پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۳۴۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷
کشور چین یکی از پیشگامان اصلی صنعت بیمه محسوب می‌شود. این صنعت در حال توسعه در چین، سال گذشته توانست شاهد رشد ۲۰ درصدی باشد. چین به عنوان دومین اقتصاد برتر جهان، در حال حاضر بهترین مکان برای رشد استارتاپ‌های فین‌تکی است.

شعارسال: بیایید نگاهی بیندازیم به شرکت‌های بیمه آنلاین کنونی چین و سهمی که از بازار چین بدست آورده‌اند. شرکت بیمه آنلاین ZhongAn که ۴ سال پیش تاسیس شده است، یکی از برترین شرکت‌های بیمه چین محسوب می‌شود که از جمله خدمات آن بیمه طرفداران فوتبال یا بیمه‌ی تاخیرهای پرواز بود.

این شرکت بیمه از شانگهای چین، تاکنون بیش از ۴۶۰ میلیون نفر مشتری جذب کرده‌ و بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد، با این حال، هنوز کمتر از ۱ درصد از سهم بازار بیمه‌ی چین را به خود اختصاص داده است.

دیوید وو، کارشناس بیمه شرکت Deloitte معتقد است:

اینشورتک و بسترهای پیامرسانی آنلاین به صورت باورنکردنی در حال تغییر و ساخت چشم‌اندازهای آینده هستند. سرعت و میزان سرمایه‌گذاری‌ها، چین را به یکی از بزرگ‌ترین رهبران صنعت بیمه در جهان تبدیل خواهد کرد.

سه شرکت برتر فناوری چین، علی بابا (Alibaba)، تنسنت (Tencent) و بایدو (Baidu) سرمایه‌گذاری‌های مشترکی را در این بخش ایجاد کرده‌اند و تلاش می‌کنند سیستم اقتصادی تجارت الکترونیکی را بسازند که در سطح جهان هیچ رقیبی نداشته باشد. صنعت بیمه چین هم‌اکنون ۵۰ برابر بزرگ‌تر از همین صنعت در ایالات متحده آمریکا است. قبل از شکل‌گیری فناوری‌های اینترنتی، صنعت بیمه چین در مقایسه با سایر کشورها بستر بسیار کوچک و نابالغی داشت.

کلیف شنگ، هم‌بنیان‌گذار Oliver Wyman می‌گوید: استان‌های چین دارای مقررات متفاوتی در ارتباط با صنعت بیمه هستند و همین موضوع پیچیدگی‌های بسیاری را برای ارائه‌دهندگان بیمه فراهم آورده است. هم‌اکنون بیشتر بیمه‌ها به بیمه خودرو و بیمه بهداشت و درمان اختصاص یافته است.

سهم بازار بیمه چین، طی شش سال گذشته دو برابر شده است، با این حال، در مقایسه با بازارهای توسعه‌یافته‌ای هم‌چون آمریکا و انگلیس، امکان رسیدن به جایگاه‌های مناسب‌تری وجود دارد. براساس تحقیقات آقای شنگ و شرکتش، با گسترش اینشورتک ارزش صنعت بیمه چین تا سال ۲۰۲۰ به ۱۷۴میلیارد دلار خواهد رسید.

سهم بیمه در تولید ناخالص داخلی کشوها؛ با وجود اینکه صنعت بیمه در چین رشد کرده است ولی هنوز نسبت به کشورهایی مثل آمریکا و انگلستان از ضریب نفوذ پایین‌تری برخوردار است.

سهم بیمه در تولید ناخالص داخلی کشوها؛ با وجود اینکه صنعت بیمه در چین رشد کرده است ولی هنوز نسبت به کشورهایی مثل آمریکا و انگلستان از ضریب نفوذ پایین‌تری برخوردار است.

جان اوت، بنیانگذار Bain & Company در شانگهای اذعان داشت: هم‌اکنون اطلاعات مصرف‌کنندگان به صورت ارزان و گسترده‌ای در اختیار شرکت‌های اینشورتک چین قرار دارد، پتانسیل خودکارسازی فعالیت‌ها وجود دارد و شرکت‌ها به سادگی می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی برای فعالیت‌های خود بهره بگیرند.

اما این بدین معنا نیست که کانال‌های ترویج سنتی از بین خواهند رفت. برخی از بخش‌ها هم‌چون بیمه عمر که فروش آن فرآیند بسیار پیچیده‌ای دارد، به شکل سنتی پیش می‌رود. مردم چین فرهنگ رابطه-محوری دارند، در واقع آن‌ها به انجام کسب‌وکار با افرادی که می‌شناسند، تمایل بیشتری دارند. هم‌چنین چین کشور بسیار پهناوری است و مناطق دورافتاده‌ی بسیار زیادی دارد، بسیاری از افراد هنوز که هنوز است در مورد بیمه سوالات پایه‌ای دارند. بنابراین کانال‌های سنتی هم‌چنان به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.

با این‌که توانایی دسترسی به مصرف‌کنندگان و جذب مشتری با گذشت زمان ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود، اما سیاست‌ها هم‌چنان در ابتدایی‌ترین حالت ممکن باقی مانده‌اند. کمیسیون تنظیم مقررات بیمه چین هم‌چنان بر محصولات شرکت‌های سنتی تمرکز دارد و هنوز به صورت تخصصی به بررسی سیاست‌ شرکت‌های اینشورتک چین نپرداخته است.

شرکت‌هایی هم‌چون علی‌بابا و تنسنت به شکل بسیار حرفه‌ای از بزرگ داده‌ها بهره می‌گیرند و با شرکت‌های اینشورتک همکاری می‌کنند. به عنوان مثال، زمانی‌که فردی از علی بابا لوازمی هم‌چون تخت کودک، کالسکه یا شیر خشک خریداری می‌کند، براساس لوازم خریداری شده توسط او، مشخص می‌گردد که وی دارای یک فرزند کوچک است و در نتیجه برای این نوزاد پیشنهاد خرید بیمه ارسال می‌شود.

نه تنها در علی بابا، بلکه مصرف‌کنندگان در کلیه‌ی کانال‌های دیجیتال امکان ردیابی شدن دارند و بنابراین شرکت‌های اینشورتک چین می‌توانند شخصی‌سازی شده‌ترین محصولات را ارائه کنند. این شرکت‌ها در موقعیت بسیار خوبی قرار دارند و می‌توانند بازار دیجیتال را به صورت کامل تحت کنترل خود درآورند.

اوت معتقد است، آن‌چه که اینشورتک چین را منحصر به فرد کرده است توانایی شرکت‌های اینشورتک در دستیابی به داده‌های مصرف‌کنندگان و ایجاد اکوسیستمی است که مدل‌های کسب وکاری بسیار جالبی دارند، نرم‌افزارهای کاربردی فوق‌العاده که ارائه‌ی محصولات جالب و جدید را امکان‌پذیر می‌سازد.

او می‌گوید چین هم‌چنان در بحث سیاست‌های مقرراتی دارای مشکلات بسیاری است، فعالیت‌ها عمدتا در چین، هنگ‌کنگ و سنگاپور شکل می‌گیرند، بسیاری از چالش‌ها هم‌چون نرخ قیمت هم‌چنان پابرجاست و نگرانی‌های حریم خصوصی به طور فزاینده‌ای این صنعت را تحت فشار قرار داده است.

اما با همه‌ی این مشکلات اینشورتک در حال ایجاد تحول بزرگی در آسیا است، برای مثال شرکت دوکومو (DoCoMo) در حال ارائه‌ی خدمات بیمه برحسب مکان جغرافیایی است: اگر شما در فرودگاه باشید، برای شما بیمه‌ی مسافرت ارائه‌ خواهد شد و بسیاری از موارد مشابه دیگر.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت بادیجی، تاریخ انتشار:18خرداد1397 ، کدخبر: - : www.badigi.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین