پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۵۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
قطع آب در استان بوشهر در شرایطی است که هم‌اکنون گرمای حدود 50 درجه و شرجی بالا، در این استان حاکم است و مردم برای فرار از گرما، به استفاده از تجهیزات سرمازا چون کولر گازی روی می‌آورند و احتمالاً در روزهای نه چندان دور هم به‌دلیل نبود آب، با قطع برق مواجه خواهند شد.

شعار سال: بیش از ۸۵ درصد از آب آشامیدنی بوشهر از استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد و فقط ۱۵ درصد آن از چاه‌های داخلی و آب شیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود که به‌دلیل خشکسالی‌های پیاپی و کمبود شدید نزولات جوی سال گذشته، این استان‌ها نیز با مشکل کمبود آب روبه‌رو شده‌اند و بوشهر هم تحت تأثیر آن قرار گرفته است. در این میان، وضعیت آب در شهرهای دشتستان از جمله برازجان، سعدآباد و آبپخش استان بوشهر خیلی بدتر است و مردم را کلافه کرده، به طوری که این شهرستان در طول سه روز فقط شش ساعت آب دارد.
مشکل کمبود آب
درحالی که خبرهای رسیده از استان بوشهر حاکی از آن است که وضعیت آب در برخی از شهرهای این استان بخصوص دشتستان ناگوار است و به‌صورت نوبت‌بندی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، «کیقباد یاکیده» مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب این استان از کاهش این بحران در چند روز آینده در این شهرها خبر داد. در حال حاضر مردم در بعضی از شهرهای این استان در هر 48 ساعت فقط بین پنج تا شش ساعت آب دارند که آن‌هم کیفیت مناسبی ندارد. حتی در شهر بوشهر مرکز این استان هم در هر36 ساعت مردم تنها 12 ساعت آب دارند که در برخی از محلات این شهر نیز از هر 20 ساعت، 12 ساعت آب نیست.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به اینکه آب آشامیدنی دشتستان از رودخانه «شاپور» و چاه‌های «کازرون» و چشمه «ساسان» در فارس تأمین می‌شود که به‌دلیل خشکسالی‌های اخیر و کمی بارش در این استان، آب این چاه‌ها کم و بعضاً خشک شده و تأثیرات منفی آن به این شهرستان هم رسیده، افزود: با مجوزهای استانداری بوشهر و سازمان برنامه و بودجه، حفر 11 حلقه چاه با تأمین بودجه و بدون تشریفات مناقصه‌ای از دیروز در دشتستان شروع شده است.وی تصریح کرد: بر این اساس نه حلقه چاه در برازجان، یک حلقه چاه در شبانکاره و یک حلقه چاه هم در آبپخش حفر می‌شود و تا چند روز آینده تقریباً 50 درصد از کمبود آب این شهرها رفع خواهد شد. همچنین برای تأمین کسری 50 درصد دیگر آب این منطقه نیز با مسئولان استان فارس درحال رایزنی هستیم که امیدواریم بزودی با توافق‌های به عمل آمده این مشکل نیز تا حدود زیادی رفع شود.

افت فشار آب مخازن
یاکیده با یادآوری این نکته که مردم با رعایت الگوی مصرف و اینکه نوبت‌بندی آب باعث می‌شود تا همگان از آب شرب در شرایط بحرانی بهره‌مند شوند، افزود: در چند روز گذشته شهرستان دشتستان با کمبود جدی آب روبه‌رو بود که امیدواریم این مشکل با تمهیدات مسئولان وهمکاری خوب مردم به کمترین میزان کاهش یابد. از طرفی، افت فشار آب مخازن هم باعث شده تا آب به برخی از مناطق بدرستی نرسد.

ادامه نوبت‌بندی آب در شهر بوشهر
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در خصوص نوبت‌بندی آب در شهر بوشهر، اضافه کرد: این شهر به‌دلیل اینکه شبکه آبرسانی مناسبی ندارد و مشکلات عدیده‌ای هم گریبانگیر آن است، نوبت‌بندی آب در آن ادامه خواهد داشت. وی مشکل اساسی نوبت‌بندی آب در شهر بوشهر را وجود شش هزار واحد مسکونی غیر مجاز و حاشیه‌ای در این شهر دانست که بدون رعایت نکات ایمنی اقدام به لوله کشی غیر استاندارد در آنها شده است. در حال حاضر بیشترین هدر رفت آب شهر بوشهرمربوط به مناطق حاشیه‌ای شهر و فرسوده بودن شبکه آب است.

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رفع بحران آب
درهمین ارتباط، عبدالکریم گراوند استانداربوشهر نیز چند روز پیش اعلام کرد که استان با مشکل آب مواجه است و باید از همه ظرفیت‌ها برای رفع بحران آب استفاده کرد تا مشکلات این بخش بویژه در تابستان برطرف شود. هرچند استان بوشهر جغرافیای خشکی دارد، اما با مدیریت مصرف و بسیج امکانات موجود باید مشکل آب را در استان حل کرد، مدیریت مصرف آب باید به گفتمان فراگیر تبدیل شود و به‌همین دلیل آگاهی بخشی به مردم در زمینه مدیریت و اصلاح الگوی مصرف آب از رسانه‌ها، علما و روحانیت باید در دستور کار قرار گیرد.
استاندار بوشهر تأکید کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از آب مورد نیاز استان از منابع خارج استانی تأمین می‌‌شود، باید وابستگی استان به این منابع را کم کرد. مدیران آب استان در صورتی که نیاز به تانکر آب داشتند، تانکر اجاره کنند، اما باید به تانکرهای آب دستگاه جی‌پی‌اس نصب شود.

نیم نگاه
با مجوزهای استانداری بوشهر و سازمان برنامه و بودجه، حفر 11 حلقه چاه با تأمین بودجه و بدون تشریفات مناقصه‌ای از دیروز در دشتستان شروع شده است
در حال حاضر مردم در بعضی از شهرهای این استان در هر 48 ساعت فقط بین پنج تا شش ساعت آب دارند که آن‌هم کیفیت مناسبی ندارد. حتی در شهر بوشهر مرکز این استان هم در هر36 ساعت مردم تنها 12 ساعت آب دارند که در برخی از محلات این شهر نیز از هر 20 ساعت، 12 ساعت آب نیست

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 470309


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
کمبود آب یک طرف قطع برق هم بهش اضافه شد باید این پیش بینیمیشد که با مشکل کم آبی مواجه بشن
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین