پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۲۴۸۷۱
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
سياست هاي جديد ارزي بر برخي از رشته هاي بيمه اي از جمله بيمه هاي اتکايي، باربري، مسافرتي و همچنين مهندسي تاثير مستقيم داشته است.

شعارسال: يکي از مهم ترين موضوعاتي که بر تمامي فعاليت هاي اقتصادي کشور از جمله صنعت بيمه تاثير مي گذارد، نرخ ارز است. حال با توجه به سياست هاي جديد ارزي کشور که از روز 22فروردين ماه اجرا و نرخ ارز يکسان سازي شد، سوال اينجاست که اين موضوع تا چه اندازه و بر روي چه رشته هايي از صنعت بيمه تاثيرگذار است.

در اطلاعيه شماره 7بانک مرکزي درباره سياست هاي جديد ارزي در دو مورد به صنعت بيمه اشاره شده است. در مورد اول به هزينه هاي شرکت هاي بيمه و در مورد دوم به هزينه حق بيمه هواپيماها براي دريافت ارز با نرخ مصوب بانک مرکزي اشاره شده است.

با اين حال چندين رشته بيمه اي به طور مستقيم به موضوع ارز ارتباط دارند. بعد از برجام و گشايش هاي صورت گرفته برخي از شرکت هاي بيمه بخشي از ريسک تحت پوشش خود را نزد بيمه گران اروپايي بيمه اتکايي کردند. اين حق بيمه بايد به دلار يا يورو پرداخت شود. بر اين اساس نرخ ارز به طور مستقيم بر حق بيمه هاي اتکايي آندسته از بيمه گراني که بخشي از ريسک تحت پوشش خود را نزد بيمه گران خارجي اتکايي مي کنند، موثر است.

مجيد بنويدي مديرعامل بيمه ميهن در اين رابطه به ايبِنا گفت: سياست جديد ارزي و يکسان سازي نرخ ارز بر چند رشته بيمه اي از جمله بيمه هاي اتکايي، باربري، خسارت و برخي از بيمه نامه هاي مهندسي ارتباط مستقيم دارد.

وي افزود: همچنين بيمه نامه هاي مسافرتي گردشگران خارجي که از سوي بيمه گران داخلي صادر مي شود زيرا در زمان پرداخت خسارت بايد به دلار يا يورو پرداخت شوند.

با اين حال حميد نورعليزاده عضو انجمن حرفه اي صنعت بيمه و هيات علمي دانشگاه علم و صنعت سياست هاي جديد ارزي را براي صنعت بيمه داراي ابهام دانسته و به ايبِنا گفت: صنعت بيمه، صنعت شفافي است و مشخص است که براي حق بيمه صادر شده و پرداخت خسارت ها تا چه اندازه ذخيره گيري شده است.

وي درباره نگه داشتن بخشي از دارايي هاي شرکت هاي بيمه به ارز نيز اظهارداشت: روي کاغذ اين دارايي ها افزايش يافته ولي آنها نقد نيستند و عاقلانه هم نيست که بين سهامداران توزيع شود؛ با اين حال به طور حتم تسعير نرخ ارز در صورت هاي مالي شرکت هايي که پس اندازهاي ارزي داشتند، جذاب خواهد بود.

نکته مهم درباره تاثير سياست هاي ارزي بر صنعت بيمه آنجاست که خسارتي واقع مي شود. بر اساس ماده 10قانون بيمه، در صورتي که مالي به کمتر از قيمت واقعي بيمه شده باشد، بيمه گر به تناسب مبلغي که بيمه کرده با قيمت واقعي مال، مسئول خسارت خواهد بود.

اختلاف در اين زمينه در جايي به وجود خواهد آمد که مالي با نرخ دلار بالاتر از 4هزار و 200توماني بيمه شده باشد و در زمان بروز خسارت بيمه گذار خواهان دريافت خسارت با آن نرخ شود. به نظر مي رسد که شفاف شدن بيشتر سياست هاي اعلام شده ارزي باعث رفع بسياري از ابهاماتي است که امروز صنعت بيمه با آن روبرو شده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آریا، تاریخ انتشار: 7اردیبهشت1397 ، کدخبر: 120180427123051004: www.aryanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین