پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۶۷۰
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
مدیرعامل شرکت توسعه انرژی متین با بیان اینکه خصوصی‌سازی در برق به‌صورت غیرکارشناسی انجام شده، گفت: خصوصی‌سازی در صنعت برق، بدون راهبرد و اهداف مشخص صورت گرفته است.حسین محمودزاده، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، گفت: خصوصی‌سازی در صنعت برق در دو بخش واگذاری نیروگاه‌های دولتی و واگذاری شرکت‌های پیمانکاری، مشاوره مهندسی و سازندگان تجهیزات اتفاق افتاده است.

شعار سال: مدیرعامل شرکت توسعه انرژی متین با بیان اینکه خصوصی‌سازی در برق به‌صورت غیرکارشناسی انجام شده، گفت: خصوصی‌سازی در صنعت برق، بدون راهبرد و اهداف مشخص صورت گرفته است.حسین محمودزاده، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، گفت: خصوصی‌سازی در صنعت برق در دو بخش واگذاری نیروگاه‌های دولتی و واگذاری شرکت‌های پیمانکاری، مشاوره مهندسی و سازندگان تجهیزات اتفاق افتاده است.

وی افزود: در واگذاری نیروگاه‌ها، بیش از ۸۰درصد واگذاری‌ها به شبه‌دولتی‌ها صورت گرفته که اکثرا نیز به‌صورت «رد دیون دولت» به دستگاه‌ها و نهادهای عمومی واگذار شده‌اند که به معنای اجرای واقعی خصوصی‌سازی نبوده است.مدیرعامل شرکت توسعه انرژی متین با بیان اینکه بعد از واگذاری نیروگاه‌ها به الزامات واگذاری نیز عمل نشده است، گفت: سیستم بازار برق متمرکز است و خرید برق در انحصار دولت است. نیروگاه‌ها مجبورند برق را به وزارت نیرو بفروشند و با مشکل وصول مطالبات خود از وزارت نیرو مواجه شوند. در چنین وضعیتی اداره نیروگاه ها، کار بسیار مشکلی است.

محمودزاده با اشاره به واگذاری شرکت‌های دولتی از جمله پیمانکاری، مشاوره و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سازندگان تجهیزات، تصریح کرد: بزرگ‌ترین واگذاری در این حوزه‌، واگذاری شرکت‌های بزرگ وزارت نیرو مثل مپنا، مهاب قدس و شرکت‌های توزیع برق بوده که در آنها نیز همانند نیروگاه‌ها، بخش خصوصی حضوری ندارد.

مدیرعامل شرکت توسعه انرژی متین درباره مشکلات عمده پیش‌روی صنعت برق نیز گفت: صنعت برق ایران توانمند است و دهمین صنعت برق در جهان از نظر بزرگی و اهمیت محسوب می‌شود. ما در زمینه‌ ساخت تجهیزات، مدیریت پروژه‌ها، مهندسی، طراحی و بهره‌برداری تاسیسات صنعت برق هیچ مشکلی در کشور نداریم. عمده‌ترین مشکلی که صنعت برق دارد، مشکل ساختاری است که در راس آن وضعیت نابسامان اقتصادی صنعت برق قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که شرکت شما چه اقداماتی در حوزه‌ توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داده‌ است، گفت: در آینده نزدیک، انرژی‌های تجدیدپذیر نقش عمده‌ای در تامین انرژی ایران و جهان خواهند داشت. آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که سهم انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۴۰ به سرعت افزایش می‌یابد. براساس پیش‌بینی منابع معتبر جهانی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، بیشترین رشد را نیروگاه‌های خورشیدی خواهند داشت.

محمودزاده ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی ایران، از بین انواع انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی بیشترین پتانسیل را برای احداث نیروگاه‌ها دارد.وی گفت: با این نگاه، شرکت ما از چند سال قبل فعالیت در زمینه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر را شروع کرده و در چندین پروژه‌ بادی و خورشیدی به‌عنوان مدیر طرح یا مشاور برای سرمایه‌گذاران فعالیت‌های مدیریتی و مشاوره‌ای انجام داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توسعه انرژی متین، با اشاره به زمینه فعالیت این شرکت گفت: ما از سال ۱۳۸۶ در حوزه صنعت برق و به‌طور‌مشخص در زمینه خدمات مدیریت طرح برای پروژه‌های صنعتی و نیروگاهی، فعالیت خود را آغاز کردیم. خدمات مهندسی، مشاوره‌ای، طراحی و نظارت فنی بر اجرای پروژه‌ها، همچنین نظارت بر بهره برداری از نیروگاه‌های کشور، از دیگر فعالیت‌های شرکت توسعه انرژی متین است.محمودزاده درباره اقدامات صورت گرفته در زمینه جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، تصریح کرد: از نخستین روز تاسیس شرکت، راهبرد ما همکاری با بخش خصوصی و اولویت ما تشویق موسسات و شرکت‌های توانمند به حضور و فعالیت در صنعت برق بوده است.

وی افزود: مهم‌ترین اقدام ما در این زمینه، ارائه‌ مشاوره فنی و اقتصادی و تحلیل دقیق شرایط برای اخذ تصمیمات درست از سوی سرمایه‌گذاران بوده است. زمانی که مقرر شد نیروگاه‌ها با سرمایه بخش خصوصی احداث شوند، ما با تهیه آمار، اطلاعات و تحلیل داده‌ها و تهیه گزارش‌های متنوع و ارائه مشاوره و برگزاری جلسات توجیهی، شرکت‌های مستعد را به سرمایه‌گذاری در صنعت برق تشویق کردیم.محمودزاده همچنین اضافه کرد که هم‌اکنون شرکت توسعه انرژی متین به‌عنوان مشاور شرکت مادر تخصصی برق حرارتی برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌صورت مشارکت عمومی- خصوصی فعالیت می‌کند.

مدیرعامل توسعه انرژی متین، با بیان اینکه نرخ‌های برق در کشور ما غیرواقعی و مدیریت شده است، گفت: در واقع نرخ فروش برق از بالا و براساس قوانین بودجه و مصوبات دولت تعیین می‌شود که بسیار کمتر از قیمت تمام‌شده برق است. قیمت تمام‌شده‌ برق، حدود ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلووات‌ساعت است. در حالی که متوسط نرخ فروش برق در ایران حدود ۶۵ تومان است و در واقع فقط یک سوم قیمت تمام‌شده‌ برق از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود.

محمودزاده ادامه داد: در مورد دو سوم باقیمانده قیمت تمام شده برق، به دو روش برخورد می‌شود؛ بخشی به‌صورت یارانه آشکار و پنهان (چه به‌صورت سرمایه‌گذاری قبلی دولت در تاسیسات و چه به‌صورت کمک‌هایی که دولت برای پروژه‌های دولتی انجام می‌دهد) از سوی دولت تامین می‌شود و بخش دیگر آن بدون منبع و بلاتکلیف رها شده است.

وی افزود: بخش بزرگی از قیمت تمام شده برق که به حال خود رها شده، به‌صورت بدهی انباشته شده‌ صنعت برق به نیروگاه‌های خصوصی و غیردولتی و پیمانکاران درآمده که به‌طور دائم افزایش می‌یابد. دولت و وزارت نیرو بدون حل مشکل ساختار اقتصادی صنعت برق، نمی‌توانند پاسخگوی تقاضای روزافزون مصرف برق به‌خصوص در صورت توسعه صنایع و افزایش رشد اقتصادی کشور باشند و صنعت برق همچنان با خاموشی‌های پیدا و پنهان مواجه خواهد بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 19 تیر 97، کدمطلب:۳۴۱۱۵۲۹، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین