پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۴۲۴۱۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
مشکلات معیشتی و حقوق و دستمزد کم معلمان همواره گلایه‌های آن‌ها را به همراه داشته است. این قشر از جامعه که نقش مهمی در تعلیم و تربیت فرزندان کشور دارند همواره با مشکلات اقتصادی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که باعث می‌شود روی کار آن‌ها تأثیرگذار باشد.

شعارسال:مشکلات معیشتی و حقوق و دستمزد کم معلمان همواره گلایه‌های آن‌ها را به همراه داشته است. این قشر از جامعه که نقش مهمی در تعلیم و تربیت فرزندان کشور دارند همواره با مشکلات اقتصادی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که باعث می‌شود روی کار آن‌ها تأثیرگذار باشد.

سید محمد بطحائی وزیر آموزش‌وپرورش سال گذشته در اولین روز کاری خود به‌عنوان وزیر وعده داد که همه همت و تلاش خود را برای ارتقای معیشت و منزلت آن‌ها بکار می‌گیرد و سعی می‌کند تبعیضی که میان معلمان و سایر کارکنان دستگاه‌های دولتی وجود دارد را برداد. برای تحقق همین وعده، آموزش‌وپرورش در یک سال گذشته گام‌هایی را برداشته است ازجمله به‌روزرسانی پرداخت‌های معلمان حق‌التدریس و حل مشکل پرداخت پاداش بازنشستگان.

به‌روزرسانی پرداخت‌های معلمان حق‌التدریس

معلم حق‌التدریس به معلمی اطلاق می‌شود که توانایی علمی و عملی تدریس را داشته باشد و به‌صورت پاره‌وقت در آموزشگاه‌های دولتی وزارت آموزش‌وپرورش تدریس کند و حقوقش را از محل منابع وزارت آموزش‌وپرورش دریافت کند. آن‌ها تنها منبع درآمدشان همین حقوقی است که دریافت می‌کنند اما در سال‌های قبل به دلیل کمبود بودجه و مشکلاتی که آموزش‌وپرورش با آن مواجه بود پرداخت آن‌ها با تأخیر مواجه می‌شد. خوشبختانه در دوره جدید وزیر توانست این مشکل را حل کند.

دراین‌باره علی الهیار معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پروش به خبرنگار ما گفت: آموزش‌وپرورش به خاطر ماهیت فعالیت‌هایی که دارد یکی از دستگاه‌هایی است که بیشترین تعداد نیروی اجرایی را دارد ازاین‌رو بیشتر اعتباراتش صرف هزینه می‌شود و نیاز به بودجه بالایی دارد.

وی ادامه داد: با این شرایط یکی از اقدامات خوب آموزش‌وپرورش از سال گذشته به‌روزرسانی پرداخت‌های معلمان حق‌التدریس آزاد و سرباز معلم‌ها است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پروش افزود: در سال‌های قبل پرداخت معلمان حق التدرس آزاد و نیروهای سرباز معلم‌ها با تأخیر زیادی انجام می‌شد درحالی‌که تنها منبع زندگی آن‌ها همین درآمد بود اما باهمت دولت این پرداخت‌ها به‌موقع انجام می‌شود.

حل مشکل پرداخت پاداش بازنشستگان

به دنبال منتفی شدن پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان از محل صندوق توسعه ملی، وزیر آموزش‌وپرورش در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی از این اقدام انتقاد کرد. او در این نامه نوشت که احساس تبعیض و تفاوت در نحوه و زمان دریافت پاداش پایان خدمت همواره خاطر جامعه شریف معلمان کشور را مکدر می‌سازد.

با پرداخت نشدن پاداش بازنشستگان سال 96، گروهی از آن‌ها در خردادماه مقابل ساختمان آموزش‌وپرورش تجمع کردند که همان زمان وزیر قول رسیدگی به این مشکل را داد حالا خوشبختانه این مشکل حل‌شده است. دراین‌باره معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پروش به خبرنگار ما گفت: در پایان سال 96 و ابتدای سال امسال، بیشتر از 80 درصد مطالبات معوقه فرهنگیان را که مبلغ یک هزار و 250 میلیارد تومان می‌شود را پرداخت کردیم که این کار با تمام محدودیت‌های دولت انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 96 هم اعتباری معادل 3 هزار و 700 میلیارد تومان تصویب‌شده است ادامه داد: خزانه کشور قرار است از تیر تا شهریور این مبلغ را پرداخت کند لذا تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید این پرداخت انجام می‌شود.

الهیار تأکید کرد: آموزش‌وپرورش تنها دستگاه اجرایی است که باوجود تعداد زیاد بالای بازنشسته تأخیری در پرداخت پاداش بازنشسته‌ها نداشته است.

انتقاد از تبعیض

موضوعی که همواره باعث اعتراض معلمان بوده تبعیض میان آن‌ها و سایر کارکنان دولت در پرداخت‌ها بوده است. این موضوعی بود که وزیر آموزش‌وپرورش در نامه 21 فرودین ماه خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور، به آن اشاره کرد. او گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل نارضایتی در میان کارکنان دولت، وجود نابرابری‌های عدیده در نظام پرداخت‌های مستمر و غیرمستمر است که متأسفانه به دلایل مختلف با صدور مجوزهای مختلف این فرآیند رو به تزاید است.

بر اساس مجوزهای موردی که در سال‌های گذشته صادرشده است، در کنار منابع و درآمدهای اختصاصی برخی دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه شرکت‌های دولتی، تبعیض آشکاری را در بین کارکنان دولت به وجود آمده که نارضایتی و کاهش کیفیت کار را در پی داشته است.
تفاوت در دریافتی‌های مستمر برخی دستگاه‌های اجرایی تا 2.5 برابر بوده و در برخی موارد که در احکام کارگزینی نیز ثبت نمی‌شود تا 6 برابر می‌رسد.

او پیشنهاد داد برای برقراری استقرار نظام عادلانه پرداخت‌ها مقرر فرمایید کارگروهی مشتمل از نمایندگانی از وزرای محترم و اعضای شورای حقوق و دستمزد، نظام‌نامه‌ای را برای کاهش نابرابری در پرداخت‌های مستمر و به‌ویژه غیرمستمر کارکنان دولت تهیه و عنداللزوم به تصویب هیئت‌وزیران برسد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار28تیر 97، کدخبر: 790834،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
0
0
خوبه , امیدوراریم هیچ موقع تاخیری در پرداخت مطالبه های این عزیزان وجود نداشته باشه
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
0
0
این بنده خداها مگه چقدر دستمزد داشتن باید زودتر از اینا این افزایش رو شاهدش می بودیم
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
این خبر مهمی است , امیدواریم دریافتی هارا به اندازه کافی بالا برده باشند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین