پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۱۴۳۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
دانشگاه صنعتی شریف براساس نظام رتبه بندی بین المللی تایمز موفق به كسب رتبه اول آموزش و رتبه دوم پژوهش در سطح خاورمیانه شد.

شعارسال: نظام رتبه بندی تایمز فهرست 150 دانشگاه برتر جوان با قدمتی زیر 50 سال نظام را منتشر كرد كه دانشگاه های صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در بین این دانشگاه ها حضور دارند.
این موسسه از 13 شاخص عملكردی در قالب 5 معیار كلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین المللی جهت انجام مقایسه های جامع و متوازن بهره می برد.
تایمز در سال 2016 برای اولین بار در رتبه بندی دانشگاه های جوان، تعداد دانشگاه های مورد بررسی خود را از 100 به 150 افزایش داده است.
با وجود رقابت شدید در بین دانشگاه های آسیای شرقی در كسب رتبه نخست دنیا در این رتبه بندی، موسسه پلی تكنیك فدرال سوئیس توانست همچون سال گذشته رتبه نخست فهرست را از آن خود كند و در جمع 10 دانشگاه برتر دنیا، بیشترین نسبت دانشجویان بین المللی برابر با 54 درصد و متعلق به این موسسه معتبر اروپایی است.
همچنین دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور با داشتن تنها 25 سال قدمت، توانست رتبه اول آسیا و دوم جهان را به خود اختصاص دهد.
تدریس به زبان انگلیسی در این دانشگاه، سهم مهمی در جذب دانشجویان بین المللی و رشد سطح همكاری های علمی این دانشگاه با دانشگاه تراز اول جهانی دارد.
این دانشگاه در سال 2016 با رشدی سه رتبه ای نسبت به سال گذشته، در رتبه دوم جهان قرار گرفت.
دانشگاه علم و صنعت هنگ كنگ نیز حائز رتبه دوم آسیا و سوم جهان شده است، دانشگاه های ماستریخت هلند و پوهانگ كره جنوبی در جایگاه چهارم و پنجم دنیا قرار گرفته اند و به این ترتیب از 5 دانشگاه برتر جهان سه دانشگاه آن به آسیا تعلق دارد.
از ایران نیز دو دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی اصفهان همچون سال های گذشته توانستند خود را در جمع دانشگاه های برتر جوان دنیا قرار دهند كه دانشگاه صنعتی شریف رتبه 100 و دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه ای در بازه 150-101 كسب كرده اند.
به لحاظ تعداد دانشگاه برتر در فهرست منتشر شده، انگلستان با داشتن 25 دانشگاه رتبه نخست و استرالیا با دارا بودن 19 دانشگاه رتبه دوم و فرانسه با 15 دانشگاه رتبه سوم دنیا را دارند.
بررسی وضعیت دانشگاه های كشور در شاخص های رتبه بندی تایمز نشان می دهد كه دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در دو معیار آموزش و پژوهش وضعیت مطلوبی دارند به نحوی كه دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول در حوزه آموزش و رتبه دوم در حوزه پژوهش در سطح خاورمیانه را كسب كرده است.
همچنین در معیار درآمد صنعتی دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان رتبه نخست خاورمیانه را از آن خود كرده اند، با این حال این دو دانشگاه در دو معیار وجهه بین المللی و استنادات عملكرد مطلوبی همچون دیگر شاخص ها نداشته اند.
پس از انتشار این رتبه بندی، دكتر 'محمود فتوحی' رئیس دانشگاه صنعتی شریف از معاونان پژوهشی و آموزشی دانشگاه خواستند كه راهكارها و سیاست های مناسب در جهت ارتقای سطح دانشگاه در معیارهای ارزشیابی، به ویژه در دو مورد وجهه بین المللی و استنادات دانشگاه اتخاذ شود.
رتبه بندی تایمز یكی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی دانشگاه هاست كه هر ساله نتایج رتبه بندی دانشگاه ها را اعلام می كند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاريخ انتشار: 24 فروردین 1395، کد خبر: 82031894 (5271854)، www. irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین