پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
احتمال خرید شهروندان از دستفروشان به دلیل اینکه در مسیر تردد شهروندان بودن و قرار گرفتن تمامی اجناس دستفروشان در معرض دید رهگذران، خواه ناخواه مشوقی برای درنگ کردن در گوشه خیابان و نگاه انداختن به بساط دستفروش‌ها است که همین، احتمال خرید را نسبت به مغازه‌هایی که جز ویترینی محدود ندارند، افزایش دهد.

شعار سال: از سوی دیگر، باوری بین شهروندان معروف شده که می‌گوید دستفروشان چون مالیات و عوارض پرداخت نمی‌کنند، اجناس را با قیمت ارزان‌تری می‌فروشند. هر چند در بسیاری موارد قیمت‌های اجناس دستفروشان و فروشگاه‌ها تفاوت چندانی ندارد ولی این باور باز هم می‌تواند مشوقی برای کشیده شدن شهروندان به کنار بساط دست‌فروشان باشد.

با تبدیل خیابان نادری(سلمان فارسی) اهواز به پیاده‌راه، این خیابان که در مرکز شهر اهواز و یکی از شلوغ‌ترین و پرترددترین مناطق شهر واقع شده، عرصه‌ای طولانی به درازای این خیابان قدیمی فراهم شد تا دست‌فروشان از سراسر شهر اهواز و حتی شهرستان‌های اطراف به این خیابان هجوم بیاورند و هر کدام به اندازه دو سه متر از این خیابان بی سر و سامان را به چنگ بیاورند.

با این حال چندی بعد، خیابان نادری دوباره به روی خودروها و تاکسی‌ها باز شد و ترافیک تردد خودروها از یک سو و رفت و آمد مردم از سوی دیگر و بساط دستفروشان که دو دستی قلمروهایشان را چسبیده‌اند از آن سو، از نادری یک آشفته‌بازار ساخت.

حالا حجم رفت و آمد مردمی که برای مراجعه به مراکز پزشکی و درمانی و تشخیصی اعم از مطب‌های پزشکان و آزمایشگاه‌ها به نادری می‌آیند و مردمی که کنار بساطی‌ها می‌ایستند و مسافرانی که در انتظار تاکسی‌اند، در هم گره خورده است.

از طرف دیگر، کاسبان قدیمی و ثابت نادری، در اعتراض به از رونق افتادن کسب و کارشان، کرکره‌ها را پایین کشیدند و دو سه روزی در فرمانداری اهواز ایستادند تا ببینند چه می‌شود.

یکی از کسبه خیابان نادری که یک فروشگاه لباس در یکی از پاساژهای این خیابان دارد، با بیان این که چند روزی است که در اعتراض به فعالیت دستفروشان، مغازه خود را تعطیل کرده است، به خبرنگار ایسنا گفت: حضور دستفروشان در خیابان موجب می‌شود تا به اقتصاد ما به عنوان کسبه ثابت خیابان نادری ضربه وارد شود.

وی خواستار رسیدگی سریع‌تر مسئولان شهری در این خصوص شد.

جمشید سلحشور، عضو شورای شهر اهواز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اعتراض چند روز گذشته کسبه خیابان نادری اهواز نسبت به فعالیت دست‌فروشان در این خیابان، اظهار کرد: تعداد دست‌فروشان در مراکز شهر اهواز بسیار زیاد شده و از حالت نرمال خارج شده است. در پی این وضعیت، مغازه‌داران و کسبه خیابان نادری مدت‌ها است که نسبت به فعالیت دست‌فروشان معترض هستند و بارها از ما خواستند این مساله بررسی شود و تاخیر در رسیدگی، به دلیل کوتاهی ما بوده است.

وی افزود: روز گذشته (16 آذرماه) استانداری خوزستان و شورای شهر اهواز، طرحی تصویب کردند که به موجب آن، برخورد جدی و جمع‌آوری دست‌فروشان مرکز شهر اهواز در دستور کار قرار گرفت تا مزاحمت دست‌فروشان در رونق اقتصادی فروشگاه‌ها و مغازه‌های مرکز شهر رفع شده و تردد شهروندان نیز راحت‌تر شود.

سلحشور ادامه داد: معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز مکان‌هایی برای جابه‌جایی دست‌فروشان مرکز شهر مهیا کرده است ولی دست‌فروشان همچنان راضی به جابه‌جایی نمی‌شوند.

وی با اشاره به اعتصاب برخی کسبه خیابان نادری در چند روز گذشته و تعطیلی فروشگاه‌ها و مغازه‌های این خیابان در اعتراض به جمع‌آوری نشده دست‌فروشان، گفت: با جمع‌آوری دست‌فروشان، کسبه فروشگاه‌ها مغازه‌های خود را بازگشایی می‌کنند و این مشکل حل خواهد شد.

همچنین جان‌علی خورشیدی، دیگر عضو شورای شهر اهواز، اظهار کرد: از یک سال پیش محل‌هایی برای استقرار دست‌فروشان در 7 منطقه شهر اهواز مکان‌یابی شده که مهم‌ترین این محل‌ها، قطعه زمینی است که پس از آرامستان اهواز واقع شده است.

وی افزود: در جلسه روز گذشته شورای شهر، دستورالعملی جهت سامان‌دهی دست‌فروشان خیابان نادری تنظیم شد. با هماهنگی‌های انجام شده، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی به منظور جابه‌جایی دست‌فروشان از این خیابان آغاز شده است تا در حداقل زمان به مکان‌های مشخص‌شده انتقال یابند.

خورشیدی گفت: زمان پیش‌بینی شده برای جابه‌جایی دست‌فروشان خیابان نادری اوایل دی ماه در نظر گرفته شده بود ولی با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته، این اقدام در اذر ماه انجام شد.

حالا باید منتظر بود و دید که عاقبت آشفته‌بازار نادری به کجا می‌رسد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا,تاریخ انتشار 18 آذر 1394,کد مطلب 94091710442, www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین