پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۰۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی آب از کازرون گفت: اکنون دشتستان با کمبود ۵۵ درصدی آب آشامیدنی مواجه است. شعار سال: بحران آب در مناطق مختلف استان بوشهر به ویژه دشتستان مشکلاتی را برای مردم فراهم کرده به‌گونه‌ای که شهرها و روستاهای دشتستنان از تب بی‌آبی می‌سوزند.

شعار سال: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی آب از کازرون گفت: اکنون دشتستان با کمبود ۵۵ درصدی آب آشامیدنی مواجه است.

بحران آب در مناطق مختلف استان بوشهر به ویژه دشتستان مشکلاتی را برای مردم فراهم کرده به‌گونه‌ای که شهرها و روستاهای دشتستنان از تب بی‌آبی می‌سوزند.

یکی از منابع مهم آب در استان بوشهر رودخانه شاهپور کازرون است که این‌روزها با افزایش دما و شدت گرما بیش از ۵۰ درصد از ورودی آن کاهش یافته است که این مهم تنش‌آبی در دشتستان به ویژه شهرهای برازجان، وحدتیه، آب‌پخش، شبانکاره، دالکی و روستاهای هم‌جوار افزایش داده است.

تنش‌بی‌آبی ۵۵ روزه در دشتستان نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران آب در این شهرستان و پیگیری‌های انجام شده اظهار داشت: تقریبا حدود ۵۵ روز است که استان بوشهر خصوصا دشتستان و برازجان و شهرهای اطراف آن، دچار بحران شدید بی‌آبی شده‌اند.

محمدباقر سعادت با اشاره به اینکه برای حل بحران آب دشتستان جلساتی به حضور مقامات عالی وزارت نیرو برگزار شده است تصریح کرد: جلساتی برای حل بحران آب در دشتستان با حضور معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تشکیل شده که تاکنون راهکار اساسی ارائه نشده است.

وی از حفاری ۱۰ حلقه چاه آب در دشتستان خبرداد و بیان کرد: عملیات حفاری ۱۰ حلقه چاه آب در دشتستان آغاز شده ولی تاکنون اثری در حل بحران آب نداشته است.

ضرورت عملی شدن تعهدات مسئولان فارس برای انتقال آب از رودخانه شاهپور کازرون نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تحقق تعهدات استاندار فارس و فرماندار کازرون برای انتقال آب از رودخانه شاهپور کازرون گفت: برای انتقال آب از رودخانه شاهپور کازرون توافقاتی با مسئولان فارس منعقد شده که در قالب طرح نکاشت است ولی تاکنون این تعهدات عملی نشده است.

سعادت قطع پمپ‌های در مسیر خط انتقال آب از کازرون را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: برای جلوگیری از برداشت آب از خط انتقال کازرون به کشاورزان اطراف رودخانه شاهپور در قالب طرح نکاشت اعتبارات لازم پرداخت می‌شود تا این آب در اختیار مردم استان بوشهر از جمله دشتستان قرار بگیرد ولی تاکنون تعهدات عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به تجمعات اعتراضی اخیر مردم برازجان در خصوص مشکل آب گفت: برای جلوگیری از بحران کم‌آبی به ویژه دشتستان که بارش کم شاهد بوده‌ایم باید چاره اندیشی شود اما تاکنون در این موضوع تعلل شده و مردم طی روزهای اخیر بارها تجمع کردند و در خصوص بحران بی‌آبی اعتراض کردند، آنها حق دارند و در این موضوع بی‌تقصیر هستند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی، تنها راه نجات مردم از کم‌آبی را جلوگیری از برداشت غیر‌قانونی آب از خط انتقال کازرون دانست و تاکید کرد: اگر کوچکترین مشکل امنیتی در شهرستان دشتستان رخ دهد مسئولان فارس و فرماندار کازرون مقصر هستند و باید در شورای عالی امنیت پاسخگو باشند چراکه ۵۵ روز است دشتستان در بحران شدید آب قرار دارد.

کاهش ۵۰ درصدی آب در دشتستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی ورودی آب از منبع آب کازرون اظهار داشت: بر اساس توافقات انجام شده باید روزانه ۸۰ هزار مترمکعب آب از کازرون به استان بوشهر منتقل شود که اکنون این میزان به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

کیقباد یاکیده از نوبت‌بندی آب در شهر برازجان و دیگر شهرهای دشتستان خبرداد و بیان کرد: با توجه به اینکه هم اینک روزانه ۴۰ هزار متر مکعب آب از خط کازرون به دشتستان منتقل می‌شود برای توزیع عادلانه آب نوبت‌بندی در شبکه آبرسانی دشتستان اعمال می‌شود که این مهم نیاز به همکاری مشترکان در مدیریت مصرف است.

حفاری چاه آب برای جبران کمبود آب شهر برازجان و دیگر نقاط دشتستان وی با اشاره به حفاری چاه آب برای جبران کمبود آب شهر برازجان و دیگر نقاط دشتستان بیان کرد: برای جبران کمبود انتقال آب از خط کازرون اکنون آب و فاضلاب شهری و روستایی چند حلقه چاه اجاره و حفاری شده و این در حالی است که ساخت آب شیرین‌ کن موقت در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر از حفر ۱۱ حلقه چاه برای حل مشکل کم آبی دشتستان خبرداد و بیان کرد: روند حفاری این چاه‌ها مطلوب است به‌گونه‌ای که از ۱۱ حلقه چاه آب یاد شده دو حلقه چاه به بهره‌برداری رسیده، دو حلقه چاه با ۷۰ درصد پیشرفت، هفته آینده وارد مدار می‌شود و بقیه چاه‌ها نیز به مرور حفر می‌شود تا جبران کم آبی دشتستان شودیاکیده افزود: هر حلقه چاه می‌تواند۱۷۰۰ متر مکعب در روز آب تولید کند۶۰ درصد آب آشامیدنی استان بوشهر از خط ابرسانی کوثر تامین می‌شود.

وی با اشاره به تامین آب از خط کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۶۰ درصد آب آشامیدنی استان بوشهر از خط ابرسانی کوثر تامین و اکنون روزانه ۲۰۰ هزار متر مکعب آب از این خط وارد استان می‌شود.

یاکیده با اشاره به تامین روزانه ۲۰ هزار متر مکعب آب از دو دستگاه آب‌شیرین‌کن در بوشهر و کنگان خاطر نشان کرد: علاوه بر این روزانه ۲۰ هزار متر مکعب آب از چاه‌های محلی برداشت می‌شود که این منابع به قوت خود باقی هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر مدیریت مصرف آب از سوی مشترکان را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: باید باور کنیم که آب کم است و همه باید مصرف را مدیریت کنند تا بتوان از تنش و بحران کم‌آبی عبور کرد.

معاون استاندار بوشهر نیز با بیان اینکه برای رفع بحران کم‌آبی در دشتستان برنامه‌های ویژه‌ای تدوین شده است اظهار داشت: این برنامه‌ها در قالب طرح‌های بلند مدت اجرایی و عملیاتی می‌شود که برای برنامه کوتاه مدت باید چاره اندیشی شود.

تشکیل کمیته تخصصی برای حل مشکلات آبرسانی دشتستان

مهرداد ستوده از تشکیل کمیته تخصصی برای حل مشکلات آبرسانی دشتستان خبر داد و بیان کرد: با پیگیری نماینده مردم دشتستان کمیته تخصصی با حضور وزرای کشور، نیرو و مسئولان شرکت‌های آب و فاضلاب کشور و استان‌های فارس و بوشهر تشکیل شده است.

ستوده با تاکید بر افزایش ظرفیت آب خط آبرسانی کوثر و انتقال آن به خط آبرسانی دشتستان تصریح کرد: عمده آب آشامیدنی شهرهای دشتستان از خط آبرسانی کازرون تامین می‌شود که باید تعهدات منعقد شده در این زمینه از سوی مسئولان استان فارس عملیاتی شود.

معاون استاندار بوشهر افزود: برای حل کوتاه‌مدت مشکل آب شهرستان دشتستان، مقرر شد از طریق خط کوثر مقداری از کمبود آب شهرستان دشتستان تأمین شود.

برازجانی‌ها از مسئولان استان بوشهر در خواست دارند به وضع آب این شهرستان، نظم بدهند.

برای حل تنش آبی در دشتستان لازم است طرح‌های آبرسانی در کوتاه‌ترین زمان عملیاتی شود تا با شدت دمای هوا مردم بتوانند آب مورد نیاز خود را تامین کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری آفتاب بوشهر ، تاریخ انتشار 17 تیر 97، کدمطلب: 10692، www.aftabeboushehr.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
ا.ف75
با این کمبود اب باید در اینده چکار کرد؟ ایا مردم ایران تاب اوری کم ابی رو دارن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین