پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
انتقادها به کابینه دوازدهم حسن روحانی با افزایش التهابات بازار و فضای اقتصادی کشور بالا گرفت، تا جایی که خبر کنار رفتن چند نفر از تیم اقتصادی دولت بر زبان‌ها افتاد، هرچند تا کنون خبر استیضاح و رفتن برخی از دولت تکذیب شده‌است اما شواهد امر چیز دیگری را نشان می‌دهد.

شعار سال: اهالی دنیای سیاست ایران چندوقتی است صدای انتقاداتشان برای تغییر در کابینه دولت حسن روحانی بلند شده و هربار برای اینکه چرا باید تغییر صورت بگیرد دلیل و برهان می‌آورند. یکبار سن و سال آقایان وزرا ملاک انتقاد می‌شود و یکبارهم کم کاری و انفعال در وزارتخانه‌هایی که شریان اصلی و نبض جامعه را در دست دارند.

انتقادهایی که این روزها جسته و گریخته آقای رئیس جمهور آنها را پذیرفته و هر چندوقت یکبار در خلال سخنرانی‌ها حرف از جوان‌گرایی و تغییر و تحول می‌زند. قول و عملی که می‌تواند نتیجه بهتری را در کارنامه ریاست حسن روحانی برای سه سال باقی مانده از عمر دولت دوازدهم ثبت کند.

انتخاب یک وزیر دهه شصتی برای وزارتخانه‌ای که سرو کارش با جامعه جوان و پویاست، قدمی اصلی برای کلید زدن تغییر و تحولات در دایره پاستورنشینان بود هرچند حضور محمدجواد آذری جهرمی با 37 سال سن میان سیاستمداران کهنه‌کار دولت، مخالف کم نداشت اما اقبال و تحسین جامعه مهر تاییدی بود برای اقدام در جهت جوان‌سازی تیمی که می‌خواهد اداره کشور را در دست بگیرد .

حالا در روزهایی که نبض بازار مدام بالا و پایین می‌زند و حساب و کتاب جیب مردم و کسب و کار بازاری‌ها با هم یکی نیست، خیلی‌ها دوره افتاده‌اند تا برای این نابسامانی‌ها یک قربانی دست و پا کنند و مشکلات را به گردن او بیاندازند.

مصطفی میرسلیم ازاعضای حزب موتلفه در خصوص لزوم تغییر در کابینه گفت: «کشور امروز نیازمند اقدامات ویژه اقتصادی است و ما برای اینکه بتوانیم با تمام ترفندهایی که علیه کشورمان طراحی‌ شده مقابله کنیم، نیازمند تغییر در کابینه هستیم

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری دولت یازدهم هم در این باره به خبرگزاری آنا گفت: «مطالبه تغییر در دولت کاملا درست است و دولت باید متناسب با شرایط روز کشور بازسازی شود، این یک واقعیت و حرفی کاملا جدی است

بعد از بالا گرفتن تب و تاب گرانی‌های بازار و ناتوانی مردم در خرید و افزایش نرخ دلار و طلا، حدس و گمان‌ها برای رفتن تعدادی از مردان اقتصادی دولت دوازدهم قوت گرفت .

ابتدا خبر یک استعفا شنیده شد. مرد پشت پرده اقتصاد دولت دودازدهم از سمت خود کناره‌گیری کرد، مسعود نیلی یکی از با نفوذترین چهره‌های اقتصادی در تیم حسن روحانی به حساب می‌آید که این روزها شایعه رفتنش قوت زیادی دارد.

اما خبر این رفتن‌ها فقط حول مرد پشت پرده دولت نمی‌چرخد، برخی گمانه‌زنی‌ها از رفتن 5 مرد دیگر هم حکایت دارد.

محمدباقر نوبخت، محمود حجتی، عباس آخوندی، ولی الله سیف و قاضی‌زاده هاشمی پنج گزینه‌ای هستند که نامشان برای اتمام همکاری با کابینه دولت بر سر زبان‌ها افتاده است و صحبت از تغییر معاون اول یا دادن اختیارات ویژه اقتصادی به او هم در کنار اینها مطرح است.

هرچند سخنگوی دولت این خبر را تکذیب کرده است و معاون پارلمانی هم خبر رفتن یا استیضاح برخی وزرا را نادرست خوانده است، اما خیلی‌های دیگر هم که با چندوچون چینش اعضای دولت موافقت داشتند حالا نظرشان برای برخی تغییرات مثبت است.

از علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی گرفته تا رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و بسیاری از چهره‌های سیاسی و کارشناسان اقتصادی که بر لزوم تغییر تیم اقتصادی کابینه متفق‌القولند.

محمود واعظی، یکی از چهره های تأثیر گذار در دولت، چهارشنبه هفته گذشته و پس از پایان جلسه هیأت وزیران به طور رسمی انجام تغییرات در کابینه را تأیید کرد وگفت: هنوز هیچکس از چند و چون تغییرات خبر ندارد و قرار است صرفا شخص رئیس جمهور در این رابطه تصمیم گیری و آن را رسما اعلام کند.

عبدالله ناصری مشاور عالی رئیس دولت اصلاحات هم در گفت‌وگویی گفت: رئیس‌جمهور به‌دنبال تغییر کابینه است و محمد باقر نوبخت نیز در صدر تغییرات وی خواهد بود.

در کنار همه این حدس و گمان‌ها و تایید و تکذیب‌ها اما سوال اصلی اینجاست؛ تغییر در کابینه و راس وزارتخانه‌ها تا چه اندازه التهاب بازار را کم می‌کند و به ترمیم ارزش پولی کشور خواهد انجامید؟

خروج آمریکا از برجام و احتمال بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و تهدیدهای دونالد ترامپ، برای برخی این تصور را به وجود آورده که ممکن است این اتفاق زمینه ساز فشار چند برابری به اقتصاد ایران باشد. هرچند پاره کردن برجام توسط آمریکا در این نابسامانی اقتصادی بی تاثیر نیست اما اینکه دلیل اصلی و مهم این جریان باشد به عقیده برخی کارشناسان مردود است.

در کنار اخبار بازگشت تحریم‌های اقتصادی اما عوامل روانی ناشی از بالا و پایین شدن قیمت سکه و دلار هم بر این بی اعتمادی و نگرانی‌ها دامن زد تا جایی که رئیس بانک مرکزی هم مدعی شد قیمت دلار تحت تاثیر عوامل روانی است.

در این میان اما خیلی‌های دیگر هم هستند که معتقدند صرفا ایجاد تغییر و تحول در کابینه موثر نیست و باید روش‌ها در اولویت تغییر باشد.

احمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه اصناف و بازاریان در واکنش به اخبار تغییر و تحول در کابینه به خبرگزاری آنا‌ گفت: رئیس‌جمهور فقط می‌تواند افراد را در کابینه دولت تغییر دهد و افراد جدیدی را وارد تیم اقتصادی دولت کند .اما اگر قرار باشد تفکرهمان تفکر اقتصادی قبلی باشد هیچ فایده‌ای ندارد و مشکلی هم حل نمی‌شود.

اما هر چه هست و از اظهار نظرهای هر دو جریان تاثیر‌گذار در دنیای سیاست بر می‌آید این است که کابینه حسن روحانی چه به دلیل بالابودن میانگین سنی و چه به دلیل ایجاد نظم و انضباط مالی و اقتصادی در بازار، نیازمند تغییرات در بدنه دولت آن‌هم به صورت جدی و قطعی است.

خیلی از کارشناسان اقتصادی جامعه بعد از بهم ریختن بازار ارز و طلا بر این اعتقادند که در یک سال گذشته، تقریبا تمامی مشکلات اقتصادی ناشی از عملکرد بخش هایی است که تحت مدیریت افراد یاد شده قرار دارد و احتمالا انتظار رئیس جمهور برای بهبود عملکرد بی نتیجه مانده است؛ بنابراین او تغییرات در این بخش‌ها را آغاز کرده است.

حالاباید نشست و دید اوضاع و احوال جدول‌های تعیین نرخ و آغاز تحریم‌های جدید که ترامپ وعده عملی شدنش را داده،‌ با حساب و کتاب مردان اقتصادی دولت چقدر جور درمی‌آید. و به دنبال آن باید دید جایگزین کردن مردان جوان به جای کهنه‌کارهای اقتصادی دولت راه به کجا می‌برد و چه تغییراتی در کارنامه اقتصادی دولت و جلب رضایت مردم ایجاد می‌کند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 23 تیر 97، کد مطلب: 403668، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین