پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۱۹۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
در کشورهای پیشرفته مناسب سازی فضای زیست شهری برای معلولان روند شتابانی دارد؛ در ایران نیز قانون جامع حمایت از معلولان چند سالی است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده ولی به صورت کامل اجرایی نشده است.

شعارسال: 23مهر مصادف با 15 اکتبر، روز جهانی نابینایان 'عصای سفید' نام گرفته است؛ روزی که فرصتی برای بیان بخشی از مشکلات قشر نابینا و کم بینای جامعه است.

در کشورهای پیشرفته مناسب سازی فضای زیست شهری برای معلولان روند شتابانی دارد؛ در ایران نیز قانون جامع حمایت از معلولان چند سالی است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده ولی به صورت کامل اجرایی نشده است.

طبق آخرین آمار سازمان بهزیستی خوزستان هشت هزار و 235 نابینا و کم بینا در خوزستان وجود دارد که هزار و 972 نفر از آنها در کلانشهر اهواز ساکن هستند.

بخش عمده ای از مشکلات این قشر از جامعه به نداشتن دسترسی مناسب به خدمات شهری باز می گردد؛ بسیاری از خیابان های کلانشهر اهواز به دلیل وجود موانع در پیاده روها برای نابینایان مناسب نیست. از مهمترین اقداماتی که باید در اولویت بهسازی معابر شهری قرار گیرد نشانه گذاری مسیر‌ها، تقاطع‌ها، پل‌ها و معابری است که محل تردد نابینایان است.

**نابینایان به خدمات شهری دسترسی ندارند

مسئول بخش نابینایان وکم بینایان کتابخانه مرکزی خوزستان با انتقاد از اینکه قشر نابینا از جامعه جدا افتاده است، گفت: یکی از مهم ترین مشکلات ما تردد در سطح شهر است.

محمد حسن احسان دوست نبود سیستم هشدار دهنده در اماکن شلوغ و خطرناک، مجهز نبودن اتوبوس های شهری به سامانه صوتی و نبود سنگفرش های مخصوص عبور نابینایان را نشان از بی توجهی مسئولان به قشر نابینای جامعه عنوان کرد.

وی وجود یک مشاور نابینا در سیستم شهرداری را راهی برای رفع این معضلات دانست و افزود: در معدود نقاط شهر هم که از سنگفرش های مخصوص نابینایان استفاده شده بیشتر یا مطابق استانداردها نیستند و یا توسط ستون های برق و دستفروشان مسدود شده اند.

احسان دوست، نبود دسترسی به خدمات شهری را یکی از عوامل انزوای نابینایان خواند و یادآور شد: متاسفانه عمده افراد جامعه تنها در روز جهانی نابینایان از این قشر یاد می کنند اما کسی در رفع نیازهای اصلی ما تلاش جدی نمی کند.

** همسان سازی خیابان ها اصلی ترین خواسته ما است

دانشجوی نابینای دانشگاه چمران نیز به هزینه های بالای رفت و آمد قشر نابینا اشاره و گفت: فضای سطح شهر و اتوبوس های ناوگان حمل و نقل متناسب با نیازهای یک نابینا طراحی نشده از همین رو ما قادر به استفاده از آنها نیستیم.

حمیده سواری از نبود حتی یک فضای تفریحی مختص به نابینایان انتقاد و ادامه داد: انتظار داریم مجموعه شهرداری و شورای شهر درخصوص همسان سازی خیابان ها و نصب سنگفرش های مختص نابینایان اهتمام بیشتری داشته باشند.

** در فراهم کردن امکانات شهری برای نابینایان از برخی کلانشهرها عقب هستیم

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان در این باره گفت: کمیته هماهنگی و پیگیری مناسب سازی محیط - ویژه جانبازان و معلولان خوزستان پیگیر مناسب سازی فضای شهری و مجمتع ها است.

فرامند هاشمی زاده همسان سازی فضاهای شهری را از جمله حقوق شهروندی این قشر دانست و افزود: یک گروه بازرسی نیز مسئول پیگیری مصوبات و اجرایی شدن آن است. دستگاه ها و سازمان هایی که در این خصوص همکاری نکنند به طور قطع جریمه خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در فراهم کردن امکانات شهری برای نابینایان از برخی کلانشهرها عقب هستیم، یادآور شد: این افراد برای تردد ایمن در سطح شهر نیازمند همسان سازی خیابان ها و وجود چراغ های هشدار هستند.اگرچه تلاش شده تا حدودی زمینه تردد ایمن این افراد فراهم شود اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم.

**زیرساخت های شهری بدون درنظر گرفتن نیازهای نابینایان شکل گرفته است

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه شهر مطلوب شهری است که نیازهای شهری همه طیف ها را پاسخ بدهد اظهار کرد: متاسفانه باید بگویم که در کشور ما و در شهر اهواز تاکنون در این زمینه ضعیف عمل شده،و مشکلات بسیاری سر راه روشندلان است.

فتح اله حاجتی مشکلات حوزه خدمات شهری این قشر از جامعه را ملموس تر از سایر حوزه ها عنوان کرد و افزود: بصورت زیربنایی در شبکه شهری ما پیش بینی لازم برای معلولان و نابینایان انجام نشده ، و اصلاح زیر ساخت ها هم نیازمند زمان است.

وی گفت: بسیاری از خلاهای موجود را می توان با بهره گیری از تکنولوژی و سیستم های هوشمند برطرف کرد. ایجاد مسیرهای ویژه تردد با استفاده از المان های مخصوص شناسایی برای این قشر ، کف سازی معابر و اماکن شهری همچون پیاده روها، پارک ها و فضاهای خدماتی نظیر ایستگاه های قطـار و مترو بخشی از این اقدامات است.

حاجتی رفع مشکلات زیرساختی در این حوزه را نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت دانست و افزود: در تلاشیم تا با استفاده از تجربیات و تکنولوژی موجود در شهرهای پیشرفته تر و بهره گیری از آن، این خدمات را برای قشر نابینا و کم بینای جامعه فراهم کنیم.

طبق ماده 2 قانون جامع حمایت از معلولان کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان ها و موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

هم اکنون یکی از شاخصه ها و مولفه های توسعه شهری با سطح مناسب سازی شهرها برای معلولان و سالمندان که با محدودیت ها و ناتوانی جسمی و حرکتی روبه رو هستند سنجیده می شود، با این وجود معابر کلانشهر اهواز به عنوان مرکز استان همچنان برای تردد قشر نابینا و کم بینا مناسب سازی نشده اند.

گزارش از : ندا رضاپور

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری جماران ، تاریخ انتشار: 22مهر1396 ، کدخبر: 765636: www.jamaran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین