پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۲۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۴
علی رهبری مدیر هنری سابق ارکستر سمفونیک تهران با نوشتن نامه‌ای سرگشاده خطاب به علی مرادخانی از او خواست که از سِمت خود استعفا کند.

شعار سال: اوایل سال جاری (1395) بود که علی رهبری پس از یک سال اداره ارکستر سمفونیک تهران، از ایران رفت تا پس از چالش‌های فراوان، بالاخره شهداد روحانی رهبری این ارکستر را به‌عهده بگیرد. علی رهبری این‌روزها رهبری ارکستر آنتالیا را در کشور ترکیه به‌عهده دارد. او پس از خروج از ایران رخدادهای حوزه موسیقی در داخل کشور را رها نکرده و همچنان پیگیر مسائل مربوط به موسیقی است.

علی رهبری در تازه‌ترین اقدام خود نامه‌ای سرگشاده خطاب به علی مرادخانی نوشته و آن را برای انتشار در اختیار قرار داده است. این نامه بدون هیچ دخل و تصرفی منتشر می‌شود. انتشار این نامه به‌معنای این نیست که مواضع علی رهبری دقیقاً موضع شعار سال است. همچنین شعار سال آماده انتشار هرگونه پاسخ و یا توضیح احتمالی از جانب کسانی است که در این نامه خطاب قرار گرفته‌اند و یا این که نامشان بیان شده است.

در ادامه متن نامه‌ علی رهبری می‌آید:

با احترام خدمت جناب آقای علی مرادخانی، معاون محترم هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مایل هستم مجدداً به عرضتان برسانم که همان‌طور که به خاطر دارید در سال 1392 بلافاصله بعد از انتخاب جناب آقای دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری اسلامی ایران به بنده لطف فرمودید و از بنده برای سامان دادن به وضعیت ارکسترهای تهران و وضع موسیقی٬ تلفنی دعوت به عمل آوردید.

از اسفندماه 1393 تا اردیبهشت 1395 حدود 14 ماه در کنار جناب‌عالی و سایر همکاران مفتخر به خدمت به وطنم بودم.

در تمام این دوران، صفات شخصی انسانی و کم‌نظیر جناب‌عالی و سایر همکاران انگیزه‌ای شد که با چشم‌پوشی از تمام کمبودها و مشکلات غیرمعمول٬ با امید به تحقق وعده‌ها همچنان به همکاری ادامه دهم.

این روزها هم کاملاً مشهود است که جناب‌عالی با همان حسن نیت، صمیمیت و عشق و علاقه مجموعه محترم تحت امرتان را برای کمک به جناب وزیر جدید ارشاد به خدمت گرفته‌اید.

جناب آقای مرادخانی

حدود 20 سال است که جناب‌عالی و دوستان عزیز چه از نزدیک و چه از دور مشغول بهبود بخشیدن به وضع موسیقی هستید که متأسفانه به‌غیر از وضع خود برخی افراد و دوستانشان وضع اکثریت هنرمندان فقط و فقط خرابتر از گذشته شده است.

متأسفانه همین صفات خیرخواهانه شما و نتیجتاً حمایت ناآگاهانه شما از دوستان باعث رشد افراد سودجو و فرصت‌طلب شده و حق ده‌ها نفر از موسیقیدانان ایرانی پایمال شده و با پست‌های کاری مهم٬ چنان غیرحرفه‌ای برخورد شده که بنده هم به‌ناچار با وجود نداشتن مشکل شخصی و مالی و با وجود محبت‌های آقای علی جنتی برای ادامه فعالیت‌ها، مملکتم را دوباره ترک کنم.

صفات بسیار مثبت و برخوردهای انسانی جناب‌عالی٬ مورد سوء استفاده قرار گرفته شده و راه را برای افراد سودجو هموار کرده.

آیا بهتر نیست که شما، به‌خواست خود و با عزت از مقام خود استعفا دهید٬ باشد که نامی جاودان از شما بر خاطره‌ها نقش ببندد؟

آیا موافق نیستید که این بزرگترین خدمت به وطن و جناب آقای وزیر است؟

یکی از کلماتی که بارها از شما شنیده‌ام کلمه دوستان بود؛

دوستان درست می‌کنند

دوستان جلسه دارند

با دوستان نزدیک باشید

دوستان را دلخور نکنید

دوستان مشکل را حل خواهند کرد

آیا این حق را برای این‌جانب قائل هستید که از جناب‌عالی سؤال کنم که منظور شما از دوستان آقایان نوربخش، گنجه‌ای و سریر است، که البته خیلی سطح و علمشان از دیگر موسیقیدانان ایران پایین‌تر است؟

آیا منظورتان مدیر کل دفتر موسیقی آقای فرزاد طالبی است که اصلاً با موسیقی آشنایی و تماسی نداشته است و امروز برای موسیقیدانان بزرگ مملکت تعیین تکلیف می‌کند؟

منظورتان آقای بهرام جمالی است که کارشان در بنیاد رودکی چنان افتضاح بود که خودتان ایشان را از کار برکنار کردید و دوباره ایشان را به ریاست انجمن موسیقی منسوب کردید٬ که البته همه این افراد فقط و فقط به‌دستور و سلیقه دوست عزیز آقای جلال مشفق برادر همسر محترم شما عمل می‌کنند که ایشان هم تجربه‌ای در فرهنگ و موسیقی ندارند؟

اگر به اطراف خود به‌خوبی بنگرید مجموعه‌ای می‌بینید که توسط افرادی ناکارآمد٬ کم‌سواد و احیاناً در برخی موارد بیسواد و همچنان غیرحرفه‌ای اداره می‌شود.

البته بنده فقط به امور موسیقی آشنایی دارم و در مسایل مالی وغیره اصلاً دخالتی نمی‌کنم.

مدیریت به استعداد نیاز دارد و صرفاً با امید دوستان کار کردن و برای موسیقی کشور برنامه‌ریزی کردن نتیجه‌ای معکوس و بدون پیشرفت خواهد داشت٬ کما اینکه شاهد آن هستیم.

در ایران شاهد وجود استادان و هنرمندان شایسته‌ای بودم که اگر به‌امید خدا و استعفای شما٬ راه برایشان باز شود٬ می‌توانند افراد شایسته‌تری جای این چند نفر را بگیرند.

با آرزوی سلامتی ــ با احترام

علی رهبری ــ وین

علی رهبری در طول حضورش در ایران به‌عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران، 11 ماه فعالیت به‌همراه یک ماه تعطیلی (به‌سبک اغلب ارکسترهای دنیا) داشت.

برخی از فعالیت‌های او به‌همراه ارکستر سمفونیک تهران در طول این ماه‌ها به این شرح‌اند:

اجرای بیش از 20 کنسرت مختلف با سولیست‌های جهانی مانند ماریان لابشانسکی، دالیبور کاروای، الکساندر رودین و دعوت از رهبران میهمان مانند رودین، تاباکوف، حیدریان، کیارس، اردینج و مارک استیونسون.

تشکیل حدود 10 شب رسیتال و ماسترکلاس

اجرا و ضبط آثار 16 آهنگساز ایرانی

اجرای 8 بار سمفونی 9 بتهوون برای مردم

کنسرت افتتاحیه جشنواره فجر با نی‌نوا و قطعه بسیار سطح بالایی مانند سمفونی «فانتاستیک» اثر برلیوز

دعوت به چین و اتریش دور از سیاست و فقط به‌دلیل کیفیت کار ارکستر

اجرای آزمون برای تمام نوازندگان ارکستر سمفونیک در مقابل 2 هنرمند بین المللی و بی‌طرف؛ دالیبور کاروای و امیل تاباکوف

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 20 آذر 1395، کد مطلب: 1261685، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین