پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۴۳۶۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
ادغام بانک‌های دولتی که عمدتا به دلیل عدم‌ کارآمدی و بهره‌وری از سوی مسئولان دولتی مطرح است، وارد دور تازه‌ای شد.

شعار سالاصلاح نظام بانکی موضوعی است که مدت‌هاست از زبان مسئولان اقتصادی و همچنین کارشناسان شنیده می‌شود و ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد.

اغلب کارشناسان یکی از دلایل عمده مشکلات اقتصادی کشور را عدم کارآمدی نظام بانکی عنوان می‌کنند و معتقدند تا زمانی که اصلاح و تحول اساسی در این حوزه انجام نشود، مشکلات اقتصادی مردم و بنگاه‌های تولیدی لاینحل خواهد ماند.

یکی از موارد اصلاح نظام بانکی، کاهش تعداد بانک‌ها یا ادغام آنها در راستای تقویت و اطمینان بیشتر برای سرمایه‌گذاران است؛ مشکلات سال‌های اخیر برخی بانک‌ها و زیان‌ده شدن آنان به گواه انتشار صورت‌های مالی آنها در سامانه اطلاع رسانی ناشران موجب تردید سپرده‌گذاران شده و به همین جهت، ادغام بانک‌ها هر از چندگاهی از سوی مسئولان مطرح می‌شود.

با این حال، فرشاد حیدری معاون نظارت بانک مرکزی روز گذشته در جمع فعالان اقتصادی خرم‌آباد با اشاره به این مطلب که برای اصلاح نظام بانکی باید هزینه‌های بانک‌ها را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهیم، افزود: برنامه بانک مرکزی این است که بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح را در یک بانک دولتی ادغام کند و امیدواریم با اصلاحاتی که در شبکه بانکی صورت خواهد گرفت، بانک‌های پرقدرتی داشته باشیم.

البته این اظهارات در حالی گفته شده که وزیر دفاع در شهریور سال گذشته از عزم جدی برای ساماندهی مؤسسات مالی و بانک‌های نظامی سخن گفت و حیدری نیز در اواخر سال قبل در یک نشست‌خبری از ادغام برخی بانک‌های نظامی خبر داده بود اما هنوز گام‌های اجرایی و عملیاتی در این زمینه برداشته نشده و باید دید که بالاخره این پروژه به چه نحوی اجرایی خواهد شد؟

همچنین، ابهاماتی نیز درباره نحوه ادغام و تقسیم مسئولیت مدیران بانک‌های ادغام شده در بانک بزرگ‌تر و سیاست‌گذاری آنان نیز وجود دارد و مستلزم شفاف‌سازی مدیران بانک مرکزی است.

البته بررسی‌های صورت پذیرفته نشان می‌دهد که برخی بانک‌ها در حال تدارک و برنامه‌ریزی برای ادغام در این بانک دولتی و ایجاد بانک بسیار بزرگ‌تر هستند.

با این حال نگرانی از آینده شغلی کارکنان قراردادی بانک‌ها نیز از موارد مطرح در میان نیروهای بانکی است که باید مسئولان در این باره نیز تدبیری بیاندیشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی ، تاریخ انتشار 1 مرداد 97، کدمطلب: 408520، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
ا.ف75
این موجی که با عنوان ادغام سازمان ها و نهاد های دولتی داره به گوش میرسه به صلاح مملکت نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین