پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۴۱۸۱۵
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
گرجستان تا ۱۵ سال پيش مملو از فساد و تباهي بوده است به ترتيبي كه رييس ICC گرجستان مي‌گفت: «در آن زمان من مجبور بودم با حداقل شش محافظ در شهر حركت كنم»، ولي امروز اين كشور آنچنان امن است كه نه او ديگر نيازي به محافظ دارد و نه خبري از قتل و غارت منتشر مي‌شود. رمز تغيير در گرجستان آن است كه تعدادي از وزراي جوان دولت شواردنادزه در سال ۲۰۰۳ حركتي را به راه مي‌اندازند كه به انقلاب گل سرخ (Rose Revolution) معروف شده است.

شعار سال گرجستان تا ۱۵ سال پيش مملو از فساد و تباهي بوده است به ترتيبي كه رييس ICC گرجستان مي‌گفت: «در آن زمان من مجبور بودم با حداقل شش محافظ در شهر حركت كنم»، ولي امروز اين كشور آنچنان امن است كه نه او ديگر نيازي به محافظ دارد و نه خبري از قتل و غارت منتشر مي‌شود. رمز تغيير در گرجستان آن است كه تعدادي از وزراي جوان دولت شواردنادزه در سال ۲۰۰۳ حركتي را به راه مي‌اندازند كه به انقلاب گل سرخ (Rose Revolution) معروف شده است.

هدف از اين حركت كنار گذاشتن افراد فاسد در سلسله مراتب حكومتي و بازسازي نظام اداري كشور براساس نظام اقتصاد بازار و ايجاد شفافيت كامل در امور بوده است. از اتفاقات عجيب در گرجستان آنكه در يك روز، تمام پرسنل پليس راهنمايي كشور را اخراج مي‌كنند و افرادي جديد طي چند ماه بعد استخدام مي‌كنند و جالب آنكه نقل مي‌كنند كه طي چند ماهي كه كشور بدون پليس بود، امور حمل‌ونقل كشور بهتر از گذشته اداره مي‌شد.

نخست‌وزير گرجستان نقل مي‌كرد كه در يك بررسي بين‌المللي مشخص شده كه در سال گذشته تنها سه درصد از افراد خانوارهاي گرجستاني مبادرت به دادن رشوه كرده‌اند؛ در حالي كه اين شاخص حتي در برخي كشورهاي اروپايي بالاتر از اين رقم است.

طي 9 سال گذشته حكومت گرجستان تحولات غيرقابل‌باوري را به اجرا گذاشته است. از جمله سيستم گمركي را به وجود آورده كه يك كاميون طي يك ساعت وارد گمرك شده، مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و از در ديگر گمرك پس از انجام كليه تشريفات گمركي خارج مي‌شود.

سيستم‌هاي اسكن آنچنان دقيقند كه امكان هيچ گونه تخلفي وجود ندارد و سيستم اداري گمرك به ترتيبي سازمان يافته كه از لحظه ورود فرد متقاضي به گمرك تا زمان خروج او همه جا تصوير و صداي او ضبط مي‌شود. به علاوه همه امور به صورت اتوماتيك انجام مي‌شود؛ بنابراين دخالت ماموران گمرك در تصميم‌گيري‌ها در حداقل است.

مراكزي تحت عنوان خدمات عمومي ايجاد كرده‌اند كه در آن پاسپورت طي يك ساعت صادر مي‌شود، صدور گواهينامه رانندگي نيز به همين ترتيب است. امتحان گواهينامه و آزمون رانندگي در سيستم‌هاي ديجيتالي طي همان يك ساعت انجام مي‌شود و گواهينامه در همين فاصله- در صورت قبولي- صادر مي‌شود.

گفته مي‌شود كه اجازه ساخت و ساز و همچنين صدور مجوز براي هرگونه كسب‌و‌كار طي يك روز انجام مي‌شود و فرد متقاضي تكليف خود را به روشني مي‌داند كه چه ديوني دارد و در مقابل چه امتيازاتي را دريافت مي‌كند.

نخست‌وزير گرجستان طي سخنان خود در جلسه افتتاحيه اجلاس ICC گفت كه رتبه گرجستان از نظر شفافيت طي ده سال گذشته از ۱۱۲ به ۱۲ در بين كشورهاي جهان ارتقا يافته و اميدوار بود كه در چند سال آينده به شفاف‌ترين كشور جهان مبدل شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تی نیوز ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب: 115005574، www.tnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین