پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۴۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
درحالی براساس مصوبه شورای شهر همدان ساماندهی روزبازارها و احداث بازارچه های محلی مورد تاکید قرار گرفته که همچنان وضعیت روزبازارها نامناسب است و نارضایتی شهروندان ادامه دارد.

شعار سال: روزبازار به بازاری گفته می‌شود که طی یک روز در هفته در برخی از معابر مشخص برپا می‌شود به طوری که درحال حاضر در تمام روزهای هفته شاهد برپایی روزبازار در همدان هستیم.

روزبازار همدان شنبه ها در شهرک الوند، یکشنبه ها در هنرستان، دوشنبه ها در جاده مزدقینه، سه شنبه ها در رسالت، چهارشنبه ها در شهرک مدنی و پنج شنبه ها در شهرک فرهنگیان و جمعه ها نیز در ششصد دستگاه دایر می شود.

تفاوت نرخ اجناس از دستفروشی به دستفروش دیگر

خبرنگار مهر پنج شنبه گذشته در بازدیدی از روزبازار همدان شاهد نابسامانی این بازارها شد به طوری که دست فروشان هر قلم کالایی را برای فروش عرضه می کردند و جالب تر اینکه نرخ اجناس نیز از دستفروشی به دستفروش دیگر متفاوت بود.


گذشته از تفاوت نرخ کالا عرضه اجناس بنجول نیز جای تامل داشت چراکه بارها عنوان شده این بازارها برای رفاه حال شهروندان دایر می شود تا آنان را از تردد به مرکز شهر برای حضور در بازار اصلی شهر منصرف کند اما به نظر می رسد ارائه و عرضه این چنین اجناسی نه تنها انگیزه شهروندان را از سفر به مرکز شهر کم نمی کند بلکه بر آن می افزاید.

امکانات اولیه برای دست فروشان فراهم نبود

البته دستفروشان نیز از مدیران شهرداری گلایه داشتند چراکه نه تنها امکانات اولیه برای آنها فراهم نبود بلکه هر دست فروشی که زودتر در بازار حاضر شود جای بهتری را به خود اختصاص می دهد که این موضوع نیز موجب گلایه هایی شده بود.

یکی از شهروندان در خصوص رضایتمندی از دایر شدن روزبازارها عنوان کرد: منزل بنده در کنار محل برپایی روزبازار قرار گرفته و هر پنج شنبه شاهد حضور مردم و دست فروشان در این مکان هستم.

احمد موسوی بابیان اینکه برپایی این روزبازارها محاسن و معایبی دارد، گفت: از سویی عده‌ای لحظه شماری می‌کنند تا این روز فرا رسد و بتوانند اجناس خود را بفروشند و درآمدی برای امرار معاش خود کسب کنند و از سویی ساکنان این مناطق در رنج هستند چراکه مسیر رفت و آمد آنها اشغال می شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی ایام برای خرید به پنجشنبه بازار می روم، گفت: گاهی اجناس نامرغوب و تاریخ گذشته و غیربهداشتی با کیفیت پایین که در مغازه‌ها امکان فروش آنها نیست در این مکان عرضه می شود چراکه به دلیل عدم نظارت کارشناسان بهداشت بر این بازارها دست فروشان به راحتی می‌توانند کالا را به مردم بفروشند.

یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه به نظر می رسد گرانی به روزبازارها نیز رسیده است، گفت: عرضه کالاهای نامرغوب در پنجشنبه بازار به وفور مشاهده می شود.

مجید عنایتی با بیان اینکه اختلاف فاحش قیمت نیز جای تعجب دارد، گفت: به عنوان نمونه قیمت میوه هلو در ابتدای مسیر پنجشنبه بازار با انتهای مسیر آن متفاوت است.


وی همچنین با ابراز نارضایتی از عرضه فله ای برخی خوراکی ها و عدم نظارت بر نحوه فروش عنوان کرد: بر اثر تردد خودرو گرد و خاک در این مسیر به پا می شود که همین آلودگی ها بر اجناس می نشیند و به فروش می رسد.

همین موارد سبب شد تا موضوع پیگیری شود که در همین خصوص رئیس کمیسیون خدمات شهری حمل و نقل وترافیک شورای شهر همدان بر تسریع در ساماندهی روز بازارها و احداث بازارچه های محلی تاکید کرد.

کامران گردان احداث بازارچه های محلی و روز بازارها را در کاهش ترافیک از مرکز شهر بسیار تاثیرگذار دانست.

مصوبه ساماندهی روز بازارها معطل مانده است

گردان با اشاره به مصوبه ساماندهی روز بازارها اظهار داشت: علی رغم این اقدام در وضعیت کاری و روند فروش روزبازارها تغییراتی دیده نمی شود و باید طرح و برنامه جدیدی برای ساماندهی این بازارها داشته باشیم.

وی ایجاد خدمات رفاهی در روزبازارها را ضروری دانست و گفت: به لحاظ وضعیت بهداشتی باید خدمات لازم از جمله سرویس های بهداشتی در روز بازارها ایجاد شود.

کمیسیون نظارت شورا پیگیری می کند

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان عنوان کرد: برای بعضی از مصوبات زمانبندی داده شده اما متاسفانه نتیجه آن به شورا ارائه نشده و باید کمیسیون نظارت شورا پیگیر این موارد باشد.

رئیس کمیسیون نظارت، حقوقی و اداری شورای شهر همدان نیز گفت: باید دست فروشان شهر ساماندهی شده و از پراکندگی خارج شوند و در این راستا تثبیت بازار روزها باید انجام شود که لازمه آن ایجاد چندین بازار روز در نقاط مختلف شهر است.


سید مسعود عسگریان اضافه کرد: بازار روزها در حال حاضر مشکل سرویس بهداشتی مواجه هستند و باید تا زمان نهایی شدن تثبیت این بازارها، برای کوتاه مدت از سرویس های سیار استفاده شود.

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز دو مقوله قاچاق کالا و خروج ارز از کشور را عامل آسیب جدی بر اقتصاد کشور دانست و گفت: می توان به عنوان سیاست اصلی برای نگه داشتن نقدینگی در استان و شهر، ساماندهی فروشگاه ها و تنظیم بازار و یکسان سازی نرخ ها را مشخص کرد.

نظارت بر دست فروشان تقویت شود

اکبر کاوسی امید با انتقاد از اینکه پس از گذشت حدود ۴۰ سال از انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته ایم قیمت ها را یکسان سازی کنیم، افزود: باید نظارت ویژه ای بر کالاها و بازارچه های محلی و دست فروشان انجام شود و فرصتی را برای فروش تنها کالاهای ایرانی داده شود.

سرپرست سازمان مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی همدان نیز از احداث بازارچه های محلی خبر داد و گفت: با همکاری فرمانداری همدان قرار شده ۲۰ درصد بازارچه ها در اختیار مشاغل خانگی قرار گیرد.

ساماندهی روزبازارها تا سه ماه آینده

معراج عاشورلو از ساماندهی روزبازارها تا سه ماه آینده خبر داد و یادآور شد: پیگیر ساخت دکه های مطبوعاتی با طرح جدید و متناسب با طراحی شهری هستیم.

عاشورلو با اشاره به اینکه کمیته ای برای برخورد با عرضه کالاهای قاچاق تشکیل خواهیم داد، افزود: نظارت ویژه ای بر روزبازارها و بازارچه های محلی خواهیم داشت و در بازارچه ها یکسان سازی قیمت ها بویژه میوه و تره بار در دستور کار قرار گرفته است.

پرواضح است که رها کردن روزبازارها و عدم نظارت بر آنها و در پی آن سر کیسه کردن افراد به صرف حراجی و حراج کردن اقلام ته مانده و بنجول، زنگ خطری است که در صورت بی توجهی به این مقوله به صدا در می آید پس تا دیر نشده باید برای ساماندهی روزبازارها دارد عمل شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 27 خرداد 97، کد مطلب: 4322706: www.mehrnews.com



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین