موش‌ها زیاد هستند

خدامرادی در پاسخ به این مطلب که الآن نیز در سطح معابر و پارک‌های شهر تعداد موش‌ها زیاد است، گفت: درست است، موش‌ها زیاد هستند، اما در تمام کشور به این صورت است و در فصل گرما بیشتر می‌شوند.

امیدواریم تا ۲۰ روز و یک ماه آینده به نتیجه کاملی در مورد مقابله با موش‌ها برسیم

وی بابیان اینکه در برخی شهرها به دلیل اینکه تعداد موش‌ها زیاد است مواردی از موش گزیدگی نیز دارند، گفت: در شهر خرم‌آباد در دو تا سه منطقه تعداد موش‌ها زیاد است.

معاون شهردار خرم‌آباد این مناطق را «کیو» و «شریعتی» عنوان کرد و گفت: مناطقی که کانال‌های بزرگ‌تری دارند موش‌ها نیز زیاد هستند؛ امیدواریم تا ۲۰ روز و یک ماه آینده به نتیجه کاملی در این رابطه برسیم که نه آسیب احتمالی برای شهروندی پیش آید و نه اینکه مسئله‌ای پیش آید و سم‌زدایی را به‌طور کامل انجام دهیم.

به‌هرروی افزایش جمعیت موش‌ها و حشرات موذی، مردم را نگران روزهای گرم تابستان کرده است، روزهایی که مستعد برای تکثیر بیش‌ازپیش این حیوانات خواهد بود و قطعاً مبارزه با آن‌ها توسط نهادهای ذی‌ربط را مشکل‌تر می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 14 خرداد 97، کد مطلب: 4311837، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
بیا تهران رو ببین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین