پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۷۳۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
چرا نام هایی چون لیلی افشار، سیمین غانم یا پری زنگنه مخاطب خاص دارند؟!
شعارسال: کنسرت های بانوان از آن اتفاقات عجیب و غریب فرهنگی هنری در ایران است که به احتمال زیاد نمی‌توانیم برایش هیچ نمونه دیگری در سراسر جهان پیدا کنیم؛ اجرای های زنده ای که قبلا آلبوم یا قطعات رسمی اش هیچ وقت منتشر نشده و مخاطبانش که زنان علاقه مند به دیدن و شنیدن هنرمندی همجنسان خودشان هستند، معیار و ملاکی جز زنانه بودنش و شاید تجربه قبلی ندارند. البته این رویه درباره کلیت ماجرا درست است و گاهی کنسرت هایی مجوز برگزاری می گیرند(جای حیرت و البته خوشنودی است)که برخی نوازندگانش خارج از ایران زندگی کرده اند و بر اساس قواعد هنری آن طرف آب، تفکیک زنانه و مردانه ای برای انتشار آثار نبوده و مخاطبان کنسرتی که قرار است برگزار شود، لااقل می توانند با یک جست و جوی اینترنتی ساده نمونه کارهایی که قرار است در کنسرت اجرا شود، بشنوند و ندانسته و بدون وجود ذهنیتی جز زنانگی به کنسرت هایی با هنرمندان ناشناخته نروند!!

کنسرت رسیتال گیتار کلاسیک لیلی افشار یکی از همین نمونه ها است که بنا به برنامه اعلام شده ساعت ۲۱ جمعه ۵ مرداد ماه در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه خواهد رفت. بهای بلیط این اجرا ۸۰ هزار تومان اعلام شده و به نظر می رسد با توجه به کارنامه درخشان این نوازنده با سابقه این هزینه اگر کم نباشد زیاد هم نیست. لیلی افشار نوازنده ایرانی گیتار کلاسیک است. نکته جالب و منحصر به فرد درباره این نوازنده نابغه ایرانی این که لیلی نخستین نوازنده زن در جهان با مدرک دکترای نوازندگی گیتار کلاسیک است. لیلی نوه رضا افشار وزیر راه در زمان رضاشاه در 10 سالگی نوازندگی گیتار را آغاز کرده و در همان کودکی در کلیسای آلمانی‌ها و در کاخ جوانان کنسرت داده است. او که از سال 1989 استاد دانشگاه ممفیس شده، تا مقطع دکترای نوازندگی گیتار کلاسیک تدریس می کند. افشار تا امروز در کشورهای ایران، آمریکا، انگلستان، ایرلند، کانادا، فرانسه، دانمارک، ایتالیا،کشورهای آفریقایی، نیوزیلند، استرالیا و آمریکای جنوبی کنسرت های زیادی را روی صحنه برده است. نکته جالب توجه درباره نوازندگی لیلی افشار افزودن ربع پرده برای نواختن قطعات موسیقی ایرانی است؛ کاری که شاید خوشایند بسیاری از نوازندگان به خود غره موسیقی کلاسیک در ایران-که البته منتخبانشان به قول مدیر کنسرواتوار چایکفسکی در اجرای ارکستر اعزامی ایران به روسیه کاری کردند که نوازندگان ارکسترهای مسکو در قرن هجده انجام می دادند-نباشد.

از دیگر اجراهای تیر ماهی مختص بانوان در پایتخت، کنسرت صبا محمدی است. این کنسرت سه شنبه ۲۶ تیر ماه ساعت ۲۱ در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. خواننده این گروه، صبا محمدی است که به سرپرستی ندا بهزاد اجرا می شود. از دیگر عوامل این اثر میتوان به ماهسیما فلاحی نوازنده فلوت، سمانه گلگار نوازنده پرکاشن، آرمیتا سلیمی نوازنده بیس، شروین اسعدی مقدم نوازنده پیانو، سحر میر هاشمی نوازنده قانون و کیمیا نیکپور نوازنده کمانچه اشاره کرد.

کنسرت گروه موسیقی نوشه از دیگر کنسرت هایی است که در تهران برگزار می شود. این گروه به سرپرستی نیوشا بریمانی، مرداد ماه در تالار وحدت تهران نخستین اجرای تابستانی خود را روی صحنه می برد. خواننده این برنامه، بهاره میرزا آقا است، مینو قاسم پور نوازنده قانون است، رخساره رستمی عود می نوازد، نیلوفر ابراهیمی نوازنده فلوت خواهد بود، غزل مهدوی نوازندگی پیانو را برعهده دارد، عسل ملک زاده نوازنده پرکاشن خواهد بود، ندا بهزاد درامر گروه است و مارال خلیلی نوازندگی دف را به عهده دارد علاوه بر این ده ها بانوی نوازنده در این اجرا حضور خواهند داشت. کنسرت گروه موسیقی ترنج، دوشنیه ۲۵ تیر ماه ساعت ۲۱ در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می رود. خوانندگی این اجرا بر عهده مریم نیک بین است . این کنسرت در ۲ بخش اجرا می شود: بخش اول به قطعات خاطره انگیز موسیقی ایرانی با آوا و پیانو مریم نیک بین همراه می شود. بخش دوم به موسیقی محلی با گویش های جنوبی، کردی، لری، خراسانی،گیلکی و آذری همراه می شود. مارال خلیلی نوازنده دف، سونیا نظامی نوازنده کمانچه، سمیرا مهر افشا نوازنده تمبک، آنیتا صادقی نوازنده تار، نغمه اعلایی نوازنده سنتور است. بها بلیط نیز ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان خواهد بود.

کنسرت گروه ستاره قطبی هم از آن اجراهای مختص بانوان در تهران است که با توجه به محدودیت برای اجرای نوازندگان و خوانندگان زن در ارکسترهای غیر تک جنسیتی و البته در شهرهایی به جز تهران، استقبال خوب از آن انتظار دور از ذهنی نیست. این کنسرت به سرپرستی بهار ایلچی و رهبری و تنظیم کنندگی پوریا پیرزاده اجرا می شود و ۵ خواننده به زبان های فارسی، هندی، انگلیسی، فرانسوی، عربی، آذری، لری، کردی و جنوبی اجرای برنامه خواهند داشت.این اجرا بناست ۵ شنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ تیرماه ساعت ۱۴ در تالار وحدت تهران به روی صحنه برود. پیش تر پری زنگنه با گروه موسیقی ستاره قطبی همکاری می کرد. او و سیمین غانم هم از جمله هنرمندان زن فعال در عرصه موسیقی هستند که تا امروز اجراهای زیادی را پشت سر گذاشته اند. دلیل استقبال بانوان مخاطب از اجرای این دو هنرمند شناخته شده هم دقیقا همین شناختی است که به پیش از انقلاب بازمیگردد؛ دورانی که بانوان هم می توانستند آلبوم هایشان را روانه بازار کنند و مخاطبان با صدا و توانمندی های حنجره آن ها آشنا شوند، امروز اما اوضاع طور دیگری است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت پیشخوان ، تاریخ انتشار: 16 تیر 1397 ، کدخبر: 94611 ، www.pishkhaan.net

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
0
ا.ف75
واقعا فضای فرهنگی داره تو ایران هر روز باز تر میشه! این خودش هم میتونه خوب باشه هم قطعاا بدی هایی به همراه داره که نمیشه ازش چشم پوشید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
0
کاش این تور کنسرت ها به شهرستانها هم برسه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
چرا مرد ها نمیتونن از دیدن کار بانوان کشورشون استفاده بکنن نمیدونم چرا اینا فکر میکنن همه مردم مثل خودشون مریضن
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین