پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۵۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۶
یک کارشناس مسائل هسته‌ای، بر این عقیده است که سخنان رهبری برای رسیدن به 190هزار سو، یک هدف‌گذاری برای اینده است که بتوانیم سوخت مورد نیاز خودمان را تامین کنیم.

شعارسال: آنگونه که رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده سازمان انرژی هسته‌ای موظف است آمادگی‌های لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را در چارچوب برجام فراهم کند. این تصمیم در حالی گرفته شده که برخی کارشناسان هسته‌ای معتقدند این 190 هزار سو در حال حاضر استفاده‌ای ندارد و یک نوع هدف‌گذاری برای سال‌ها بعد است. بهشتی‌پور از چهره‌هایی است که معتقد است تا سال 2021 نیازی به تامین سوخت نداریم، زیرا روسیه متعهد شده تا سال 2021 سوخت راکتور بوشهر را تامین کند بنابراین باید برنامه‌هایمان را برای بعد از 2021 بگذاریم.

560هزار سانتریفیوژ در حال گردش در نطنز داریم

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل هسته‌ای، با اشاره به میزان غنی سازی ایران ، گفت: ما اکنون 560هزار سانتریفیوژ در حال گردش در نطنز داریم که به آن‌ها گاز هگز و فلوراید تزریق می‌شود. در فردو 1000 سانتریفیوژ نیز در حال چرخش است اما گازهای هگز و فلوراید به آن‌ها تزریق نمی‌شود، اما شرایط برای آن‌ها مهیا است.

«سو» چیست؟


این کارشناس هسته‌ای افزود: سو در واقع میزان قدرت جداسازی ایزوتوپ اورانیوم 238 از ایزوتوپ اورانیوم 235 است، زیرا انرژی اتمی از اتم اورانیوم 235 به‌دست می‌آید. اما به‌خاطر آن‌که بیش از 99 و 3 دهم درصد از سنگ اورانیوم از ایزوتوپ 238 تشکیل می‌‌شود، لازم است در فرایند پیچیده‌ای درصد اورانیوم 235 افزایش پیدا کند. به این منظور سنگ اورانیوم برای اینکه قابل بهره‌برداری باشد، نیاز دارد تا به اکسید اورانیوم یا همان کیک زرد تبدیل شود.

او ادامه داد: بعد از آن‌که کیک زرد تولید شد، به کارخانه برده می‌شود تا به یکی از فراورده‌های اورانیوم یعنی گاز هگزو فلوراید اورانیوم تبدیل شود، این گاز آماده تزریق به سانتریفیوژ است که در هردقیقه، ده هزار دور می‌چرخد تا ایزوتوپ‌های سنگین‌تر یعنی 238 از ایزوتوپ‌های سبک‌تر یعنی 235 که در بالا قرار می‌گیرند جدا شوند که به این اقدام اصطلاحا غنی‌سازی اورانیوم می‌گویند.

بعید است 10 ماهه به 190 هزار سو برسیم

بهشتی‌پور با بیان رسیدن به غنی‌سازی 190 هزار سو که از سوی رهبری اعلام شد، یک هدف‌گذاری است، تصریح کرد: این بحث یک هدف‌ است نه به معنای اینکه ما فردا به این مقدار غنی‌سازی برسیم. البته آقای صالحی اعلام کرده‌اند که طی ده ماه به این مقدار غنی سازی می‌رسیم اما بعید می‌دانم ولی از آنجایی که ایشان متخصص این حوزه هستند و دانش لازم را دارند، ما مبنا را حرف ایشان می‌گذاریم.

پس از 10 سال به هر میزانی می‌توانیم غنی سازی کنیم

سردبیر پیشین العالم ادامه داد: طی مذاکراتی که در برجام صورت گرفت ما تا ده سال آینده تحت نظارت آژانس هستیم که دوسال آن هم گذشته است و بعد از آن به هر میزانی که بخواهیم می‌توانیم غنی‌سازی انجام دهیم. سخن رهبری برای آینده است که بتوانیم سوخت مورد نیاز خودمان و به طور مثال برای راکتور بوشهر را تامین کنیم.

تا سال 2021 نیازی به سوخت هسته‌ای نداریم

این کارشناس مسائل هسته‌ای، یادآور شد: تا سال 2021 نیازی به تامین سوخت نداریم، زیرا روسیه متعهد شده تا سال 2021 سوخت راکتور بوشهر را تامین کند به همین دلیل ما حتی اگر توان تامین آن را داشته باشیم، حقیقتا نیازی به آن نداریم و روسیه آن را تامین می‌کند، ما باید برنامه‌هایمان را برای بعد از 2021 بگذاریم.

خروج آمریکا از برجام خسارتی نداشته است

بهشتی‌پور، با بیان اینکه برخی که می‌گویند خروج آمریکا از برجام باعث بروز خسارت شده، این خسارت‌ها را مشخصا اعلام کنند، تصریح کرد: شاید منظورشان از خسارت عدم نفع است، یعنی درآمدی که می‌توانسته حاصل شود اما به دست نیامده است. به طور مثال مثلا برجام معاملاتی که قرار است با دلار انجام دهیم را آسان‌تر کرده بود اما اکنون به جای دلار باید با یورو معاملاتمان را انجام دهیم، این تبدیل یورو به دلار هزینه‌هایی را در بر دارد، یا مثلا پول‌های بلوکه شده‌ای که قرار بود آزاد شود، آیا این کار انجام شده است یا خیر و ... شاید منظورشان از خسارت این قبیل موارد باشد. اما به هر حال باید ببینیم این خسارتی که از آن صحبت می‌کنند، شامل چه مواردی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری رویداد24 ، تاریخ انتشار : 20 خرداد 1397، کد خبر: 129258، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
امیدواریم غنی سازی ما بتونه روزی به بالاتر از 21 درصد برسه و روز به روز قدرت هسته ای بیشتری رو داشته باشیم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین