پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۳۹۲۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۶
پیش از انقلاب این صندوق‌ها به بانک رهنی معروف بودند و خروجی این صندوق‌ها در شهر تهران شهرک اکباتان و آپادانا بوده است.
شعارسال: تحلیلگر بازار می گوید شکل‌گیری صندوق‌های زمین و مسکن و املاک و مستغلات تنها راهکار برای ایجاد تعادل در بخش عرضه و تقاضای بخش مسکن هستند.

امیرحسین شریعتی عنوان کرد:‌ وامی که بانک مسکن در کلان‌شهرها برای خرید زوج‌ها ارایه می‌دهد 120 میلیون تومان با سپرده‌گذاری است و این میزان وام در شهرهای بزرگ 50 میلیون تومان برای هر زوج و درسایر شهرها 40 میلیون تومان برای هریک از زوج‌هاست که به معنای آن است که خریداران قدرت چندانی برای خرید ندارند.

وی با بیان اینکه با احتساب قیمت زمین برای خرید مسکن، در شهرهای بزرگ کف خرید برای هر متر مربع آپارتمان حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان است، عنوان کرد:‌ یک آپارتمان 100 متر معمولی حدود 300 میلیون تومان است که با احتساب خرید اوراق مسکن حدود 110 میلیون تومان در شهرهای متوسط وام پرداخت می‌شود که به معنای آن است که در لحظه خرید حدود 100 میلیون تومان نقدینگی برای خرید یک واحد ملکی کم دارند.

وام مسکن باید 60 تا 80 درصد ارزش ملک را تامین کند

شریعتی خاطرنشان کرد:‌ راهکار این است وام مسکن حداقل باید 60 درصد از ارزش خرید ملک را پوشش دهد و شناور باشد و راه شناور کردن آن نیز این است که صندوق‌های تسهیلات مسکن منطقه‌ای تاسیس شوند.

وی با بیان اینکه باوجود برنامه‌ریزی برای ایجاد گسترده این صندوق‌ها تنها در استان آذربایجان شرقی صندوق‌های تسهیلات مسکن منطقه‌ای ایجاد شده است، خاطرنشان کرد:‌ در این استان نیز سهامداران این صندوق تنها تامین‌کننده مواد اولیه بوده‌اند یعنی شرکت‌هایی که سیمان و میلگرد تولید می‌‌کرده‌اند. در بقیه استانها که کلان‌شهر دارند این موسسه‌ها ایجاد نشده است.

شریعتی اظهار کرد:‌ پیش از انقلاب این صندوق‌ها به بانک رهنی معروف بودند و خروجی این صندوق‌ها در شهر تهران شهرک اکباتان و آپادانا بوده است. این صندوق‌ها مستقل از بانک مسکن هستند و 20 درصد از سرمایه آنها از بانک مسکن تامین و مابقی سرمایه آنها باید به صورت مستقل تهیه شود. حسن آنها این است که مبلغ وام در آنها شناور است و فقط در مناطق مربوط به خود کار پرداخت وام را انجام می‌دهند. به طور مثال صندوق پس‌انداز مسکن در شهر اصفهان، وام را تنها در محدوده این شهر پرداخت می‌کند.

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ همچنین باید صندوق‌های زمین و ساختمان و پس‌انداز مسکن در فرابورس فعال شوند اما اکنون تنها سه صندوق پس‌انداز مسکن در کشور فعال است.

وی ادامه: صندوق‌های زمین و مسکن، تحریک طرف عرضه را انجام می‌دهند و با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد آنها را به پروژه‌های مسکن تجاری و مسکونی کانالیزه می‌کنند. به موازات صندوق‌های زمین و ساختمان باید صندوق‌های املاک و مستغلات نیز فعال شوند که تحریک طرف تقاضا را انجام می‌دهند.

شریعتی با تاکید بر اینکه باید بدون ایجاد رانت مسکن تولیدشده به فروش برسد، خاطرنشان کرد: بخشی از سهامدارانی که سهام صندوق‌های زمین و مسکن را خریداری که کرده‌اند در صورتی که توان مالی آنها اجازه دهد و صندوق با مشارکت وزارت کشور کنسرسیومی ایجاد کند می‌توانند از بانک‌ها وام دریافت کنند و صاحب‌خانه شوند.

وی با بیان اینکه درسال 1395 شورای عالی اقتصاد ایجاد موسسه‌های پس‌انداز مسکن منطقه‌ای را تصوب کرده است، اظهار کرد:‌ از شهریور 95 تاکنون در تنها شهری که این موسسات ایجاد شده است شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی بوده است.

شریعتی اظهار کرد:‌ با وجود تصویب اساسنامه و آیین‌نامه اجرایی برای راه‌اندازی صندوق‌های زمین و مسکن از سال 95 تاکنون همت و برنامه اجرایی برای راه‌اندازی این صندوق‌ها در کشور شکل نگرفته است.

وی ادامه داد:‌ نامه نگاری‌های لازم برای ایجاد این صندوق‌ها با شهرداری و استانداری‌ها و شعب منطقه‌ای بانک مسکن در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها انجام شده است اما منابع لازم تخصیص داده نشده است.

این تحلیلگر بازار با تاکید بر ضرورت اداره امور از سوی بخش خصوصی خاطرنشان کرد:‌ اگر مدیریت صحرا را هم به بخش‌های دولتی بدهید خاک و شن کم می‌آورید و نباید فراموش کرد که بخش دولتی کارایی لازم را برای مدیریت این دست امور ندارد و این بخش خصوصی است که باید واردعرصه شود و طرح‌ها به نتیجه برسد.

وی تاکید کرد :‌تحریک بازار سرمایه و مسکن در کنار صندوق‌های زمین و مسکن و املاک و مستغلات می‌تواند موجب گرایش بخش مهمی از نقدینگی موجود در اقتصاد به این بخش‌ها شود.

صندوق‌های زمین و مسکن مولد هستند

وی با بیان اینکه تورم به طور مستمر و سالانه در اقتصاد ایران وجود داشته است،‌تصریح کرد:‌ هر ساله شاهد افزایش قیمت کالاها نسبت به سال گذشته بوده‌ایم و هیچ کالایی از سال قبل ارزانتر نشده است این موضوع در کنار انتظار تورمی یعنی ادراکی که ما تصور می‌کنیم کالاها گران‌تر می‌شود موجب شده است تا حرکت نقدینگی به هریک از بازارهای کالایی رشد بی‌سابقه و غیرقابل باور در آن بازار را رقم بزند و این همان اتفاقی است که در مورد بازار سکه و خودرو یا ارز درماه‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم.

شریعتی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی 20 درصد سود به سپرده‌ها پرداخت می‌کنند، اضافه کرد:‌ این بدان معناست که سپرده این صندوق‌ها هرسال 20 درصد به حجم نقدینگی اضافه می‌کنند و ترکیب سبد دارایی صندوق‌های بورسی چندان مولد نیستند اما صندوق‌های زمین و مسکن مولد هستند و ارزش‌افزوده ایجاد می‌کنند.

وی در پایان اظهار کرد: بخش اعظم نقدینگی قابل جذب در صندوق‌های زمین و مسکن و املاک و مستغلات در فرابورس است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری پانا ، تاریخ انتشار: 15 تیر 1397 ، کدخبر: 834069 ، www.pana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
0
0
وام مسکن هنوز آنقدر نیست که نیاز های مردم را در حوزه های مختلف مسکن تامین کند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
0
0
امیدواریم مسعولین نگاه ویژه ای به حباب در قیمت مسکن داشته باشند
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین