پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۴۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
یک سوم نرم‌افزارهایی که روی کامپیوترهای شخصی دنیا دانلود می‌شوند، بدون مجوز هستند.

شعار سال: امروزه اغلب نرم‌افزارهایی که مردم روی کامپیوترهای شخصی‌شان دانلود می‌کنند، چه برای کاربردهای تجاری و چه خانگی، با قیمت نسبتا گرانی در بازار عرضه می‌شوند. به همین دلیل هم هست که معمولا خرید این نرم‌افزارهای گران برای بسیاری از کاربران امکان‌پذیر نیست و آنها را به سمت دانلود نرم‌افزارهای رایگان یا پیدا کردن راه‌های دور زدن هزینه‌ها سوق می‌دهد.

از طرفی واقعیت این است که کاربران به راحتی می‌توانند نسخه‌های رایگان چنین نرم‌افزارهایی را پیدا کرده و پرداخت‌های اجباری را دور بزنند. با این اوصاف چندان هم عجیب نیست که بیش از یک سوم تمام نرم‌افزارهای دانلود و نصب شده روی کامپیوترهای شخصی سراسر دنیا بدون مجوز یا به‌طور غیر قانونی نسخه‌برداری شده، باشند. در واقع نسخه‌‌های بدون مجوز و کپی شده از نرم‌افزارهای اصل این روزها همه جا به راحتی در دسترس هستند و اغلب کاربران ترجیح می‌دهند به جای صرف هزینه‌های اضافی، از این نسخه‌های بدون مجوز استفاده کنند. آنها معتقدند که با این کار می‌توانند بدون صرف هیچ هزینه‌ای و به‌صورت کاملا رایگان از تمام امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزارهای گران‌قیمت اصلی بهره‌مند شوند.

اگر بخواهیم به شکلی دقیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم باید سراغ تحقیقات آماری انجام شده از سوی موسسات Statista و Business Insider برویم. این تحقیقات که به تازگی منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند که ۳۷ درصد از کل نرم‌افزارهای دانلود و نصب شده روی کامپیوترهای شخصی سراسر دنیا، بدون مجوز و کپی هستند. به این ترتیب این میزان در بازار ارزشی بیش از ۴۶ میلیارد دلار دارد که مبلغ قابل‌توجهی به‌نظر می‌رسد. هرچند بررسی‌های آماری موسسه Statista در این مورد کمی امیدوار کننده است. بررسی‌های این موسسه نشان می‌دهد که سهم نرم‌افزارهای بدون مجوز از بازار نرم‌افزارهای کامپیوتری هر سال رو به کاهش است و این موضوع می‌تواند بارقه امیدی باشد. با این حال اما نباید فراموش کرد که ارزش دلاری نرم‌افزارهای بدون مجوز همچنان بالاست.

علاوه بر ضرر میلیارد دلاری که بازار داغ نرم‌افزارهای قفل شکسته و بدون مجوز به شرکت‌های نرم‌افزاری بزرگ دنیا تحمیل می‌کند، استفاده از این نرم‌افزارها می‌تواند راه خوبی برای نفوذ بدافزارها به ساختار شرکت‌ها و البته خود کاربران باشد؛ اتفاقی که مشکلات جدی را به دنبال خود می‌آورد که حل آنها مستلزم صرف هزینه‌های هنگفتی خواهد بود. کارشناسان Business Insider معتقدند که این موضوع بسیار جدی است، اما متاسفانه آن‌طور که باید از سوی کاربران مورد توجه قرار نمی‌گیرد. آنها اعلام کرده‌اند که یک حمله بدافزاری می‌تواند برای یک شرکت به‌طور متوسط ۴/ ۲ میلیون دلار ضرر مالی به همراه آورده و حل کردن آن هم اغلب بیش از ۵۰ روز به طول می‌انجامد. هرچه باشد کاربرانی که از این نرم‌افزارهای بدون مجوز و قفل شکسته استفاده می‌کنند معمولا امکان دریافت بسته‌های به‌روزرسانی آنها را نداشته و همچنین نمی‌توانند از خدمات حمایتی و پشتیبانی شرکت‌های تولیدکننده هم بهره‌مند شوند. با این اوصاف کارشناسان و تحلیلگران امیدوارند که با افزایش سطح آگاهی کاربران در سراسر دنیا، تمایل به استفاده از نرم‌افزارهای بدون مجوز و کپی شده کاهش معناداری پیدا کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 19 خرداد 97، شماره: 3397874



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
گوگل و اپل استور دارن به خوبی جلوی ترویج این نرم افزار ها رو میگیرن که باید شرکت های ایرانی مثل بازار هم این کار رو انجام بدن
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین