پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۱۵۷
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۷
سخنگوی دولت در واکنش به تخریب دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ ای به بهانه خروج آمریکا از برجام گفت: درحال حاضر در ضربه زدن به دولت به معنای ضربه به قوه‌ مجریه محسوب نمی‌شود.

شعارسال: محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به اظهارات رهبری درباره تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران بیان کرد: همیشه بیانات رهبری منصفانه بوده است و در این مورد هم به همین سیاق در مورد تیم مذاکره کننده هسته ای بیان نمودند؛ تیم مذاکره هسته‌ای ما توانست در مذاکرات خواسته‌های کشور را مطرح کرده و اتهام واهی علیه کشور را رفع کند که این هنر بزرگی بود.

وی در ادامه افزود: ترامپ با همه نادانی خود درک کرد که دیپلمات‌های ما قوی هستند ، دنیا دیپلمات‌های ما را تحسین می‌کند ما حق نداریم که تیم مذاکره کننده خود را تحقیر کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر تحریم‌ها مجدد وضع شود ما راه مقابله با آن را بلدیم، گفت: اما این کار هزینه دارد و دنبال این نیستیم که هزینه بیشتری به مردم تحمیل کنیم. به هر حال طرف مقابل ما یک آدم عهد شکن است و ما باید با برنامه مناسب، مقابل توطئه‌های او عمل کنیم . ما اکنون با دشمنان نظام روبرو هستیم و برخی از تخریب‌ها در داخل کشور و ضربه زدن به دولت فقط ضربه زدن به قوه مجریه نیست، اکنون روزنامه‌ای که مدعی انقلابی گری است امروز حرف‌های ترامپ درباره اقتصاد ایران را برجسته می‌کند و به آنها گرا می‌دهد.

وی در ادامه در باره مطرح شدن موضوع عدم شکایت رییس جمهور توسط برخی مخالفان دولت گفت: مخالفان دولت دو سال پیش همین کارها را کردند ولی مردم در انتخابات باز هم به روحانی رای دادند این افراد کل مردم ایران را نمایندگی نمی‌کنند مردم ممکن است توقع و انتقاداتی از ما داشته باشند ، ما هم خود را موظف می دانیم به انتظارات آنها پاسخ دهیم.

وی همچنین درپاسخ به سوالی درباره انتقادات برخی از هنرمندان از دولت و اعلام آنها مبنی بر شرکت نکردن در مراسم افطاری رییس جمهور به دلیل مشکلات اقتصادی کشور بیان کرد: نفی نمی‌کنیم این روزها کسانی که حامی ما بودند چنین اظهار نظر ‌هایی می‌کنند ما در دولت همه تلاش خود را کردیم که اقتصاد رشد داشته باشد، ولی دولت چه کاری می توانسته انجام دهد و آن را انجام نداده است؟ سفره‌های مردم در اردیبهشت سال قبل خیلی پر رنگ‌تر بود که الان کمرنگ‌تر شده باشد؟ اینها واقعیت است چه کسی دوست دارد سفره مردم پر بارتر نباشد؟ ما متوسط حقوق ها را ده درصد افزایش دادیم و بیش از 97 هزار میلیارد تومان برای امور رفاه اجتماعی هزینه کردیم این در حالی است که برای آموزش وتحقیقات 57 هزار میلیارد تومان، برای حوزه دفاعی 51 هزار میلیارد تومان و برای حوزه سلامت 26 هزار میلیارد تومان هزینه کردیم این یعنی این پول‌ها را در زمینه رفاهی هزینه کردیم.

وی با اشاره به اینکه مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد سه برابر شده است و هر فردی در کمیته امداد ماهانه 193 هزار تومان حقوق می‌گیرد افزود: آقای فتاح بیان کرده‌اند که کمک این دولت به محرومان تا کنون توسط هیچ دولتی انجام نشده بود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما در سال گذشته 790 هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم آیا این اقدامات در جهت پر کردن سفره‌های مردم نیست دولت برای جذب سرمایه خارجی مذاکرات را آغاز کرد که به خاطر آن مذاکرات تحت فشار قرار گرفت. دولت هر چه بتواند برای مردم انجام می دهد ما از افراد تحصیل کرده انتظار انتقاد منصفانه داریم. دولت با اشتیاق فراوان منتظر است از همه مردم راهنمایی بگیرد، ولی برخی از صحبت‌ها ممکن است جنبه اجرایی نداشته باشد.

نوبخت در تشریح شرایط دولت با اشاره به یکی از اشعار حافظ گفت: شب تاریک و بیم موج وگردابی چنین حائل / کجا دانند حال ما سبک‌باران ساحل‌ها

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد موضع دولت درباره سوال نمایندگان مجلس از رییس جمهور اظهار کرد: سوال استیضاح و تذکر حق نمایندگان مجلس است ولی باید درجای خود از این حق استفاده شود. اگر سوال از رییس جمهور با هدف رفع ابهام انجام می شود که نمایندگان رییس جمهور پاسخ می دهند نباید ذهن دولت با این سوالات گرفته شود. سابقه استیضاح را دیده‌ایم. اکثریت مجلس استیضاح را تایید نکردند اما من به وجدان عمومی مجلس ایمان دارم.

نوبخت با اشاره به اینکه برخی وزار هر روز در مجلس هستند و به سوالات نمایندگان پاسخ می دهند تصریح کرد: دولت توضیحات لازم را راجع به سوال جمعی از نمایندگان مطرح می‌کند مجلس محل وضع قانون و رفع مشکلات است اما آیا با طرح این سوال کمکی به حل مشکل مردم می شود؟

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه غیر از مذاکره با اروپا دولت چه اقدامی برای رفع تحریم‌های آمریکا و همکاری با سایر کشورهای دنیا دارد اظهار کرد: ما غیر از اتحادیه اروپا در حال بهبود روابط با سایر کشورها هستیم، وزیر امور خارجه هم اکنون در هند است وخود من هم سفر 24 ساعته به تایلند داشتم روابط ما با کشورهای دنیا به ویژه همسایگان باید افزایش یابد.

وی درباره وضعیت فروش نفت ایران در شرایط احتمالی تحریم‌های آمریکا گفت: بخش عمده‌ای از نفت به هندو چین فروخته می‌شود که پس از بازگشت وزیر امور خارجه از هند وی گزارشی از آخرین توافقات ارائه می‌کند. با اروپا نیز در حال مذاکره هستیم که فروش نفت ایران به آنها ادامه یابد و حتی افزایش فروش نفت ایران به این کشورها مطرح است و اگر برخی از کشورها واردات نفت را کاهش دادند این مسئله جبران شود.

نوبخت درباره آخرین آمار و اطلاعات ثبت سفارش واردات و صادرات اظهار کرد: از تاریخ یکم فروردین تا شش خرداد بالغ بر 19 میلیارد 774 میلیون دلار برای 182 هزار 216 قلم کالا ثبت سفارش انجام شد که برای کالاهای اساسی 1 میلیارد 480 میلیون دلار برای کالاهای مصرفی 2 میلیارد 190 میلیون دلار ، کالاهای واسطه 11 میلیارد 663 میلیون دلار، کالاهای سرمایه‌ای 3 میلیارد 593 میلیون دلار و سایر کالاها 848 میلیون دلار ثبت سفارش شد.

سخنگوی دولت ادامه داد:تا تاریخ شش خرداد یک میلیون 635 هزار تن گندم به ارزش 2هزار 170 میلیارد تومان خریداری شده و هزار و 100 میلیارد تومان نیز به گندم کاران پرداخت شده و قمیت هر کیلو گندم 1300 تومان در نظر گرفته شده است سعی ما این است که تا اواسط سال جاری تمام پول گندم کاران راتسویه کنیم. حدود 5 هزار میلیارد تومان نیز پاداش بازنشستگی فرهنگیان طی زمان بندی انجام شده طی چند ماه آینده پرداخت می‌شود. همچنین امسال 3هزار و 400 میلیون تومان بین بازنشستگان توزیع می ‌شود و از پایان این ماه نیز افزایش حقوق بازنشستگان پرداخت می شود، البته دولت مدعی نیست که مردم مشکل ندارند اما تمام تلاش خود را می‌کند که از مشکلات کم کند. سال گذشته 797 هزار نفر وارد بازار کار شدند که دولت برای 790 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرد. در حال حاضر رشد اقتصادی کشور 4 درصد و تورم تک رقمی است ولی اذعان می‌کنیم مردم لیاقت بیشتر از این را دارندو ما باید تلاش بیشتر از این انجام دهیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد موضع اروپا نسبت به برجام با اشاره به اینکه نگاه اروپا به برجام با نگاه آمریکا متفاوت است، گفت: اروپا به دلیل اینکه به ما نزدیکتر است، احساس می‌کند اگر فعالیت هسته‌ای ایران نظامی شود تهدید بیشتری نسبت به آمریکا متوجه خود اروپا است، بنابر این آنها دنبال این بوده و هستند که فعالیت هسته‌ای ما نظامی نشود تا امنیت آنها تضمین شود ولی ما که دنبال فعالیت هسته‌ای نظامی نبوده و نیستیم و آنها هم به فعالیت هسته ایی ما راضی هستند.

خبرنگاری در ادامه درباره انتقاد رییس جمهور از مدیران دولتی و اینکه آیا تغیری دراین مدیران انجام می شود پرسید که نوبخت در پاسخ گفت: دولت این اعتقاد را ندارد که تا پایین‌ترین سطح مدیران عوض شوند. دولت بدون نگاه حزبی وجناحی از مدیران استفاده می‌کند. اینکه رییس جمهور نسبت به مدیران اظهار نظر می‌کند برای این است که مدیران باید سیاست‌های دولت را اجرا کنند. مدیری که سیاست دولت را اجرا نکند، باید حتما تغیر کنند. مدیران دولت باید بر رده‌های پایین خود نظارت داشته باشند تا سیاست‌های دولت اجرا شود. مدیری می تواند نگاه سیاسی متفاوت با دولت داشته باشد ولی چنین مدیری باید سیاست‌های دولت را اجرا کند.

نوبخت درمورد حل مشکل کامیون‌داران نیز تصریح کرد: با جلسه‌ای که وزارت راه با کامیون داران داشت توافقاتی به دست آمده که این توافقات در حال اجرا است و دیروز بیش از 55 هزار بارنامه صادر شده است و این یعنی کار در حال اجر است.

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت چه اقدامی برای مقابله با استفاده از فیلتر شکن برای دور زدن فیلتر تلگرام انجام داده است خاطر نشان کرد: دولت موضع خود را در مورد فیلتر کردن تلگرام اعلام کرده است. در حال حاضر با وجود فیلتر شکن‌هایی که وجود دارد هر کسی اراده کند بدون فیلتر می‌تواند به هم محتویات تلگرام دست پیدا کند حالا قاضی و مرجع محترم قضاییه این مسئله را بیان کرده است که پاسخ آن را قبلا داده‌ایم فعالیت ما در زمینه زیر ساخت مشخص است ما تلاش می‌کنیم به حق از ارزش‌های صیانت کنیم و به خاطر این ارزش‌ها حاضر شده‌ایم محدودیتی برای دسترسی ملت برای تلگرام ایجاد کنیم و تلاش می‌کنیم واقع بینانه با فضای مجازی مواجه شویم تا هم بشود از آن استفاده کرد و هم از خطرات محتمل فضای مجازی مصمون باشیم.

وی در مورد بودجه عمرانی تخصیص داده شده توسط دولت گفت: بیش از 28 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز کردیم که حدود 1100 میلیارد تومان توسط خزانه پرداخت شده است.

سخنگوی دولت در مورد آخرین اقدامات دولت درباره پرداخت بدهی خود به پیمانکاران تصریح کرد: به پیمانکاران طبق قانون اسناد مالی می‌دهیم که در سررسید اسناد خزانه و اوراق مالی‌ آنها را پرداخت می‌کنیم و ما مشکلی با آن نداریم البته اگر پول نقد داشتیم اوراق نمی دادیم، ولی وقتی پول نقد نداریم اوراق مالی می‌دهیم که بدهی پیمانکاران در سررسید خود پرداخت می شود.

نوبخت در باره جلسه مسولان سه قوه برای حل مشکلات اقتصادی بیان کرد: ما درمذاکرات هیچ چشم امیدی به آمریکا نداشیم ولی تحریم‌ها برای ما مضر بود و باید دیوار تحریم‌ها فرو می ریخت البته برجام نه صد در صد خواسته ما بود و نه خواسته طرف مقابل اما آیا بدیلی جز مذاکره برای رفع تحریم‌ها داشتیم قبول داریم که تحریم‌ها به صورت کامل شکسته نشد، اما باید با اتحاد میان قوا به دنبال حل مشکلات باشیم روز شنبه جلسه‌ای با قوه مققنه و قضاییه داشتیم که آنها برای حل مشکلات دولت به ما کمک کنند این جلسه در جهت تشکیک مسایل برای مقابله با شرارت‌های آمریکا بود.

وی در مورد مواضع اخیر روسیه در مسائل منطقه‌ای خاطر نشان کرد: ما نباید به هیچ کشوری چشم امید داشته باشیم که یاری‌گر ما باشد ممکن است کشوری در موضوعی هدف مشترکی داشته باشد و در موضوع و دیگری منافع متفاوتی وجود داشته باشد بنابر این نباید اگر با کشوری منافع متفاوتی داشته‌ایم تا ابد با آن کشور قهر کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد حوادث کازرون و تکلیف تقسیم این شهرستان، گفت: شکل‌گیری تقسیمات کشوری تابع یک فرآیند قانونی است. ممکن است در ایجاد تقسیمات جدید یک عده موافق و یک عده هم مخالف باشند که ما باید در جهت اتحاد مردم حرکت کنیم. هر تصمیمی که منجر به انشقاق مردم شود مورد قبول نیست. تجربه شخصی من این است که تقسیمات جدید صرفا موجب پیشرفت نمی‌شود، فکر نکنیم که اگر تقسیمات جدیدی انجام شود، گلستان می‌شود. این مساله را همکاران من در وزارت کشور مدیریت می‌کنند.

نوبخت در پایان گفت: اگر امسال تحقق منابع بودجه نداشته باشیم، مصارف را به گونه‌ای مدیریت می‌کنیم که کسری نخواهیم داشت، تمام برنامه ما این است که با مدیریت تخصیص، کشور را به پیش ببریم البته هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر حتما پرداخت می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 8 خرداد 1397، کد خبر: 97030803810، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین