پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
برای اینترنت ماهواره‌ای شرکت‌های مختلفی در تلاش هستند تا با ارسال هزاران ماهواره‌ کوچک به مدار‌های پایینی زمین، که صورت فلکی کوچکی از ماهواره‌ها را تشکیل خواهند داد، اینترنت را به زمین ارسال و به اهداف خود دست پیدا کنند.

شعار سال: تا همین چند وقت پیش شاید اینترنت ماهواره‌ای داستانی تخیلی فرض می‌شد اما هم‌اکنون چند شرکت به‌صورت رسمی و عملی در حال توسعه ماهواره‌های خود برای دریافت اینترنت پرسرعت واقعی روی زمین هستند. در آخرین مورد نشریه وایرد اسنادی از کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا(FCC) به‌دست آورده که تأیید می‌کند فیسبوک حداقل از دو سال قبل به‌دنبال مجوزهای لازم برای یک ماهواره تازه بوده است. براساس این اسناد این ماهواره قرار است ارتباطات اینترنتی پهن باند را در اختیار «نواحی محروم و نیمه محروم» دنیا قرار دهد و احتمالا در اوایل سال ۲۰۱۹ به مدار زمین فرستاده خواهد شد. وایرد این اسناد را براساس قانون آزادی اطلاعات از FCC درخواست کرده و باعث شده حرف و حدیث‌ها درباره امکان اتصال به اینترنت بدون وابستگی به دولت‌ها بار دیگر قوت بگیرد. در ایمیل‌های آمده در این اسناد اسم ماهواره فیسبوک آتنا ذکر شده و آنطور که گفته می‌شود هدف اولیه آن بخش‌هایی از آفریقا خواهد بود. فیسبوک البته قصد دارد با استفاده از ایجاد دسترسی راحت به اینترنت در نقاط محروم جهان آمار کاربران خود را بالا ببرد.فیسبوک در این رابطه اعلام کرده است: با اینکه اکنون هیچ جزئیاتی را درباره این پروژه نمی‌توانیم به اشتراک بگذاریم، اما باور داریم که تکنولوژی اینترنت ماهواره‌ای یکی از پایه‌های اصلی زیرساخت پهن‌باند در آینده خواهد بود.

اینترنت ماهواره‌ای، آینده جهان؟

تا پیش از این دولت‌ها گلوگاه‌های اصلی ورود اینترنت به کشورها بوده‌اند و می‌توانستند محتوای مورد نظر خود را فیلتر کرده و یا حتی در مواردی که تشخیص می‌دهند کل اینترنت کشور را قطع کنند.

برای اینترنت ماهواره‌ای شرکت‌های مختلفی در تلاش هستند تا با ارسال هزاران ماهواره‌ کوچک به مدار‌های پایینی زمین، که صورت فلکی کوچکی از ماهواره‌ها را تشکیل خواهند داد، اینترنت را به زمین ارسال و به اهداف خود دست پیدا کنند.

چندی پیش ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت فضایی اسپیس ایکس هم برنامه مشابهی ارائه داد. طبق ادعای ماسک، ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس ایکس، اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌دهند. سرویس‌های اینترنتی ماهواره‌ای معمولاً بسیار گران‌قیمت هستند و از مشکلاتی در ارسال اطلاعات رنج می‌برند. اما با بهره‌گیری از 12هزار ماهواره، اسپیس ایکس می‌خواهد مشکلات به‌وجود آمده به‌خاطر فاصله این ماهواره‌ها از زمین را برطرف کرده و سرویس بهتری در اختیار مردم بگذارد. اسپیس ایکس اعلام کرده که بین سال‌های 2019 تا 2024، حدود 12 هزار ماهواره به فضا خواهد فرستاد که 4425عدد از آنها در ارتفاع 1130 کیلومتری و 7518 ماهواره دیگر نیز در ارتفاع 321 کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرند تا محدوده‌های فرکانسی مختلف را پوشش دهند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 1 مرداد 97، کد مطلب: 24133، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین