پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۳۸۹۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴
در شرایطی که اقتصاد جهان در سال های پیشین با رکود رو به رو شده و رشد اقتصادی چین هم کاهش یافته است، تجارت الکترونیک در چین به طور جهشی توسعه یافته است. بر اساس تحلیل و پیش بینی وزارت بازرگانی چین، تا پایان سال ۲۰۱۳، چین در زمینه تجارت الکترونیک از آمریکا پیشی گرفته و به بزرگ ترین بازار خرده فروشی الکترونیک در جهان تبدیل می شود.

شعار سالبر اساس گزارش منتشر شده مرکز اطلاعات شبکه اینترنت چین (CNNIC) تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۲، شمار کاربران اینترنتی چین به ۵۳۸ میلیون نفر و میزان استفاده اینترنت در کشور به حدود ۴۰ درصد رسیده است. همچنین کاربران اینترنتی که از طریق تلفن همراه به شبکه اینترنت مراجعه می کنند نیز آمار ۳۸۸ هزار نفری دارند. به دنبال توسعه شبکه اینترنت و ارزان و قابل دسترس تر شدن هزینه و پایانه های اتصال به اینترنت از جمله کامپیوتر و تلفن همراه، کاربران اینترنتی چین همچنان افزایش پیدا می کند. افزون بر این، به دنبال توسعه فناوری اینترنتی و ایجاد سیستم هایی برای انجام تجارت الکترونیک مانند ثبت نام در اینترنت، خدمات پرداخت، تجارت الکترونیک در زمینه هایی چون صنایع، کشاورزی، لجستیک و حمل و نقل و همچنین گردشگری گسترش یافته است. میزان خرید و فروش کالاها در اینترنت سال به سال افزایشی قابل ملاحظه داشته است.

نیئه لین های معاون بخش تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات وابسته به وزارت بازرگانی چین در این باره می گوید: در سال ۲۰۱۱، میزان خرده فروشی الکترونیکی چین به ۷۸۰ میلیارد یوان رسید که این رقم در سال ۲۰۱۲ از یک تریلیارد یوان فراتر رفت. با این حال، این میزان در سال ۲۰۰۶ کم تر از ۲۶ میلیارد یوان بود.

تجارت الکترونیک چین در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴۰ درصد رشد داشته و پیش بینی می شود که در سال ۲۰۱۳ چین از آمریکا در این زمینه پیشی گرفته و به بزرگ ترین بازار تجارت الکترونیک در جهان تبدیل می شود.

به دنبال توسعه سریع تجارت الکترونیک، بسیاری از شرکت های متوسط و کوچک نیز به بازاریابی در داخل و خارج از کشور پرداخته اند.

سو جون معاون اجرایی کمیته تجارت الکترونیک وابسته به انجمن تجارت خدماتی چین با بیان آن که توسعه تجارت الکترونیک یک روند ناگزیر در جهان است، عنوان می کند: "با توجه به روند کنونی توسعه تجارت الکترونیک، این نوع تجارت با استفاده از شبکه اینترنت در جهان توسعه سریع خواهد داشت. به طوری که تجارت الکترونیک در چین توسعه سریع پیدا کرده است. افزون براین، بسیاری از شرکت های چینی برای بازاریابی در کشورهای دیگر از این طریق اقدام کرده اند. در پی روند جهانی شدن، توسعه تجارت الکترونیک نیز یک روند ناگزیر است.”

در پی توسعه سریع تجارت الکترونیک، مسایلی نیز به وجود آمده است که از میان آن ها می توان به کمبود خدمات شایسته خرده فروشی اشاره کرد. بر اساس داده های منتشر شده از سوی انجمن تجارت خدماتی چین، اکنون سطح خدمات تجارت الکترونیک در چین چندان بالا نیست و در مرحله اولیه قرار دارد که مسایل موجود بیشتر در زمینه های لجستیکی و تحویل، تعویض کالا و غیره متمرکز است.

یکی از کارشناسان چینی با اشاره به دلیل به نسبت پایین بودن سطح خدمات تجارت الکترونیک در این باره توضیح داد: بسیاری از مسایل موجود به علت توسعه بسیار سریع آن صورت گرفته که منافع اجتماعی برای توسعه آن کم بوده است. برای مثال در زمینه ارسال و تحویل کالا، با توجه به آن که خدمات اکسپرس در چین به سطح شایسته نرسیده، در ارسال و تحویل کالا به مشتریان مسایلی ایجاد شده است. شرکت های تجارت الکترونیک برای ارسال و تحویل کالاهای خود یا باید تیم حمل و نقل مخصوص به خود را ایجاد کنند و یا باید آن را به شرکت اکسپرس واگذار کنند. این ضعف باعث شده است که برخی خدمات در این زمینه ناقص باشد. با این حال، بسیاری از شرکت های تجارت الکترونیک روز به روز بیشتر به خدمات خود توجه می کنند.

شرکت "شهر تجاری جین دونگ” (www.360buy.com) بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک چین از سال ۲۰۱۲ برنامه هایی برای بهبود خدمات خود تدوین کرده و به اجرا در آورده است. اکنون این شرکت بیش از ۳۰ هزار کارمند و بیش از ۸۰ میلیون مشتری ثبت شده در سایت خود دارد و میزان مراجعه کاربران به پایگاه اینترنتی آن در روز به بیش از ۲۰۰ میلیون دفعه رسیده است.

زائو گوئو چینگ معاون مدیر هیات مدیره این شرکت چندی پیش با اطمینان کامل پیش بینی کرد که در سال ۲۰۱۳، میزان فروش این شرکت از ۱۰۰ میلیارد یوان فراتر می رود. وی درباره دورنمای توسعه تجارت الکترونیک در چین در آینده گفت: "تجارت الکترونیک در چین در آینده به طور مستمر گسترش پیدا می کند و اوضاع رقابت و همکاری بین تجارت آنلاین و تجارت در فروشگاه ایجاد می شود. احتمال می رود که در آینده این دو نوع روش معامله با هم توسعه یافته و تعادلی بین آن ها ایجاد شود. ما نسبت به توسعه بازار تجارت الکترونیک در آینده بسیار خوشبین هستیم.”

معاون مدیر هیات مدیره شرکت "شهر تجاری جین دونگ” در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در سال ۲۰۱۲، توسعه تجارت الکترونیک در چین بسیار سریع بوده، اما شرکت ها در آن به رقابت های ناهنجار و نامنظم پرداخته اند. با این حال من فکر می کنم که در سال جدید میلادی این وضعیت تغییر می کند، چرا که ما نسبت به این بازار توقع زیادی داریم.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت امور اقتصادی به زبان ساده، تاریخ انتشار 9 تیر 93، کد مطلب: -، www.economicaffairs.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
ایران هم میتونه از بازار چین عبرت بگیره و رویه های مشابهی رو برای خودش ایجاد کنه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین