پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۰۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
ساماندهی میدان "مرکز" ارومیه از حدود ۲۰ سال پیش در اولویت مدیریت شهری قرار داشته اما اجرای طرح‌های بی‌فرجام و اختلافات دولت و شهرداری ارومیه سبب شده این میدان هیچ وقت سامان داده نشود.

شعار سال: تقریباً هر سال گزارش مبسوطی از معروف‌ترین میدان ارومیه در این رسانه منتشر می‌شود و کلکسیونی از معضلات مدیریت شهری را در این میدان که در افکار عمومی از آن به عنوان "مرکز" یاد می‌شود به نمایش می‌گذارد.

"مرکز" یکی از میادین محوری شهر ارومیه بوده که در طول تاریخ این شهر دارای جایگاه خاص سیاسی و اجتماعی نزد شهروندان اورمیه‌ای بوده است.

بسیاری از رویدادهای سیاسی و اجتماعی ارومیه با تجمع مردم در همین میدان شکل گرفته و در تاریخ ثبت و ضبط شده است.

"مرکز" ارومیه میعادگاه همیشگی مراسمات مذهبی شهروندان این خطه از کشور در عاشورا، تاسوعا و اربعین است و بسیاری از شهدای این شهر نیز از همین میدان برای خاکسپاری عازم باغ رضوان شده‌اند.

میدان"مرکز"ارومیه؛ کلکسیون آسیب‌های اجتماعی

از این‌ها گذشته هم اکنون مجسمه سه تن از سرداران سرافراز معاصر این شهر درست در وسط میدان "مرکز" به نظاره گذاشته شده است، در ثانی نامی که به‌صورت رسمی به این میدان گذاشته شده "ولایت فقیه"است بنابراین رسیدگی و ساماندهی این میدان که در خور این نام رسمی و این شهدای سرافراز باشد باید هم در اولویت باشداما چه شده که اکنون "مرکز" ارومیه میدانی نیست که به داشتن آن افتخار کرد.

اصولاً با شنیدن نام قدیمی‌ترین میدان ارومیه تصور می‌شود که میدانی با ظاهری زیبا و گردشگرپذیر و البته دارای نمادهایی متناسب با نامش روبه‌رو شویم اما آنچه هم اکنون در این میدان مشاهده می‌شود بافتی فرسوده و نازیبا در کنار انبوهی از صحنه‌های دردناک اجتماعی و فرهنگی است.

در واقع این میدان مرکز توسعه و ترویج انواع آسیب‌های اجتماعی است چون از مواد فروشان قهار تا خلاف‌کاران زبده را می‌توان در چند ثانیه در این میدان مشاهده کرد و با آنان وارد مذاکره شد.

گفته می‌شود میانگین زمان دستیابی به انواع مشروبات غیرمجاز در این میدان از میانگین زمان دست یافتن به آب آشامیدنی کوتاه‌تر است.

میدان "مرکز" ارومیه معبر همیشگی گردشگران و شهروندان

موقعیت جغرافیایی این میدان به گونه است که هم شهروندان خود ارومیه و هم گردشگران مجبورند هر از گاهی از آن رد شده و ناگزیر صحنه‌های ناخوشایند موجود در این منطقه از شهر را نظاره کنند.

در این میان آنچه که بیش از هر چیز آزاردهنده است حواله دادن گردشگران برای تهیه برخی کالاها و وسایل به این میدان است به طوری که در بسیاری از مواقع آنان را از انجام سفر دوم به شهر ارومیه منصرف می‌کند چون به واسطه معضلات موجود در این میدان عطای سفر به ارومیه را به لقائش می‌بخشند.

جالب است بدانید که هر چهار خیابانی که به میدان "مرکز" ارومیه منتهی می‌شوند از اوایل انقلاب نام چهار تن از علمای صاحب نام کشور بدان‌ها نهاده شده است بنابراین نام‌گذاری این چنینی ضرورت‌های غیرقابل انکاری برای رعایت کردن را نیز طلب می‌کرده اما پر واضح است همچنان که اکنون کسی نام جدید گذارده به این میدان را نمی‌شناسد، نام‌گذاری کنندگان این میدان نیز هیچ برنامه‌ای برای درخور نام کردن این میدان نداشته‌اند.

20 سال انتظار بی‌فرجام برای ساماندهی میدان "مرکز"ارومیه

بنا به اظهارات برخی از اعضای شورای شهر ارومیه رسیدگی به این میدان و ساماندهی آن حدود 20 سال است در اولویت کار مدیریت شهری ارومیه قرار دارد ولی در این دو دهه توفیق چندانی در این مسیر اتفاق نیافتاده است.

عضو شورای شهر ارومیه درباره وضعیت میدان "مرکز"ارومیه می‌گوید: از 20 سال پیش قرار بود ساماندهی "مرکز"در قالب طرح میدان امام خمینی(ره) به اجرا در آید اما به دلیل اختلافات مدیریتی بین شهرداری ارومیه و اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی این طرح به خوبی اجرا نشد و عملاً طرحی که قرار بود منجر به تغییر و تحول اساسی در این میدان شود به فراموشی و حاشیه سپرده شد.

محمدرضا علیزاده امامزاده معتقد است در صورت اجرای کامل و صحیح طرح میدان امام خمینی (ره) می‌تواند یکی از طرح‌های فاخر شهر ارومیه باشد چون به نوسازی و بهسازی محله‌های قدیمی در اطراف میدان "مرکز"منجر شده و هم به عنوان میدانی دارای نماد هویت بخش تبدیل می‌شود.

اختلافات ادامه دار دولت و شهرداری ارومیه

وی با اشاره به کش‌دار بودن اختلافات بین شهرداری ارومیه و اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی می‌افزاید: 20 سال است که پرونده‌های این طرح بزرگ دست به دست می‌شود در حالی که که اعتبار، وام و تسهیلات لازم برای کار وجود دارد و آنچه وجود ندارد عزم و همت کافی برای اتمام این طرح است.

بی‌ارادگی شهرداری ارومیه در سامان ندادن به میدان امام خمینی(ره) و میدان "مرکز" وقتی بیشتر به اثبات می‌رسد که به مرور وعده‌های خود مدیران شهرداری و شورای شهر در سال‌های اخیر بپردازیم.

میرعلی محمدی سخنگوی دوره قبل شورای شهر ارومیه، هفت اسفند 92 در دفتر خبرگزاری تسنیم حاضر شد و در واکنش به گزارش آن زمان این رسانه در مورد بی‌توجهی شهرداری ارومیه به میدان "مرکز" گفت: اخیراً پروژه‌ای به عنوان پروژه الحاقی به میدان امام خمینی(ره) ارومیه مطرح شده که در آن ساماندهی میدان ولایت فقیه که به عنوان میدان مرکز نیز شناخته می‌شود مورد پیش‌بینی واقع شده است.

پنج سال انتظار برای بررسی یک طرح شکست خورده

وی آن زمان گفته بود که گزینه‌های مختلفی برای تکمیل این میدان و طرح‌های الحاقی آن مطرح است که در بخش ساماندهی میدان ولایت فقیه چهار پیشنهاد وجود دارد و در دست بررسی است.

محمدی تصریح کرد: مصوب شده است در میدان ولایت فقیه یک زیرگذر همراه با راه‌های دسترسی پیاده‌رو و ماشین رو ساخته شود که این طرح در حال حاضر از طریق مشاوران طرح در حال تهیه و تکمیل است.

اکنون پنج سال گذشته و در میدان مرکز ارومیه نه تنها زیرگذری ساخته نشده بلکه به دلیل فقدان رسیدگی کافی منظره‌های زشت جدیدی نیز پدید آمده که چشم هر بیننده‌ای را آزار می‌دهد که از جمله آنها ویران‌سازی بسیاری از تیمچه‌ها، کاروان‌سراها و آثار و اماکن تاریخی اطراف میدان "مرکز" است که اکنون فقط یک حفره بزرگ چندین متری در اطراف میدان قابل مشاهده است که تاریخی را در خود بلعیده است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 9 تیر 97، کد مطلب: 1763295، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
0
ا.ف75
یعنی واقعا با کمی دقت نظر و اختصاص بودجه کمی در این زمینه نمیشه این انتظار 20 ساله رو تموم کرد؟ واقعا بعضی کم کاری ها غیر قابل اغماضه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین