پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۴۱۱۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
تاریخ مصرف سیاست‌هایی که حدود دو سال پیش برای تحرک‌بخشی به بازار مسکن جهت خروج از رکود عمیق تصویب شد و اجرا درآمد، در حال حاضر به پایان رسیده و وقت تصمیمات جدید است.

شعار سال: عمده سیاست‌های مصوب دولت برای بخش مسکن طی سال‌های اخیر از جنس تسهیلاتی آن هم برای متقاضیان خرید و به ویژه برای تقاضای مصرفی بوده است. دولت با این اعتقاد که در بازار مسکن جای مداخله و اقدامات دستوری نیست، بلکه تنظیم بازار باید در چارچوب هدایت و تسهیل‌گری انجام شود، از سال ۹۲ تاکنون، بنای سیاست‌گذاری برای این بخش را تقویت بنیه مالی خریداران مسکن با اولویت خانه‌اولی‌ها گذاشت و در آخرین اقدام سیاستی که پیش از ورود بازار معاملات خرید آپارتمان به فاز پیش رونق اتخاذ شد، بالاترین سقف ریالی وام خرید با کمترین نرخ سود در اختیار خانه‌اولی‌ها قرار گرفت.

اکنون با لحاظ اینکه وضعیت بازار معاملات مسکن تغییر چشمگیری نسبت به زمان پیش رونق پیدا کرده قیمت‌ها جهش پیدا کرده و حجم عرضه آپارتمان مناسب خریداران مصرفی به علت مانور سوداگران و سفته‌بازها کاهش یافته است- لازم است سیاست‌های مناسب شرایط جدید بازار، برای بخش مسکن وارد میدان شود. برخی ناظران بازار مسکن از دولت توقع معجزه دارند و برخی دیگر به دنبال اعمال اقدامات پرخطر و بی‌اثر همچون قیمت‌گذاری هستند. در این میان، سیاست‌گذار بخش مسکن به کمک بانک‌مرکزی می‌تواند سیاست‌های پولی سررسید شده در این بخش را متناسب با شرایط جدید، اصلاح و بازنگری کند. یک سیاست اصلاحی ضروری در مقطع فعلی، کمک به خانه‌اولی‌ها برای احیای قدرت وام‌هایی است که زمان دریافت آنها فرا رسیده، اما به دلیل شرایط نامناسب بازار ملک، امکان دریافت وام‌ها فراهم نیست. سیاست‌گذار می‌تواند با یک تصمیم جدید و به موقع، این وضعیت را به نفع خانه‌اولی‌ها متحول کند. این تصمیم، خیلی ساده است و اجرای آن به منابع اعتباری یا تصویب قانون و مقررات وقت‌گیر نیز نیاز ندارد. در حال حاضر خانه‌اولی‌های در نوبت دریافت وام یکم، از خرید آپارتمان‌های با عمر بنای بیش از ۱۵ سال منع هستند. با تصمیم جدید، این ممنوعیت می‌تواند برداشته شود و بازار خانه‌های ۱۵ تا ۲۰سال -که قیمت آنها به مراتب مناسب‌تر از واحدهای با سن بنای کمتر است- به دامنه انتخاب خانه‌اولی‌ها اضافه شود. چنین حرکتی شاید در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به دلیل ثبات نسبی قیمت مسکن، وجود آپارتمان‌های فروشی با حجم مناسب و همچنین کم بودن جمعیت متقاضی موثر خرید مسکن در جامعه خانه‌اولی‌ها، چندان مورد نیاز بازار نبود. در آن سال‌ها، خانه‌اولی‌ها دوره سپرده‌گذاری و پس‌انداز در صندوق یکم را می‌گذراندند اما الان که ماهانه بیش از۱۵ هزار خانه‌اولی سپرده‌گذار در این صندوق در سراسر کشور، موعد دریافت تسهیلات‌شان فرا می‌رسد، باید با سیاست مناسب، پاسخ مناسب در بازار ملک به آنها داده شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 21 تیر 97، شماره: 3412535


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
0
با این قیمت مسکن کسی از قشر متوسط که میشه گفت اکثر جامعه رو تشکیل میده قادر به خرید خونه های نوجومی میشه که مردم قادر به خرید نیستن همینم باعث رکورد مسکن شده
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین