پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۶۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
دست‌فروشی در اهواز در طول سال وجود دارد و مسئولان همواره با دادن وعده‌هایی، حل این معضل را به آینده واگذار می‌کنند.
شعارسال:دست‌فروشی در اهواز در طول سال وجود دارد و مسئولان همواره با دادن وعده‌هایی، حل این معضل را به آینده واگذار می‌کنند.

 هرساله استان خوزستان و به ویژه اهواز در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و در آستانه عید سعید فطر حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد و شهر از سکوت به هیاهوای سوق پیدا می‌کند و گویا مردم خود را برای مناسبت بزرگی آماده می‌کنند.

در میان همه خوشی و لحظات شادی که از رسیدن بوی عید فطر به مشام می‌رسد، معضلات و فقر فرهنگی به چشم می‌خورد. بساطی‌ها و دست‌فروش‌هایی که علاوه بر روزهای عادی به محض فرا رسیدن مناسبت دینی یا ملی برخی‌ خیابان‌های پر تردد را در اشغال خود قرار می‌دهند.

اهوازی که در اسم عنوان کلانشهر را به دوش می‌کشد اما با گشت و گزاری ساده در مناطق مختلف آن می‌توان از بی‌مهری مسئولان ذیربط آگاه شد و با نگاهی به ثروت‌های نهفته در آن صرفا در آه و افسوس شریک مشکلات مردم باشی.

بساطی و دست‌فروش‌هایی که جامعه‌شناسان از آنها به عنوان بازار کاذب یاد می‌کنند و مردم محروم، اجناس آنها را به قیمت‌های سرسام‌آور در ویترین ترجیح می‌دهند. با بررسی ساده علت پیدایش این مساله را می‌توان در عدم وجود شغل همزمان با نبود فضای مناسب جهت عرضه محصولات روزانه مردم یافت.

به عید فطر که نزدیک می‌شوی، خیابان اصلی کیان شهر اهواز، پر می‌شود از دست‌فروشی‌ها، از لباس گرفته تا آجیل عید، جنس چینی هم که وفور به چشم می‌خورد. پرسشی که مطرح می‌شود آیا این مساله می‌تواند صرفه اقتصادی و توسعه شهری برای مردم و شهرداری آن منطقه به هراه داشته باشد؟ آیا این موضوع موجب عقب‌ماندگی شهری اهالی آن نشده است؟

فارغ از اینکه می‌توان از اینگونه مناسبت‌های دینی و ملی در جهت رونق اقتصادی و حمایت از کالای ایرانی استفاده کرد، لازم به ذکر است رسیدگی به مردمی که هشت سال زیر بار حملات قدرت‌های جهانی بوده‌اند، تکلیف را دو چندان می‌کند.

عمده بار مسئولیت رسیدگی به شهر و خدمات شهری در کنار سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان بر دوش شهرداری و شورای شهر است و حتی قانون شهرداری‌ها، به ماموران شهرداری اجازه داده است تا با هرگونه سد معبر از جمله دست‌فروشی مقابله کنند و برای مقابله با آن نه نیازی به دستور قضایی است و نه ادعای خسارتی پذیرفته می‌شود.

ساماندهی مشاغل و دست‌فروشی‌ها کار مستمر است/اشتغال 124 هزار نفر با ساخت 124 بازارچه محله در اهواز

در این زمینه، منصور کتانباف  با اشاره به اینکه در آستانه عید سعید فطر و فعالیت گسترده دست‌فروشی‌ها به این مناسبت هستیم اظهار داشت: در این راستا جلسه هماهنگی با حضور مناطق هشت‌گانه و معاونان حوزه‌های مختلف برگزار شد.

وی گفت: ساماندهی مشاغل و دست‌فروشی‌ها کار مستمر است و به صورت مقطعی و نقطه‌ی انجام نمی‌شود اما برای هر محله زیرساختی باید در نظر گرفته شود تا مردم ملزومات و نیازهای خود را در همان محل بتوانند تأمین کنند.

شهردار اهواز با اشاره به ساخت بازارچه‌ها در محلات، بیان کرد: اگر این بازارچه‌ها در سطح شهر ساخته شوند با توجه به آن که 124 محله در اهواز وجود دارد و با ساخت 124 بازارچه، حداقل 124 هزار نفر مشغول به‌کار می‌شوند و این موضوع دست‌فروشی به این سمت هدایت می‌شود.

در این‌باره با حمید فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی که چند سالی مشغول دست‌فروشی است به گفت‌وگو پرداختیم، وی با اشاره به این‌که به دلیل نبود کار و عدم آموزش حرفه مورد نیاز جامعه وارد دست‌فروشی شده‌ام، اظهار داشت: هرکسی که وارد این عرصه شده علاوه برآنکه از چهره اجتماعی در میان مردم محروم شده، بیمه و سنوات نیز ندارد.

وی با گله‌مندی از اینکه در دست‌فروشی امید به پیشرفت و ارتقای کار وجود ندارد، ادامه داد: مسئولان باید جهت ساماندهی دست‌فروشان و برقراری نظم به شهر محیطی جهت حضور آنها فراهم کنند تا علاوه بر ایجاد اشتغال، به چهره شهر حال و هوای دیگری ببخشند.

شهرداری و شورای شهر اهواز به تنهایی نمی‌توانند مسأله دست‌فروشی‌ها را حل کنند

همچنین سیدناصر موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از اهواز، در زمینه دست‌فروشی‌ها نیازمند عزم استانی و شهرستانی هستیم، اظهار داشت: هسته مرکزی شهر یا بازارچه‌های نظیر کیان، خشایار، صدف و زرگان را باید ساماندهی کرد.

وی با اشاره به این‌که شهرداری و شورای شهر اهواز به تنهایی نمی‌توانند موضوع دست‌فروشی‌ها را حل کنند، گفت: انتظار داریم که دادگاه‌ها به عنوان مدعی‌العموم به این مساله ورود کنند؛ همچنین استاندار، نمایندگان مجلس و فرماندار دست به دست هم دهند و بتوان محلی را برای آنها پیش‌بینی و ساماندهی را انجام داد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز عنوان کرد: باهمت شورای شهر پنجم، شهردار و دلسوزان اهوازی به امید خدا در تمام مناطق هشت‌گانه بازارچه‌هایی که در حق و شأن مردم اهواز است، در حال یافتن زمین هستیم.

وی ادامه داد: دست‌فروشان از این طریق می‌توانند شغل شرافتمندانه‌ی در نزد خانواده‌های خود داشته باشند و درآمد پایدار و سالم را کسب می‌کنند.

موسوی‌نژاد با اشاره به برنامه شهردار اهواز برای احداث 124 بازارچه محلی در 124 محله اهواز، گفت: هر برنامه‌ی که در بودجه شورای شهر اهواز پیش‌بینی می‌شود نشأت گرفته از درآمدها از طریق شهر است که شهروندان باید نسبت به آن حساس باشند.

این عضو شورای شهر اهواز با اشاره به این‌که درآمد شهرداری از بدنه مردم است، بیان کرد: هر هزینه‌ی که به عنوان عوارض یا ارزش‌افزوده دریافت شود می‌توان بهترین خدمات را برای شهر به ارمغان آورد.

وی افزود: نظر شهرداری اهواز احداث بازارچه محلی برای ساماندهی دست‌فروشان محلی است؛ مناطق عین دو، کوی علوی، زرگان، خروسیه و ملاشیه حق آنها است که بازارچه مناسب داشته باشند.

موسوی‌نژاد گفت: از تمام مسئولان دست‌اندرکار و استاندار خوزستان اگر همت کنند شاهد پیشرفت و توسعه شهری اهواز خواهیم بود.

ساماندهی دست‌فروشان و بساطی‌های دغدغه بسیاری بوده اما به دلیل سنگینی و گستردگی کار خیلی از این افراد یا اقداماتی را انجام ندادند یا اینکه در اوایل راه جا زدند. از شهرداری و شورای شهر جدید انتظار می‌رود با همت بالا و با پیگیری‌های مجدانه این مساله را تا به ثمر رسیدن کامل دنبال کنند.

زیبنده کلانشهری همچون اهواز نیست دست‌فروشان و بساطی‌ها چهره شهر را خراب کنند. بدون شک خود آنها هم به دنبال مکان و محل مناسب با شخصیت و جایگاه اجتماعی خود هستند. پس باید کمر همت را بست تا به نتیجه مطلوب دست یافت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 24خرداد97، کد خبر: 1747495 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
این بی مهری فقط متوجه دست فروشای ما نیست...خوزستان خیلی وقته فراموش شده و کسی حواسش بهش نیست
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین