پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۳۹۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
سخنگوی وزارت خارجه جزئیات مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی را تشریح کرد.

شعار سال: مذاکرات ایران و اروپا وارد مرحله تازه‌ای شده. ایران در یک ‌ماه اخیر رایزنی‌هایی با اروپا تحت عنوان گفت‌وگوهای سیاسی داشته که از رویکرد جدید ایران در قبال کشورهای اروپایی حکایت دارد. سخنگوی وزارت خارجه ایران در عین حال بر این باور است که این گفت‌وگو‌ها جدید نیست اما نشان‌دهنده باور ایران مبنی بر کاربردی بودن ابزار دیپلماسی است.

بهرام قاسمی درخصوص رایزنی‌های سیاسی بین ایران با برخی کشور‌ها ازجمله سوئیس، فرانسه و... تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌طور راسخ باور دارد که دیپلماسی می‌تواند یکی از ابزار‌های قدرتمند برای نزدیکی ملت‌ها و دولت‌ها و یافتن اشتراکات بیشتر برای فهم متقابل و همکاری‌های فی‌مابین میان کشورها باشد و لذا ابزار دیپلماسی به‌عنوان ابزاری کارآمد و ثمربخش همواره در دستور کار روابط خارجی ایران به‌کار گرفته شده است.

وی در عین حال با بیان اینکه ایران از دیرباز روابط نسبتا مطلوب و متنوعی با بسیاری از کشورهای جهان و به‌خصوص کشورهای قاره اروپا داشته است، یادآور شد: سوابق روابط ایران و اروپا و همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین به دهه‌های بسیار دورتر بازمی‌گردد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی بیان کرد: همکاری‌های اقتصادی و صنعتی با کشورهایی مثل آلمان، سوئیس، بلژیک یا چک دیرینه بوده و با توجه به اهمیت اروپا به‌خصوص در گذر زمان ازجمله دوران تشکیل بازار مشترک اقتصادی و سپس منطقه یورو این همکاری‌ها بیشتر شده است.

وی با اشاره به توانمندی اروپا در حوزه تحولات جهانی در دهه‌های گذشته گفت: ایران از اواسط دهه 60 شمسی همواره گفت‌وگو‌هایی را در حوزه‌های مختلف با کشورهای اروپایی و بازار مشترک و سپس اتحادیه داشته است. این نشست‌ها در رابطه با فرانسه، سوئیس و انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی بسان سایر کشورها امر جدیدی نیست و ارتباطی با تحولات جدید و مسئله برجام ندارد.

وی تصریح کرد: ما با این کشورها در چارچوب روابط دوجانبه اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و تجاری براساس تصمیمات و تفاهمات مقامات دو کشور رایزنی‌های مستمر و منظمی را داشته‌ایم که این گفت‌وگو‌ها با بسیاری از این کشورها به‌صورت نوبه‌ای و هر 6ماه یک‌بار در یکی از پایتخت‌ها صورت می‌پذیرد؛ به‌طور مثال هر شش ماه یک‌بار به تناوب در پاریس و تهران یا لندن و... این سلسله نشست‌ها برقرار بوده است.

قاسمی در رابطه با محورهای این گفت‌وگو‌ها افزود: دستور کار ما اصولا مرور روابط دوجانبه اعم از سیاسی، روند همکاری‌های اقتصادی و یافتن راهکارهایی برای تعمیق هرچه بیشتر همکاری‌هاست که می‌تواند برای دوطرف قابل بهره‌برداری باشد و همچنین این گفت‌وگو‌ها فرصتی است که آخرین تحولات بین‌المللی و مسائل منطقه نیز مورد تبادل‌نظر قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه با توجه به جایگاه بالای ایران در منطقه و همچنین روابط نسبتا خوبی که با کشورهای منطقه داشته و داریم گفت‌وگوهای منطقه‌ای ازجمله محورهای رایزنی‌ها با ایران است، گفت: همچنین با توجه به اهمیت تحولات بین‌المللی و تحولات اروپا و علایقی که می‌تواند میان ما و دیگر کشورها درخصوص برخی موضوعات مانند مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد‌مخدر، مقابله با جنایات سازمان‌یافته و قاچاق انسان و مسائل محیط‌زیست و همکاری‌های فنی و اقتصادی باشد، براساس اولویت‌ها و شرایط زمانی این محور‌ها میان ایران و طرفین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در عین حال تأکید کرد: سعی دوطرف بر این اساس استوار است که در جهت تقویت صلح و ثبات و امنیت در سطح جهان دیدگاه‌های خود را مورد تبادل‌نظر قرار دهیم و این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها تا‌کنون بسیار مؤثر و کمک‌کار طرفین در پیشبرد اهداف سیاست خارجی بوده است.

قاسمی تأکید کرد: به هر حال با توجه به حضور تعداد زیادی از ایرانیان و دانشجویان ایرانی و روابط دیرینه فی‌مابین و نزدیکی برخی از این کشورها به حوزه مدیترانه و غرب آسیا و توجه به مسائل این منطقه زمینه‌های بحث و گفت‌وگو بین ایران و اروپا وجود دارد. 30خرداد امسال پنجمین دور گفت‌وگوهای سیاسی دوجانبه به ریاست معاون سیاسی وزارت امور خارجه و دبیرکل وزارت اروپا و امور خارجه جمهوری فرانسه برگزار شد.

دو روز قبل‌تر یعنی 28خرداد هم تهران میزبان نشست گفت‌وگوی سیاسی ایران و سوئیس با حضور سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و پاسکال بریسویل، معاون وزارت امور خارجه سوئیس بود.

مذاکرات سطح بالا بین ایران و اتحادیه اروپا از دیگر رایزنی‌های بین ایران و قاره سبز است و از سوی دیگر به‌تازگی رایزنی‌هایی هم بین ایران و چهار کشور اروپایی شامل انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا با مسئولیت حسین جابری‌انصاری، دستیار ویژه وزیر خارجه و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره یمن در دستور کار طرفین قرار گرفته است. ایران و سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه از دو دهه قبل رایزنی‌های سه‌جانبه‌ای را آغاز کرده‌اند که این مذاکرات هم‌اکنون نیز در قالب مذاکرات هسته‌ای جریان دارد.

جزئیات مذاکرات اروپایی درباره یمن

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا یمن هم از محورهای گفت‌وگو‌های سیاسی منطقه‌ای بین ایران و اروپاست، گفت: یمن به‌عنوان کشوری که مورد تجاوز قرار گرفته و حدود 3سال است مورد تعرض قرار دارد و دائما مورد تهاجم هواپیما‌های بمب‌افکن ائتلاف به رهبری سعودی قرار می‌گیرد، وضعیت بغرنجی دارد. بهرام قاسمی افزود: امروز وضعیت خطیر و نابسامان و خطرناکی را در یمن شاهدیم که مردم این کشور را با مشکل قحطی و نبود پزشک و دارو یا افزایش بیماری‌های واگیردار مواجه کرده است و همواره ما نگران فاجعه انسانی در یمن بوده و هستیم. سعی کرده‌ایم با توجه به مظلومیت مردم یمن و جنایات جاری در این منطقه در رایزنی با طرف‌های خارجی نظر آنها را به این فاجعه انسانی و ضد‌بشری جلب کنیم تا سایر کشورها به سهم خود برای توقف این جنگ نابرابر و تحمیلی بر یمن و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و اعزام نیروهای امدادرسان اقدام کنند. وی بیان کرد: تهدید صلح و امنیت جهانی و کمبود و نبود مواد غذایی در یمن باعث شده نگرانی‌هایی درخصوص اوضاع یمن داشته باشیم و این نگرانی‌ها را در نشست‌ها با طرف‌ها به‌خصوص اروپایی‌ها مطرح کرده و می‌کنیم. قاسمی با بیان اینکه تا‌کنون یک دور از این مذاکرات در حاشیه اجلاس مونیخ برگزار شده، اظهار کرد: با برخی کشورها صحبت کردیم و از آنها خواستیم از همه امکانات خود برای توقف تجاوز و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه استفاده کنند و در دور دیگری از این مذاکرات در رم با کشورهای ایتالیا و سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه این موضوع را به بحث گذاشتیم که چگونه می‌توان برای کمک و امدادرسانی به مردم تحت تجاوز اقدام کرد. وی در پایان گفت: سعی می‌کنیم از هر فرصتی برای جلب نظر دیگر کشورها نسبت به بحران یمن استفاده کنیم و این کشش و کوشش در ما وجود دارد و علاوه بر این با اطلاعات دقیقی که از یمن درباره آثار فجیع محاصره و گسترش بیماری‌های واگیردار و تلفات انسانی داریم با جدیت تمام سعی کرده‌ایم اقدام کنیم و امیدواریم بتوانیم در آینده نه‌چندان دور مجددا تلاش‌های لازم را به عمل بیاوریم.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 10 تیر 97، کد مطلب: 21558، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین