پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین نشست خبری سال ۹۵ خود به برخی از حاشیه ها و پرسش‌های هنری خبرنگاران طی روزهای اخیر پاسخ داد.

شعار سال: حسین نوش آبادی معاون پارلمانی و حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنگوی وزارت ارشاد دوشنبه ۲۳ فروردین ماه در تالار اجتماعات شورای فرهنگ عمومی کشور به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

نوش آبادی در ابتدای این نشست ضمن تشریح فعالیت ها و اولویت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جدید با محوریت شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» بیان کرد: امسال طبق سنوات گذشته که هر ساله نامی را برای محوریت و فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده ایم، شعار سال «گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی» در دستور کار ما قرار گرفته است که طی آن حمایت از فعالیت های فرهنگی - هنری در تمام حوزه ها از جمله موسیقی، تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی در زمره مهمترین رویکردها و اولویت های ما قرار گرفته است.

وی افزود: سال گذشته طبق صحبت ها و دستور جناب آقای جنتی سال «تئاتر» نامگذاری شده بود که خوشبختانه آثار و پیامدهای خوبی را برای حوزه تئاتر در بر داشت. ما در سال گذشته طی تلاش ها و فعالیت های خوبی که انجام گرفت، توانستیم بودجه سال ۹۵ تئاتر را افزایش داده و کاری کنیم که بودجه در حوزه تئاتر به مراتب بیشتر از سال های گذشته باشد و اتفاقا این همان حرکتی بود که ناظر بر بحث نامگذاری سال ۹۴ به نام تئاتر بود. ما در سال گذشته شاهد تحقق دستاورد همان شعار از جمله بازسازی بسیاری از سالن ها در استان ها و برگزاری جشنواره تئاتر مناطق بودیم که برای ما دستاورد قابل توجهی بود.

معاون پارلمانی و حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این درست است که ما در حوزه بازسازی تئاتر شهر و اماکنی چون اداره تئاتر نتوانستیم به توفیق کاملی دست پیدا کنیم و بر این باوریم که همه چیز گل و بلبل نیست اما تردیدی نداریم که در این راه تلاش های خوبی صورت گرفته که باید در سال ۹۵ ادامه پیدا کند تا ما شاهد ظهور و حضور فعالیت های گسترده ای در عرصه تئاتر و سایر هنرها باشیم.

موضوع واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران و موزه صبا از بدنه دولت به نهادهای غیردولتی پرسش دیگری بود که در این نشست توسط یکی از خبرنگاران مطرح شد که نوش آبادی در پاسخ این مسأله گفت: شایعه واگذاری موزه هنرهای معاصر زمانی مطرح شد که فقط یک نظر کارشناسی خام بود که آیا امکان واسپاری فعالیت های موزه هنرهای معاصر و مجموعه هایی چون موزه صبا به بخش غیردولتی وجود دارد یا خیر؟ که هیچ تصمیمی هم تا این لحظه برای انتقال این مجموعه فاخر گرفته نشده و همانطور که ملاحظه کردید ما این موضوع را تکذیب کردیم و همچنان اعلام می کنیم مسئولیت موزه هنرهای معاصر و سایر موزه ها از جمله موزه صبا در حوزه مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اگر قرار بر واگذاری باشد این واگذاری باید بر اساس سیاست های کلی دولت و در نظر گرفتن تمامی ضوابط صورت بگیرد و مطمئن باشید واگذاری چنین مجموعه هایی بدون نظارت دولت صحت ندارد.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به مسأله دامنه دار و پرحاشیه ارکسترهای دولتی به ویژه ارکسترسمفونیک توضیح داد: بحث استعفای آقای علی رهبری چند روز قبل از سال جدید با توجه به نشستی که با شخص وزیر داشت، کاملا منتفی شده است چراکه ما بر این باوریم هزینه های زیادی شده تا این چهره شناخته شده عرصه موسیقی به ایران بیاید. بنابراین نباید کاری کنیم که حضور ایشان در ایران به راحتی منجر به رفتن شود. البته باید بگویم اختلافات جزئی در این بین پیرامون مدیریت و مسائل اداری - مالی ارکستر سمفونیک وجود داشت که باید در جای خودش پیگیری می شد چراکه آقای رهبری نباید دغدغه این مسائل را داشته باشد. ایشان در بخش هنری ارکستر اختیار تام دارد و امیدوارم فضای آرامی که برای ارکسترها به وجود آمده، تداوم پیدا کند.

نوش آبادیمبنی بر اینکه چرا از جزئیات جلسه مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر مشروحی منتشر نشده است، پاسخی نداد و اظهار امیدواری کرد که مسأله ارکسترهای دولتی هر چه زودتر به ثبات لازم برسد.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به بیماری محمدرضا شجریان خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی اقداماتی را انجام خواهد داد یا خیر؟ گفت: سلامتی و بهبودی آرزوی همیشگی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم برای هنرمندان کشور ما است. به هر ترتیب همه هنرمندان برای ما عزیز هستند به‌ویژه کسانی که حق زیادی به گردن موسیقی سنتی ایران دارند. ایشان نیز از چهره های شناخته شده موسیقی کشور ما است که امیدوارم سلامتی خود را بازیابد. اگر نیاز به حمایتی باشد حتما انجام خواهد گرفت.

وی درباره نظارت وزارت ارشاد بر انتخابات خانه موسیقی نیز افزود: جایگاه و نقش خانه موسیقی در موسیقی جایگاهی کاملا روشن است که این جایگاه برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگاه پذیرفته شده ای است. ما تلاش می کنیم که برخی از نگاه های بدبینانه را برطرف کنیم تا مسائل ریز باعث اختلال در فعالیت ها نشود. ما باید ضوابط و مقررات را بپذیریم و بر مبنای آن اعتقاد داشته باشیم که همدیگر را تضعیف نکنیم. بنابراین بحث نگران کننده ای پیرامون انتخابات خانه موسیقی وجود ندارد.

معاون پارلمانی و حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شایعه جایگزینی اکبر تشکری نیا به جای بهرام جمالی در مدیریت بنیاد فرهنگی - هنری رودکی گفت: تاکنون خبر موثقی پیرامون این موضوع نشنیده ام و اطلاعات دقیقی درباره این خبر ندارم.

نوش آبادی در بخش پایانی صحبت های خود به ماجرای تدوین سند موسیقی کشور اشاره کرد و توضیح داد: برای اینکه ما در موسیقی چراغ راهی داشته باشیم سند موسیقی می تواند نقشه راه ارزشمندی برای ما باشد. این سند حاصل تلاش و زحمات هنرمندان، حقوقدان ها و مسئولانی است که تلاش کردند آن را تا به اینجا برسانند و امیدوارم هر چه زودتر شاهد تصویب آن باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 23 فروردین 1395، کد مطلب: 3595792: آدرس سایت: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین