پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۸۲۳
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
دومین شب از لیالی قدر، شبی پر رمز و راز که در آن سرنوشت ها و تقدیرها رقم می خورد، در حالی به پایان رسید که مردم مومن ایران اسلامی بامداد چهارشنبه در مساجد، حسینیه ها و مکان های مذهبی و زیارتی با برپایی آئین های معنوی با خالق هستی راز و نیاز و مناجات کردند.
شعارسال: شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان مصادف با شب شهادت امام علی(ع)، مراسم احیاء دومین شب قدر که در روایات رسیده از امامان معصوم (ع) فضیلت آن از هزار ماه بیشتر است، در کشور با حضور گسترده مردم در مساجد، حسینیه ها و مکان های مذهبی و زیارتی برگزار شد.

آئین معنوی و روحانی شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان سه شنبه شب با حضور گسترده مردم تهران در مساجد، حسینیه ها، مکان های مذهبی و زیارتی برگزار و مومنان و دلباختگان حضرت امیرالمومنین (ع) با حضور خود در این مراسم ندای العفو العفو در دومین شب از لیالی قدر سر دادند.

همچنین مراسم دومین شب از لیالی قدر با حضور پرشور مردم مومن و خداجو از جمله خانواده معظم شهدا و ایثارگران و همچنین بیت امام راحل(ره) از جمله یادگار امام حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در حرم مطهر امام راحل (ره) برگزار شد.

در این مراسم که از ساعت 22:30 دقیقه سه شنبه شب آغاز و تا ساعت 2 بامداد روز چهارشنبه ادامه داشت، حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به سخنرانی پرداخت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه رمضان در حرم امام خمینی(س) گفت: عصبانیت دشمنان و استکبار، از استقلال کشور است.

وی تاکید کرد: اگر وحدت را بشکنیم سایه لطف خدا از سر ما برداشته می شود؛ خدا با کسی عقد اخوت نبسته است، این یک هشدار است.

ناطق نوری تصریح کرد: به فرموده امیرالمومنین آنچه کمر ما را می شکند؛ کینه توزی نسبت به یکدیگر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: غرور و باندبازی انسان را کر و کور می کند؛ دل مردم را خالی می کنیم تا طرف را بکوبیم. وقتی همه به هم می گویند این دزد و آن دزد است، مردم در مورد آنها به اجماع مرکّب می رسند. وقتی اینگونه شد به فرموده امیرالمومنین(ع) لباس عزت را از تن آنها درمی آورد و می گوید شما لایق نیستید.

وی تاکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که کشورمان با این استقلال، موفقیت ها و هوشمندی، دشمنان به فکر ضربه قطعی هستند.

او گفت: تجربه جنگ نشان داد ما باید قدرتمند باشیم و عزیزان ما در وزارت دفاع، سپاه و ارتش تلاش کردند. امروز نیروهای مسلح ما به پیشرفت های بزرگی رسیده اند و دشمنان از همین ترسیده اند.

ناطق نوری با تاکید براینکه اسراییل و آمریکا از حضور منطقه ای ایران می ترسند، افزود: امیدواریم خداوند توفیق وحدت کلمه به ما ببخشد؛ امروز بیش از هر زمان، مانند زمان جنگ به وحدت ملی نیازمندیم.

وی در پایان تاکید کرد: هر فریادی که دل مردم را خالی کند و ایجاد تفرقه کند، ریختن آب به آسیاب دشمن است.

در شهر ری نیز احیای دومین شب از لیالی پر فضیلت قدر مصادف با شب شهادت مولای متقیان و امیرمومنان، حضرت علی علیه السلام از ساعت 21:45 روز سه شنبه تا 2:10 بامداد روز چهارشنبه با حضور جمع کثیری از زائران و ارادتمندان خاندان نبوت علیهم السلام در مصلّای بزرگ ری برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) در سخنانی گفت: قلب ماه های سال 3 ماه است، ماه رجب و شعبان و سپس ماه مبارک رمضان و قلب رمضان شب های قدر است و در روایات بر 2 شب بیست و یکم و بیست و سوم توجه ویژه شده و این دو شب را هر طور که هست؛ دریابید.

امام جمعه موقت تهران اظهارکرد: بیداری هدفمند این 2 شب مهم است وگرنه بیداران زیاد و برخی غافل از خدا هستند و این بیداران نسخه دارند و هزار بار نام خدا را بر زبان می آورند و قرآن بر سر می گیرند و هدف آن با این شب زنده داری، دل زنده شود و دلی که از خدا جدا شده، احیا بشود.

خاتمی در ادامه به موضوع گناه اشاره کرد و افزود: در رابطه با گناه 5 حالت است و جز معصومین هیچ کس دیگری بی گناه نیست.

او گفت: برخورد اول در رابطه با گناه این است که انسان گناه خود را توجیه کند و به دنبال استغفار نرود و مجاز نیستیم با پوشش تحلیل سیاسی غیبت کنیم و دروغ گفتن از نوع مصلحتی فقط بین زن و شوهر است برای زمان آشتی کردن؛ اما اگر پیاپی دروغ بگوییم توجیه گناه محسوب می شود.

وی دومین برخورد با گناه را سنجیدن گناه خود با گناه دیگران دانست و افزود: کسانی هستند که گناه می کنند و توجیه نمی کنند اما گناه خود را با گناه دیگران می سنجند و در این زمینه باید خطوط قرمز خداوند را دید و گناه خود را کوچک نشمارید.

خاتمی در ادامه با اشاره به برخورد سوم با گناه که نا امیدی است، گفت: اگر کسی به درجه ناامیدی رسید در شیب افتادن در دره گناه رسیده و این وسوسه شیطان است و لذا هیچکس نباید در هیچ شرایطی از فضل خداوند ناامید باشد.

وی تاکید کرد: همانطور که حضرت علی (ع) فرموده است؛ خدا همه گناهان را می آمرزد و باید گناهان حق الناس پرداخته شود و در مورد حق الله اگر خاضعانه به سوی خدا بیایید توبه را می پذیرد همانطور که تا شب عاشورا «حر» از یاران یزید بود و گناهی از این بالاتر نبود و روز عاشورا که حر صادقانه پشیمان شد توبه اش پذیرفته شد لذا هیچ گاه نباید لطف خدا را پیش روی خود بسته دید و رکن اول توبه پشیمانی و رکن دوم تصمیم است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه افزود: حالت چهارم برخورد با گناه؛ عقب انداختن توبه و توهم وقت زیاد داشتن است، لذا نباید فکر کنیم وقت بسیار زیادی داریم و نکته ای که قابل توجه است اینکه یک مرتبه خداوند هر آنچه را که دارید می گیرد.

خاتمی حالت پنجم را از آن کسانی دانست که گناه را توجیه نمی کنند و آن را کوچک نمی شمارند و از نعمت و رحمت الهی نیز مایوس نمی شوند و توبه را نیز به تعویق نمی اندازند.

وی تاکید کرد: به کسانی که این 5 ویژگی را دارند بشارت می دهیم که از سوی خداوند دعوت شده اند.

در مشهد، همزمان با شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، طنین «الغوث، الغوث» هزاران زائر و مجاور حرم مطهر ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) در پر ارج ترین و زیباترین شبهای سال به آسمان برخاست.

در این ﻣﺮاﺳﻢ که از ﺳﺎﻋﺖ 21 ﺑﺎ قرائت قرآن توسط حامد علیزاده قاری بین المللی حرم رضوی آغاز شد، در ادامه امیر عارف به قرائت دعای جوشن کبیر پرداخت و زائران حرم امام رضا(ع) نیز با او هم‏نوا شدند.

همه صحن ها، رواق ها و خیابان های مشرف به حرم مطهر رضوی در دومین شب قدر مملو از مومنان و ارادتمندان به عالم آل محمد (ع) بود، آنان که قدر شب قدر را می دانند، شبی که قلمها در وصفش می شکنند، زبانها از توصیفش قاصرند و عاقلان در فهم عظمت این شب مبهوت و متحیرند.

در چنین شب بزرگی چه مکانی بهتر و پربرکت تر از حرم امام رضا (ع) که میلیون ها مسلمان در سراسر دنیا آرزوی همجواری با این حرم مقدس را دارند و در شب قدر که همتراز با هزار ماه است، در حسرت استشمام عطر رضوی و چشم دوختن به گنبد طلایش، بغض در گلویشان می شکند و اشک از چشمانشان سرازیر می شود.

این شب بزرگ متعلق به امیرمومنان علی (ع) و سالروز شهادت آن حضرت به دست دشمنان دین خداست و به همین مناسبت پس از قرائت دعای جوشن کبیر، ذاکران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به مرثیه سرایی و عزاداری پرداخته و زائران و مجاوران همنوا با آنان سوگواری کرده و اشک ماتم ریختند.

همزمان با سالگرد شهادت امیرمومنان حضرت علی(ع) و دومین شب قدر، با حضور پرشور زائران و مجاوران مراسم وداع با شهید مدافع حرم «گل آقا مرادی» در بارگاه منور رضوی برگزار شد.

با تشییع این شهید عزیز حال و هوای خاصی در حرم مطهر رضوی حاکم شد و کلیه زائران یک صدا گلبانگ لبیک یا حسین(ع) و لبیک یا زینب(س) سردادند.

حاج احمد واعظی در مراسم وداع شهید مدافع حرم مرادی به قرائت زیارت امام حسین(ع) پرداخت و در مدح شهدای مدافع حرم و حضرت زینب(س) به مدیحه سرایی و روضه خوانی پرداخت.

قرار است تا پیکر شهید مرادی در سالروز شهادت حضرت علی(ع) پس از طواف در بارگاه ملکوتی حرم امام علی بن موسی الرضا(ع) برای خاکسپاری به بهشت رضا(ع) منتقل شود تا در جوار همرزمان شهیدش آرام گیرد.

یادآور می شود شهید مدافع حرم فاطمیون مرادی در سال ١٣٧٧ در مشهد چشم به جهان گشود، وی که یکی از کم سن ترین شهدای مدافع حرم است در 2 خرداد سال جاری در سن 19 سالگی در کشور سوریه، بدست نیروهای تکفیری به شهادت رسید.

در ادامه این مراسم و پس از سخنرانی حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، زائران و مجاوران قرآن ها را بر سر گذاشته و خدا را به پیامبر بزرگوارش و 13 معصوم (ع) قسم دادند تا از سر تقصیرات آنان گذشته و حاجات آنان را برآورده سازد.

همچنین همزمان با سراسر کشور، خداجویان و عاشقان امامت و ولایت در شهر مقدس قم نیز در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) فریاد الغوث الغوث سر دادند.

از قم، مردم مومن و خداجوی شهر مقدس قم نیز در دومین شب قدر در حرم مطهر دخت موسی بن جعفر (ع) حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و دیگر مساجد، تکایا، حسینیه ها و بقاع متبرکه امامزادگان گرد هم آمده و تا هنگام سحر با قرائت قرآن و دعای جوشن کبیر، اسماء اعظم الهی را زمزمه کردند.

بارگاه ملکوتی مطهر کریمه اهل‌بیت(س) در تمامی صحن ها و شبستان ها مملو از زائران و مجاورانی بود که خود را از دور و نزدیک به حرم مطهر ایشان رسانده بودند و با سر گرفتن قرآن و مناجات با پروردگار متعال، حال و هوای خاص معنوی را به مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان بخشیده بودند.

در مراسم دومین شب قدر در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) که از ساعت 22 روز سه شنبه آغاز و تا ساعت 2:15 بامداد روز چهارشنبه ادامه داشت برنامه هایی از جمله اقامه نماز جماعت، بیان احکام، قرائت فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی، برگزاری محفل قرآنی، قرائت دعای جوشن کبیر و سخنرانی و احیاء از سوی آستان مقدس حضرت معصومه(س) تدارک دیده‌ شده بود.

در این مراسم دعای جوشن کبیر توسط حاج حسن شالبافان قرائت و پس از آن مراسم سخنرانی و احیاء توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی انجام شد.

در این مراسم معنوی و باشکوه، مردم مومن و ولایتمدار شهر مقدس قم با توسل به انوار الهی ائمه اطهار(ع) از درگاه خداوند متعال بخشش و توفیق بندگی را طلب کردند و در دعاهای خود، عزت و سربلندی نظام اسلامی و نابودی دشمنان اسلام و انقلاب را خواستار شدند.

همچنین مردم شهر شیراز؛ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی همچون دیگر مردم استان و شیعیان و آزادیخواهان جهان شامگاه سه شنبه به سوگواری در عزا و رثای شهادت امام متقیان پرداختند.

حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) و دیگر امامزادگان والامقام همچون حضرت سید میرمحمد (ع)، سید علاء الدین حسین بن موسی الکاظم (ع)، علی بن حمزه بن موسی الکاظم (ع) نیز در سوگ شهادت نخستین امام شیعیان جهان سیاه پوش و میزبان شمار زیادی از دوستداران خاندان عصمت و طهارت بود.

در این شب که بنا بر روایات یکی از شب های قدر است، همچنین محافل دعا و نیایش در مساجد، حسینیه ها، تکایا، برخی پارک ها و ... میعادگاه عاشقان درگاه الهی است که تا به امروز؛ 20 روز را در حال عبادت و روزه داری بوده اند.

آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز شامگاه سه شنبه و همزمان با دومین شب از شب های قدر در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) به ایراد سخنرانی پرداختند.

همچنین مراسم احیا دومین شب قدر در جوار حرم مطهر شهدای گمنام در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان فارس در شیراز هم برپا شد.

شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان، به عنوان لیالی پرفیض و برکت قدر در نزد شیعیان و بسیاری از مسلمانان جهان دارای جایگاه با عظمتی است که در این شب ها به قرائت ادعیه، اقامه نماز و انجام مستحبات و شب زنده داری مشغول می شوند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار:6 1خرداد 1397 ، کدخبر:  82935248،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین