پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۳۲۸۳۸
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
بازار مسکن این روزها از خواب بیدار شده است. گزارش های رسیده از سطح شهر تهران نشان می دهد مغازه های مشاوران املاک شلوغی بیشتری از گذشته را به خود می بینند با این حال به نظر می رسد هنوز این بازار در هاله ای از ابهام به سر می برد . آنچه واقعی به نظر می رسد افزایش کاذب بهای مسکن است

شعار سال: اگر امروز از مشاوران املاک بپرسید که آیا بازار مسکن شلوغ تر از گذشته شده است یا خیر؟ می گویند حجم معاملات بالا رفته و به تبع آن قیمت ها نیز در حال بالا رفتن است اما پاسخ مالکان متقاضی فروش و مشتریان بالفعل مسکن تفاوت هایی فراوان با پاسخ های مشاوران املاک دارد .

فروشندگان این روزها ترسیده اند، این نکته را می توان از لابلای گفته های فروشندگان ملک شنید.می گویند ترس دارند از فروش خانه و ناتوانی در خرید واحدی همپای واحد قبلی شان.همین مساله است که تفاوت را در پاسخ ایجاد کرده است . برخی کارشناسان نیز بر این اعتقادند که در سایه ترس از عرضه واحدهای مسکونی به بازار ، چگونه می توان با صراحت از افزایش قیمت ملک سخن گفت . ترسیدگی شاید بهترین توصیف برای وصف فروشندگان و خریداران در بازار مسکن باشند.

یکی از مشاوران املاک در مرکز تهران در این خصوص می گوید: این روزها عرضه به کف رسیده و در نتیجه با کاهش عرضه، قیمت ها رو به افزایش گذاشته است. این وضعیت بسیاری از متقاضیان مسکن، خصوصا کسانی که تسهیلاتی را دریافت کرده و در جستجوی واحدی برای خرید هستند را نگران کرده است. به گفته وی پیش بینی می شد با پرداخت تسهیلات به متقاضیان خانه اولی و ... تقاضا برای مسکن دستخوش افزایش شود.

آیا رکود در راه است؟

بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرده است متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تهران در دو ماه ابتدایی سال به پنج میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسیده که در مقایسه با اولین ماه سال رشدی برابر با ۸.۲ درصد و در قیاس با اردیبهشت ماه سال گذشته افزایشی برابر با ۳۴.۸ درصد را تجربه کرده است.

در عین حال آمارهای ارائه شده از سوی دفتر اقتصاد و برنامه ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد همزمان با افزایش قیمت مسکن در تهران، تعداد معاملات مسکن نیز افزایشی محسوس را شاهد است. بر این اساس بیشترین تعداد مبایعه نامه اردیبهشت ماه با 2296 فقره مربوط به منطقه پنج و کمترین مبایعه‌نامه برای منطقه 19 با 112 فقره است.

از سوی دیگر نتایج یک نظرسنجی از ۷۹ نفر از شهروندان نشان می‌دهد ۵۴ درصد معتقدند التهاب بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری فروکش می‌کند و میانگین رشد قیمت مسکن به صفر تا ۲۰ درصد می‌رسد. همچنین ۱۸ درصد مخاطبان گفته‌اند که رشد قیمت‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود و تنها پنج درصد معتقدند رشد قیمت مسکن به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد. از سوی دیگر آن ها معتقدند ادامه رشد قیمت‌ها منجر به رکود مجدد بازار مسکن خواهد شد.

در عین حال نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، افزایش شدید قیمت مسکن و اجاره بها را در مدت اخیر کاذب دانست.امیر خجسته با انتقاد از افزایش قیمت مسکن و اجاره بها گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز در مدت اخیر بازارهای مختلف کشور از جمله مسکن، با تلاطم روبرو شده است.

مشاوران املاک مقصرند؟

حالا انگشت اتهام به سمت مشاوران املاک گرفته شده است . در حالی که مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران می گوید مشاوران املاک مایل هستند قیمت مسکن گرانتر نشود اما فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن سه فاکتور مشاوران املاک، بی ثباتی ارز و مشکلات کلان اقتصادی را عامل افزایش قیمت ها دانسته بود.

همچنین دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با بیان اینکه مشاوران املاک یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت در بازار مسکن هستند، گفت: رقابت منفی میان مشاوران املاک در بازار مسکن باعث شده تا افزایش قیمت مسکن تشدید شود

چه باید کرد؟

شادمهر کاظم زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که افزایش قیمت مسکن واقعی نیست، گفت: در شرایطی که قیمت مسکن رشد جهشی داشته است دولت باید شرایط پرداخت تسهیلات بدون سپرده با نرخ سود پایین را برای رونق بازار مسکن فراهم کند

از دیگر سو نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: نرخ سود تسهیلات مسکن، بالا و زمان بازپرداخت آن کوتاه است که در نتیجه بخش مهمی از مردم نمی‌توانند اساسا این تسهیلات را دریافت و بازپرداخت کنند؛ بنابراین باید بروکراسی اداری دریافت تسهیلات مسکن مورد بازنگری قرار گیرد و مردم بتوانند به راحتی بدون هزینه به بانک‌ها مراجعه کرده و تسهیلات مسکن دریافت کنند.

بررسی بازار مسکن حالا نشان می دهد حتی اگر خرید و فروش متناسب با میزان تقاضا در بازار نباشد اما تلاطم در این بازار واقعی است و از این رو واقعیت بازار در ماه های پیش رو آشکار خواهد شد. آنچه مسلم است اینکه احتمال خزیدن دوباره بازار مسکن به رکود در نیمه دوم سال وجود دارد و همین سبب شده نگرانی ها در این بخش بالا باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دیده بان ایران، تاریخ انتشار 15 خرداد 97، کد مطلب: 44769، www.didbaniran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین