پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۲۰۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
اروپائیان پیوسته دنبال بهانه تراشی‌هایی هستند. آن‌ها نه تنها حرف از تضمین دادن نمی‌زنند؛ بلکه وقیحانه می‌خواهند که ایران محدودیت‌های بیشتری در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای را بپذیرد.
شعارسال:اروپائیان پیوسته دنبال بهانه تراشی‌هایی هستند. آن‌ها نه تنها حرف از تضمین دادن نمی‌زنند؛ بلکه وقیحانه می‌خواهند که ایران محدودیت‌های بیشتری در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای را بپذیرد.

پس از خروج آمریکا از برجام، گمانه زنی‌ها در خصوص ماندن و یا خروج ایران از این توافق مطرح شد. عده‌ای معتقد هستند با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها بر روی کاغذ، دیگر منافع ایران از این توافق تامین نخواهد شد و صرفا هر روز ماندن در این توافق باعث خواهد شد برنامه‌ی هسته‌ای کشور به تعویق بیفتد. با وجود این شرایط، مسئولان دولتی معتقدند اگر اروپا بتواند تضمین‌های کافی را به ایران بدهد، ماندن در برجام بی آمریکا به نفع کشور خواهد بود.

این در شرایطی است که حسن روحانی، رئیس جمهور کشور در سال ۹۲ و در مناظرات انتخاباتی گفت: هنر این است که ما تهدید را به آسیب و آسیب را به فرصت تبدیل کنیم؛ از این رو مذاکره با آمریکا امکان‌پذیر و شدنی است، اما سخت است. هرچند بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال «آقا اجازه» از آمریکا هستند. از این رو دولت آینده باید بتواند رابطه ایران و آمریکا را از حالت تخاصم به مرحله تنش که یک مرحله پایین‌تر است، برساند.

حال باید بررسی کرد چه اتفاقی افتاده که تفکر دولت روحانی از کدخداباوری به اروپا دوستی تغییر یافته است؟ آیا کدخدا تغییری کرده و یا اروپا اندکی مستقل‌تر شده است؟ و یا این که تفاوت از خارج از کشور نیست و مشکل بر سر منافع حزبی بعضی گروه هاست؟

با وجود این سیاست متناقض دولت، رهبر انقلاب باز هم راه را برای دولت باز گذاشتند تا هیچ بهانه‌ای برای نابودی برجام در دست مسئولان دولتی نباشد. مقام معظم رهبری پس از خروج آمریکا از برجام فرمودند «به این ۳ کشور هم اعتماد ندارم، به این‌ها هم اعتماد نکنید. اگر می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین عملی بگیریم وَالّا این‌ها همه همان کار آمریکا را خواهند کرد. اگر توانستید تضمین بگیرید که البته من بعید میدانم، اگر نتوانستید تضمین قطعی بگیرید، دیگر نمی‌شود برجام را ادامه داد. باید عزت و منافع ملت به معنای واقعی کلمه تأمین شود.»

حال دولت در شرایطی قرار گرفته است که باید این تصمیم ساده را اخذ کند. آیا با اروپا در برجام خواهد ماند و یا از برجام خارج شده و مسیر پیشرفت را دوباره از سر می‌گیرد.

این تصمیم در حالی است که اروپائیان پیوسته دنبال بهانه تراشی‌هایی هستند. آن‌ها نه تنها حرف از تضمین دادن نمی‌زنند، بلکه وقیحانه خواستار این هستند که ایران محدودیت‌های بیشتری در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای را بپذیرد. موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اینباره به خبرنگاران گفت: تضمین نمی‌دهیم، اما برای حفظ تجارت اروپا با ایران جدی هستیم. این اتحادیه قادر نیست ضمانت‌های حقوقی و اقتصادی به ایران بدهد، اما برای یافتن راهی به منظور حفظ سرمایه‌گذاری‌های پسابرجام اروپایی‌ها در ایران جدی است.

پرواضح است که دولت ابدا نباید در چنین شرایطی به کشور‌های اروپایی اعتماد کند. هرچند این شرایط در سال ۹۴ نیز حاضر بود. آن موقع نیز اروپا و آمریکا روزانه ما را با بدعهدی خود مواجه می‌کردند، اما مسئولان مذاکره کننده سعی بر توجیه اقدامتشان داشتند.

اعتماد به اروپا نتیجه‌ای جز ضرر ندارد
صادق رحیمی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فنی و مهندسی اسفراین گفت: به نظر بنده اعتماد دوباره به اروپا کار اشتباهی است. کشور‌های اروپایی امتحان خودشان را تا حالا چندین بار پس داده اند. اصلا معنایی ندارد که ما بخواهیم دوباره اعتماد کنیم و انتظار داشته باشیم آن‌ها به عهد و پیمان خود عمل کنند.

وی ادامه داد: همان گونه که دیدیم آمریکا پای عهد خود نماند و مطمئن هستیم اروپا هم سر قول خود نخواهد ماند. همه هم خوب میدانستیم آمریکا پای عهد خود نمی‌ماند. مطمئن باشید اروپا هم به همین صورت است. در کل میتوان گفت: اعتماد دوباره به اروپا امری است که نتیجه‌ای به جز ضرر و زیر سوال بردن مملکت همراه ندارد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فنی و مهندسی اسفراین خاطرنشان کرد: نتیجه اعتماد ما به آمریکا و امثال آمریکا چه شد؟ آیا باعث نشد همه زحمات چند ساله مان از بتن پر شود و زحمات مهندسین و نیرو‌های هسته‌ای ما هدر رود؟ همه شاهد این بودیم که متاسفانه این اتفاقات افتاد و آمریکا هم پای عهد و پیمان خود نماند.

رحیمی گفت: مطمئن باشید اروپا و آمریکا به هیچ وجه نمی‌توانند پیشرفت ایران را ببینند و از پیشرفت ایران در هراسند. پس هر کاری انجام می‌دهند تا مانع از پیشرفت ایران شوند. انشاالله که مسئولین بدانند که اعتماد دوباره به اروپا هیچ نتیجه‌ای ندارد.

باید به اروپا تفهیم کرد حق صحبت از موشک هایمان را ندارد
رضا عاقدی، مسئول بسیج دانشجویی مجتمع آموزش عالی سلامت شیروان نیز گفت: ما هیچ گاه تجربه خوبی از مذاکرات با اروپایی‌ها نداشتیم. در گذشته و در زمانی که خود آقای روحانی جزو مذاکره کنندگان بودند، اروپایی‌ها نشان دادند از خود هیچ قدرتی ندارد و در نتیجه مذاکرات نتیجه‌ای در بر نداشت. با توجه به اقدامات اخیر اروپایی‌ها و تجارب گذشته نمی‌توان روی آن‌ها حساب باز کرد؛ بنابراین آن‌ها باید اثبات کنند که می‌توانند دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران را بر طرف کنند.

وی ادامه داد: سران اروپایی در این سفر اخیر خود به آمریکا نه تنها طرحشان مورد استقبال آمریکایی‌ها قرار نگرفت بلکه با تمسخر ترامپ نیز مواجه شدند؛ لذا بسیار بعید است که اروپاییانی که این چنین رفتار آمریکا را تحمل می‌کند، بتوانند در مقابل این کشور ایستادگی کنند. در عین حال مسئولان ما می‌توانند در صورت گرفتن تضمین محکم و مورد قبول وارد مذاکره شوند.

مسئول بسیج دانشجویی مجتمع آموزش عالی سلامت شیروان خاطرنشان کرد: اگر این تضمین قطعی گرفته شود ما می‌توانیم در برجام بمانیم و در غیر این صورت ماندن در برجام به صلاح جمهوری اسلامی نخواهد بود. اروپا باید تضمین دهد که تحریم‌های آمریکا در تجارت ایران با سایر کشور‌ها تاثیری نخواهد گذاشت و موسسات، بانک ها، بیمه‌ها و شرکت‌های بزرگ نفت و گاز از ورود به ایران پرهیز نکنند.

عاقدی افزود: اروپائیان می‌توانند از منافع شرکت‌های خود در مقابل آمریکایی‌ها دفاع کنند. اگر اتحادیه اروپا این ایستادگی را انجام دهد می‌توان به آینده برجام امیدوار بود.

وی گفت: اروپا در حالی حرف از پایبندی به برجام می‌زند که مطالباتی درخصوص سیاست‌های منطقه‌ای و موشک‌های ما دارد. باید به اروپا تفهیم کرد که حق ندارند در این خصوص اظهار نظر کنند. در حال حاضر اروپا باید ما را برای ماندن در برجام اقناع کند. زیرا که ما تمامی تعهدات خود را انجام داده ایم؛ لذا ما در موضع مطالبه گری قرار داریم. ما نیازی به قانع کردن آن‌ها نداریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبر گزاری دانشجو، تاریخ انتشار18تیر 97، کد خبر: 696072، www. snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین