پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۷۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه جان هشت میلیون یمنی در خطر است، گفت: در جنگ ۴۰ روزه یمن تمام زیر ساخت‌های این کشور را با بمباران از بین بردند و مختصر امکانات موجود را تخریب کردند.

شعارسال: سعد الله زارعی کارشناس ارشد مسائل منطقه در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به بحران یمن اظهارداشت: امروز برخی قدرت‌ها حق طبیعی ملت یمن را نادیده گرفته‌اند و به ائتلافی بین المللی روی آوردند که فرانسه و آمریکا و دیگران در آن مشارکت دارند و متاسفانه سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی، که در شعار حافظ امنیت جهان هستند، با صدور قطعنامه ای راه محاصره این ملت را تجویز کردند. نماینده سازمان ملل در یمن هم سرگرم موضوعی است که این ائتلاف در میدان های عملیاتی نتوانسته به دست آورد.

وی گفت: پیامد جنگ ۴۰ روزه یمن این بود که تمام زیر ساخت‌های این کشور را با بمباران از بین بردند و مختصر امکانات موجود را تخریب کردند. از طرف دیگر شریان های اقتصادی و مالی آن کشور را هم قطع کردند و خودشان امروز اعتراف می کنند که ۸ میلیون یمنی سلامت‌شان به خطر افتاده چرا که امکان انتقال کمک های مادی و انسان دوستانه به آنها وجود ندارد.

زارعی افزود: مساله دیگر تعمیم بیماری مسری در جامعه یمن است، بیماری های مهلکی که روزانه جان بسیاری از مردم مظلوم یمن را می گیرد و نسل کشی در حال اتفاق است. باید ببینیم اینها عملیات نظامی را در یمن با چه تحلیلی شروع کردند؟ چند نکته را مد نظر داشتند، یکی اینکه آنها معتقد بودند برخلاف سوریه، لبنان و عراق که ایران می توانست با اتصال زمینی و یا هوایی به آنها دسترسی داشته باشد، یمن اینطور نیست و ایران نمی‌تواند محاصره را بشکند و به آنها کمک کند.

کارشناس ارشد مسائل منطقه تصریح کرد: نکته دیگر اینکه انصارالله را ضعیف می پنداشتند و می گفتند وقتی آنها را خلع سلاح کنیم آنها دیگر کاری نمی توانند انجام دهند، از طرف دیگر آنها روی اختلافات قومیت ها و مذاهب مختلف یمن هم حساب کرده بودند و می گفتند که می شود با نزاع میان سنی ها با انصارالله کار را تا حد خوبی پیش برد بنابراین اعتقاد داشتند جنگ یمن می‌تواند جنگی کاملا یک طرفه و به سود عربستان و به ضرر یمن باشد. از طرفی سعودی گفتند که با هزینه کردن دلارهای زیاد می توانند مشروعیت بین المللی را هم برای جنگ یمن فراهم آورند.

زارعی با بیان اینکه عملیات سر پل گیری در یمن سه مرحله داشت که به ترتیب در عملیات‌های صنعا، تعز و نهایتا در عملیات الحدیده دنبال شد که آنها برای به نتیجه رسیدن این عملیات همزمان روش های سیاسی را هم به کار بستند، گفت: همکاری پنهان میان آمریکایی‌ها و غربی‌ها علیه یمن برای به نتیجه رسیدن این عملیات علنی شد که این مسئله نشان از آن دارد که سعودی‌ها به تنهایی قادر به موفقیت و به نتیجه رساندن عملیات اخیر نبوده‌اند.

کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه طرف مقابل برای گرفتن استان الحدیده ۶ لشگر را وارد میدان کرد، اظهار داشت: آنها می‌گفتند که ما از جنوب استان شروع می کنیم و در یک هفته تا شمال آن پیش می رویم و می خواستند این عملیات را با الگو گرفتن از جنگ عراق پیش ببرند که در آن از طریق بمباران های پی در پی هوایی مسیر را برای پیشرفت نیروهای زمینی فراهم آورند.

وی یادآور شد: هواپیماهای نظامی انگلیس، عربستان، امارات، آمریکا و فرانسه شروع به بمباران کردند و از طرف دیگر ناوهای آنها در دریای سرخ هم حجم بمباران زیادی را علیه انصارالله به راه انداختند و به زعم آنها این فشار قرار بود انصارالله را بترساند و آنها را مجبور به عقب نشینی کند که چنین نشد.

مدیر موسسه مطالعات اندیشه سازان نور خاطرنشان کرد: انصارالله با هوشمندی که به خرج داد ضربات پی در پی را به دشمن وارد کرد و امید را از آنها گرفت. انصارالله نیروهای خود را در دیگر استانها دست نزد و با نیروهای شافعی خود به مقابله با دشمنان پرداخت. در همین تاکتیک نکته ای که وجود دارد این است که انصارالله توطئه اختلاف افکنی میان سنی و شافعی را با وارد کردن نیروهای شافعی به میدان نبرد خنثی کرد.

زارعی اظهار داشت: بنابراین محور به شکست نشاندن این توطئه بین‌المللی در عملیات اخیر، سنی های متحد انصارالله هستند. از طرفی انصارالله تاکتیک تلفات گرفتن از دشمن را هم در دستور کار قرار داده و عملا امکان استفاده از نبرد هوایی را از آمریکا، فرانسه و دیگر دشمنان خود سلب کرد.

مدیر موسسه مطالعات اندیشه سازان نور با بیان اینکه امروز وقتی آمریکایی‌ها، یمن را بمباران هوایی می‌کنند، بیش از انصارالله طرف مقابل کشته می‌دهد، افزود: توطئه دشمنان این بود که می‌توان به راحتی انصارالله را مغلوب کرد اما دیدیم که با هوشمندی آنها این اتفاق صورت نپذیرفت.

کارشناس ارشد مسائل منطقه یادآور شد: در اینجا ما باید بدانیم که جهت کمک به آنها چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم. به طور مثال زنده نگهداشتن مسئله یمن در رسانه‌های ما یکی از آن موضوعاتی است که به شدت مورد نیاز یمنی‌ها است و ما باید موضوع به حاشیه رانده شده را به متن برگردانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کمک های مالی یکی از آن راه های حمایت مردم ایران از مردم مظلوم و ستمدیده یمن است که به آن نیازمند هستند و از طرفی این طور بگویم که هرکس به هر طریقی که می تواند خوب است در این شرایط به مردم یمن کمک کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 8تیر1397 ، کدخبر: 4333548،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
مردم نوع دوست ایران زیر سایه سیاسی بازی مسیولان نمی روند و همواره به مردم یمنی کمک می کنند
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
با اینکه ما پولی در یمن خرج نمی کنیم ولی اون ها براران ما هستن باید به کمکشون بشتابیم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین