پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۷۵۶
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
تشدید مناقشه در یمن با هجوم گسترده نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان به بندر راهبردی 'الحدیده' و نیز افزایش تلفات غیرنظامیان، روند برقراری صلح در این کشور را با تردید مواجه کرده است.
شعارسال: بندر الحدیده در استانی به همین نام در در فاصله 265 کیلومتری 'صنعا' پایتخت یمن و در حاشیه دریای سرخ قرار دارد .

وضعیت جغرافیای خاص و برخورداری از نوار ساحلی 300 کیلومتری در دریای سرخ، نقش کلیدی و مضاعفی به بندر الحدیده بخشیده و آن را به نقطه کانونی تجارت بین المللی تبدیل کرده است.

بندر الحدیده از ابتدای حمله نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان از ششم فرودین سال 1394، در کنترل نیروهای مقاومت مردمی یمن بوده و نیروهای ائتلاف به رغم بمباران مکرر و محاصره زمینی، دریایی و هوایی، موفق به تصرف این بندر استراتژیک نشده اند، اما در چند ماه گذشته، کشورهای عضو ائتلاف از جمله عربستان و امارات تلاش مضاعفی برای در اختیار گرفتن بندر الحدیده آغاز کرده اند.

این بندر بیش از 600 هزار نفر جمعیت دارد و طی سال های اخیر محل دریافت بیش از 70 درصد کمک های بین المللی و ورود کالاهای اضطراری برای مردم جنگ زده یمن بوده، اما ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان ادعا می کند، نیروهای مقاومت مردمی یمن از طریق این بندر سلاح های ارسالی از سوی ایران را دریافت می کنند و با اتکا بر همین ادعا، ائتلاف متجاوز تلاش خود را معطوف به تصرف این بندر کرده و اخیرا به غیرنظامیان هشدار داده، الحدیده را ترک کنند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان از روز چهارشنبه 23 خرداد ماه بار دیگر و به رغم هشدار جامعه جهانی، حملات گسترده ای را برای تصرف بندر الحدیده آغاز کرده، اما نگرانی از بروز یک فاجعه انسانی، سبب درخواست انگلیس از شورای امنیت سازمان ملل برای نشست فوق العاده و فوری برای بررسی این موضوع شد.

نماینده روسیه در سازمان ملل و رییس دوره ای شورای امنیت روز گذشته (پنجشنبه) پس از نشست غیرعلنی در مورد یمن، با حضور در جمع خبرنگاران با قرائت بیانیه ای کوتاه، ضمن ابراز نگرانی از شرایط انسانی در این کشور، خواستار گشایش بندر الحدیده شد.

'واسیلی نبنزیا' همچنین بار دیگر خواستار اجرای کامل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه 2216 شد.

وی راه حل سیاسی را تنها گزینه پایان درگیری در یمن دانست و از طرف های جنگ در این کشور خواست به تعهدات خود در قبال قوانین بین المللی و انسان دوستانه، عمل کنند.

همچنین فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن چهارشنبه گذشته و پیش از نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت غیر نظامیان شهر بندری الحدیده، از طرف های درگیر در این کشور خواست که از خود خویشتنداری نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، 'مارتین گریفیتس' گفت: اوضاع در یمن بسیار بحرانی و اسف بار است و از طرف های درگیر در شهر الحدیده می خواهم که برای نجات جان زنان و کودکان، از خود خویشتنداری نشان دهند.

نگرانی از بروز یک فاجعه انسانی در پی حمله ائتلاف تحت رهبری عربستان به بندر الحدیده، همچنین سبب نگرانی برخی نهادهای بین المللی از جمله 'شورای مهاجران نروژ' شده بود.

شورای مهاجران نروژ 12 خرداد ماه در بیانیه ایی به نمایندگی از ائتلاف گروه‌های امدادی، ضمن هشدار نسبت به هرگونه حمله نظامی به بندر الحدیده، اعلام کرد که این اقدام منجر به بروز یک فاجعه انسانی عمیق در یمن خواهد شد.

گروه بین المللی بحران نیز متعاقب انتشار بیانیه شورای مهاجران نروژ وارد عمل شد و در اطلاعیه ای، ضمن درخواست از آمریکا برای متوقف کردن ائتلاف سعودی برای اقدام نظامی در بندر الحدیده تصریح کرد که در صورت حمله احتمالی به این بندر، جنگ در یمن وارد مرحله پیچیده‌تری خواهد شد و باعث گرسنگی و قحطی میلیون‌ها یمنی می شود.

در بیانیه شورای مهاجران نروژ همچنین از کشورهای غربی حامی ائتلاف سعودی خواسته شد، ریاض را برای آغاز روند گفت وگو و توقف حمله به الحدیده تحت فشار بگذارند.

'لیز گراند' مسئول ارشد کمک های انسان دوستانه در سازمان ملل متحد نیز 17 خرداد ماه اعلام کرد: حمله نظامی یا محاصره الحدیده زندگی صدها هزار غیرنظامی بیگناه را به خطر می اندازد و در صورت تداوم این وضعیت حدود 250 هزار یمنی جان خود را از دست خواهند داد.

پیش بینی بروز وخامت اوضاع انسانی در نتیجه حمله نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن، فشارهای نهادهای بین المللی حتی آمریکا را که یکی حامیان اصلی این ائتلاف خودخوانده است، نگران کرده و مقامات آمریکایی از کشورهای عضو ائتلاف از جمله امارات خواستند، از هدف قرار دادن بندر الحدیده به خاطر وقوع فاجعه انسانی، پرهیز کنند.

یکی از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پیشتر نیز در همین ارتباط گفته بود: واشنگتن مخالف هر گونه اقدام امارات و نیروهای ائتلاف در شهر الحدیده است.

** الحدیده باتلاق متجاوزان می شود

نیروهای مقاومت مردمی یمن طی چهار سال گذشته به رغم همه سختی ها و جنگی نابرابر، اصلی ترین طرح های ائتلاف سعودی یعنی بازگرداندن 'عبد ربه منصور هادی' رییس جمهوری فراری و مستعفی به قدرت را با شکست مواجه کرده اند و تصمیم دارند با دفاع از الحدیده، تلخی ناکامی دیگری را به کام متجاوزان بنشانند.

معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یمن چهارشنبه گذشته در پی حمله مجدد ائتلاف تحت رهبری عربستان به الحدیده گفت: عهد بسته ایم که هیچ متجاوز و مهاجمی زنده از یمن بیرون نرود.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه 'المسیره' یمن، سرلشکر 'علی الموشکی' افزود: فرزندان 'تهامه' (ساحل غربی یمن) پیروزی ها و دستاوردهایی داشته اند که هر شهروند یمنی و مسلمان خردمندی به آن افتخار می کند.

وی اضافه کرد: جبهه های نبرد با متجاوزان در همه مناطق، شاهد تحولات بی نظیری است.

همچنین دبیرکل 'جنبش انصار الله' یمن بامداد جمعه در نطقی تلویزیونی، کشورهای عضو ائتلاف ضد یمنی را بازیچه دست واشنگتن و صهیونیستها دانست و تصریح کرد: نبرد اصلی مردم یمن با آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

'عبدالملک بدرالدین الحوثی' با بیان اینکه رویارویی با متجاوزان وظیفه ای ملی در برابر خطر اشغال و تجاوز بیگانه به شمار می رود، افزود: رژیم صهیونیستی تسلط بر سواحل غربی یمن را به عنوان هدفی راهبردی در منطقه می داند.

وی همچنین یادآور شد که آمریکا پشت صحنه نشسته و از اماراتی ها، سودانی ها و مزدورانش می خواهد برای نبرد به میدان جنگ بروند.

الحوثی با تاکید بر ادامه مبارزه مردم یمن با متجاوزان، افزود: به یاری خداوند و اراده ملت، ساحل غربی یمن به باتلاقی بزرگ برای متجاوزان تبدیل خواهد شد.

** طرح 3 محوری برای صلح در یمن

با وجود افزایش تنش و درگیری ها در یمن بویژه در بندر الحدیده، سازمان ملل متحد طی چهار سال گذشته و به رغم کارشکنی ائتلاف خودخوانده سعودی، تلاش های برای متقاعد کردن طرفین خصومت جهت پایان دادن به جنگ و برقراری صلح در این کشور انجام داده است.

گریفیتس اواسط سال گذشته به عنوان نماینده جدید سازمان ملل متحد در امور یمن منصوب شد و به جای 'احمد ولد شیخ' پای در مسیر دشوار حل بحران در این کشور فقیر خاورمیانه گذاشت.

روزنامه 'الشرق الاوسط' اردیبهشت سال جاری در گزارشی اعلام کرد، این دیپلمات ارشد انگلیسی طرح جدیدی را برای پایان دادن به درگیری ها با سه محور شامل جمع آوری سلاح، آغاز مرحله انتقالی با مشارکت انصار الله در دولت و برگزاری انتخابات سراسری ارایه کرد.

این روزنامه با تاکید بر این نکته که گریفیتس بر پایبندی سازمان ملل بر حل بحران یمن در چارچوب حفاظت از اتحاد این کشور تاکید دارد، نوشت: قرار است مذاکراتی میان دولت و مخالفان یمنی برگزار شود و بعد از آن طرفهای درگیر برای حل مسائل با یکدیگر گفت وگو خواهند کرد.

با این حال، مقامات جریان مقاومت مردمی یمن که همواره خواهان آتش بس و تقدم حفظ حاکمیت، امنیت و استقلال این کشور هستند، ضمن استقبال از هرگونه مذاکره ای، درخواست های مشروط خود را نیز مطرح کرده اند.

'مهدی المشاط' رئیس شورای عالی سیاسی یمن وابسته به انصارالله هفته گذشته در دیدار با گریفیتس فرستاده سازمان ملل در امور این کشور گفت: در هر سندی که در مذاکرات (آینده) ارائه می‌شود، باید بر خروج خارجی‌ها از خاک یمن تاکید شود.

به گزارش شبکه خبری المیادین، المشاط در این دیدار تاکید کرد: ائتلاف سعودی در توقف ارتکاب جنایات به شهروندان غیر نظامی و توقف حملات جدی نیست.

وی افزود: همان طور که دست ما روی ماشه اسلحه برای دفاع از مردم و کشور است، در همین حال دست خود را به سوی صلح دراز می‌کنیم.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن تصریح کرد: برخی تلاش می‌کنند امنیت و ثبات یمن را مخدوش کنند، در صورتی که احترام به حق حاکمیت، امنیت و استقلال این کشور ضروری است. یمن هیچگاه منشاء تهدیدی برای کشور‌های دیگر نبوده و کشور‌های متجاوز ریشه شر و شرارت هستند.

المشاط همچنین از سازمان ملل متحد خواست، به مسئولیت خود در قبال مردم یمن و تلاش برای کاهش درد و رنج آنان عمل کند.

همچنین 'محمد علی الحوثی' رئیس شورای عالی انقلاب یمن در گفت وگو با شبکه خبری المیادین گفت: ائتلاف سعودی و احزاب مزدور مرتبط با آن در برابر اجرای هرگونه تفاهمی سنگ اندازی می کنند.

وی درباره نقش 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی در ایجاد جنگ یمن افزود: نمی توان به این شخص بی پروا که در رأس حکومت سعودی قرار دارد، اعتماد و اطمینان کرد.

الحوثی به سفر گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به صنعا نیز اشاره کرد و افزود: وی قول داده که موضوع اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم از جمله اولویت های این سازمان باشد.

به گفته وی، شاید فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن نیات مثبتی داشته باشد، اما طرف مقابل سعی می کند ماموریت وی را به شکست بکشاند.

رئیس شورای عالی انقلاب یمن با ابراز تردید نسبت به مقاصد ائتلاف سعودی در مذاکرات سیاسی برای حل بحران یمن افزود: امیدواریم پیشنهادهای فرستاده سازمان ملل سازنده باشد و حاکمیت یمن و حقوق مردم را حفظ کند و کشورهای اروپایی نیز فروش سلاح به عربستان را متوقف سازند.

** فاجعه های جنگ یمن

جنگ چهار ساله ائتلاف تحت رهبری عربستان که با مشارکت چند کشور عربی خاورمیانه و آفریقایی و حمایت کشورهای اروپایی و با چراغ سبز آمریکا آغاز شد، تا کنون افزون بر ویران کردن زیرساخت های یمن، میلیاردها دلار خسارات به این کشور فقیر وارد کرده است.

افزون بر این خسارت مادی، وزیر بهداشت عمومی و مسکن یمن چهارشنبه گذشته در نشست خبری در صنعا، پرده از جنایات ضد بشری ائتلاف سعودی در یمن برداشت.

'طه المتوکل' در این نشست خبری گفت: از ششم فروردین سال 1394 و آغاز حملات ائتلاف سعودی به یمن تا کنون 11 هزار یمنی از جمله دو هزار و 230 کودک و یکهزار و 698 زن شهید شدند.

به گزارش شبکه خبری المسیره، وی افزود: مجموع زخمی های یمن از آغاز حملات ائتلاف سعودی نیز 22 هزار و 215 نفر برآورد می شود که از این تعداد سه هزار و 248 کودک و دو هزار و 645 زن هستند، علاوه بر آن شمار معلولان حملات ائتلاف نیز به یکهزار و 81 نفر رسیده است.

المتوکل از سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای جهانی خواست برای توقف حملات عربستان، شکسته شدن محاصره، بازگشایی ورودی های زمینی، هوایی و دریایی یمن برای انتقال بیماران به خارج و نیز ورود دارو و دیگر وسایل اولیه پزشکی به این کشور وارد عمل شوند.

** میزبانی بروکسل از مذاکره صلح یمن

روند فرسایشی جنگ یمن و هزینه های جانی و مالی برجای گذاشته، افزون بر طرف های درگیر، نظر جامعه جهانی برای برقراری صلح در این کشور را جلب کرده است.

تا کنون سه دوره گفت وگو در این خصوص برگزار شده و قرار است دوره چهارم این گفت وگوها نیمه دوم ماه ژوئن (اواسط خرداد یا اوایل تیر ماه) با حضور مقامات ارشد کشورهای اروپایی در بروکسل برگزار شود.

به هر روی آنچه که روند برقراری صلح و ثبات را در یمن تسریع می کند، توجه به خواست مردم این کشور با سرفصل های مهمی از جمله خروج متجاوزان، توقف هرگونه حمله نظامی و رعایت احترام به حق حاکمیت و اسقتلال ملی این کشور است، اما باید منتظر ماند و دید، چگونه می توان با 'ید بیضای' خرد جهانی، 'ید طولای' ائتلاف تحت رهبری عربستان را در سنگ اندازی بر تفاهمنامه های تعهدآور بین المللی کوتاه کرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 25خرداد 1397 ، کدخبر:  82943455،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین